Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin ikinci yabancı dil Fransızca öğrenimlerini etkileyen faktörler: Odak Grup Görüşmesi

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 1277 - 1299, 15.09.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1343783

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin ikinci yabancı dil Fransızca öğrenimlerini etkileyen unsurları belirlemek ve belirlenen sorunlara yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi bir ortaöğretim kurumundaki Türk ve yabancı uyruklu öğrencilerin ikinci yabancı dil Fransızcaya ilişkin deneyimleri ve görüşleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışma odak grup görüşme tekniği ile gerçekleştirilmiş, katılımcıların belirlenmesi için amaçlı örneklem yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında bir Anadolu lisesinde öğrenim gören 10’u Türk, 7’si yabancı uyruklu öğrenci olmak üzere 17 katılımcı oluşturmuştur. Çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veri toplama aracının geçerliliğini sağlamak için konuya ilişkin alanyazın taraması yapılmış ve uzman kişilerin görüşleri alınmıştır. Uzmanların görüşleri alındıktan sonra gerekli düzenlemeler yapılmış ve forma son şekli verilmiştir. Çalışmada, Türk ve yabancı uyruklu öğrencilerin soruları içtenlikle ve kendilerini baskı altında hissetmeden cevaplayabilmeleri için iki ayrı odak grup görüşmesi yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda ikinci yabancı dil Fransızca öğrenimini olumlu etkileyen unsurlar; öğrenci davranışları, ders işlenişi, öğretmen davranışları, çevresel etkiler ve eğitim sistemine ilişkin unsurlar olarak belirlenmiştir. İkinci yabancı dil Fransızca öğrenimini olumsuz etkileyen unsurlar ise eğitim sistemi, ders işlenişi, öğretmen davranışları, öğrenci davranışları ve çevresel etkiler olarak kaydedilmiştir. Öğrencilerin çoğunlukla eğitim sistemine ve öğretmenlerin dil öğretiminde uyguladığı yöntemlere ilişkin önerilerde bulundukları tespit edilmiştir. Araştırmada, Fransızca öğretiminin en temel bileşenlerinden biri olan fonetik becerisinin öğretim programlarında ayrı bir ders olarak verilmesi ve Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ders kitaplarında fonetik bölümlerinin bulunması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 13, 343-361.
  • Akkaş Baysal, E., ve Ocak, G. (2020). Dil öğrenme stratejilerinin kullanılmasını etkileyen faktörler. NEÜ Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 91-103.
  • Alpar, M., Geldi, M., ve Kartal, E. (2021). L’impact du Covid-19 sur l’enseignement supérieur : Le cas du département de Français de l’université Gazi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(2), 266-279.
  • Amabile, T. M. (1985). Motivation and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 393-399.
  • Arslan, N. (2022). Teachers’ experiences and views regarding distance education courses for foreign language teaching at secondary education level. International Education Studies, 15(1), 99-110.
  • Aydoğdu, Ş. (2001). Çağdaş eğitimde etkileşim kavramı ve yabancı dil öğretiminde etkileşim biçimleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 23-36.
  • Barbot, M.-J. (2001). Didactique des langues étrangères : Les auto-apprentissages. Clé International.
  • Bür, B., ve Aycan, A. (2013). Birinci yabancı dil olarak öğrenilen İngilizcenin ikinci yabancı dil Fransızcanın öğrenim sürecine etkisi. Turkish Studies –(Elektronik), 8(10), 193-207.
  • Can, E., ve Işık Can, C. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63.
  • Chastain, K. (1988). Developing second-language skills: Theory and practice (3rd Ed.). Harcourt Brace Jovanovich.
  • Çelikkaya, Ş. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil Almanca dersine yönelik tutumları. MAJER Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 96-109.
  • Doğan, A. (2008). Lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Dolmacı, M., ve Dolmacı, A. (2020). Eş zamanlı uzaktan eğitimle yabancı dil öğretiminde öğretim elemanlarının görüşleri: Bir Covid 19 örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 706-732.
  • Dörnyei, Z., ve Csizér, K. (1998). Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research, 2(3), 203-229.
  • Eker, C., ve Şenel Öksüz, E. (2020). 9. sınıf Fransızca ders kitabının tasarım, içerik, dil ve anlatım yönünden incelenmesi. The Journal of International Education Science, 23(7), 83-95.
  • Engin, A. O. (2006). Yabancı dil (İngilizce) öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen değişkenler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 287-310.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Flick, U. (1998). An Introduction to qualitative research. Sage.
  • Krashen, S. (1981). Second language acquisition and second language learning. Pergamon.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri: Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nicel mi? Nitel mi? Anı.
  • Kuşçu, E. (2022). İkinci yabancı dil Fransızca Nouveau Bien Sûr! A1.1 ders kitabının yöntemsel açıdan incelenmesi. World Language Studies (WLS), 2(2), 91-117.
  • Littlewood, W. (2001). Foreign and second language learning; language acquisition research and its implications for the classroom. (15th ed). Cambridge University Press.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). Yabancı dil eğitimi ve öğretimi yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf? mevzuatNo=10352&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Yabancılara yönelik eğitim ve öğretim hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1715.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Ortaöğretim kurumları 9, 10, 11 ve 12. sınıf ikinci yabancı dil olarak Almanca dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=341
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). Ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgesinde değişiklik yapılması. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). Yıl ve türlere göre taban puanları http://atama.meb.gov.tr/sonuclar/arsiv/sayisal_veriler.asp?k_yil=2023&k_tur=1&Sonuc=Goster
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023). İzleme ve değerlendirme raporu. https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_05/14104707_izlemevedegerlendirmeraporu2023.pdf
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.1 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Livre d’élève. MEB.
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.1 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Cahier d’exercices. MEB.
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.2 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Livre d’élève. MEB.
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.2 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Cahier d’exercices. MEB.
  • Onur, B. (1994). Türk eğitim sisteminin özellikleri. Eğitim ve Bilim 18(93), 9-17. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5902 adresinden erişildi.
  • Öğülmüş, K., Yıldırım, N., ve Aslan, G. (2013). Ücretli öğretmenlerin görevlerini yaparken karşılaştıkları sorunlar ve ücretli öğretmenlik uygulamasının okul yöneticilerince değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1086-1099.
  • Özdemir, M. Ç., ve Yüksel, G. (2004). Öğrenme için motivasyon. M. Çağatay Özdemir ve Ş. Erçetin (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (ss. 105-148). Asil.
  • Özer, B., ve Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurlar. Ekev Akademi Dergisi, 20(67), 59-84.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Edition). Sage. Strauss, A. L., ve Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage.
  • Şahin, Y. (2009). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını olumsuz yönde etkileyen unsurlar. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 149-158.
  • Tümen Akyıldız, S. (2020). Pandemi döneminde yapılan uzaktan eğitim çalışmalarıyla ilgili İngilizce öğretmenlerinin görüşleri (bir odak grup tartışması). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21(Aralık), 679-696.
  • Ünsal, G. (2013). Fransızca öğreniminde birinci yabancı dil İngilizce, öğrenme stratejileri ve motivasyonun rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 319-330.
  • Yalçın Arslan, F., ve Kılıç, M. (2016). Yabancı dil öğretimine genel bir bakış. E. Yücel, H. Yılmaz ve S. Özkan, (Ed.). İkinci dil öğreniminde bireysel farklılıklar içinde (ss. 88-96). Çizgi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., ve Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin.
  • Yılmaz Güngör, Z. (2020). Fransızca yabancı dil öğrencilerinin dil öğrenmeye yönelik inançlarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 571-594.

Factors Affecting French as a Second Foreign Language of Students in Secondary Education Institutions in Turkey: Focus Group Interview

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 1277 - 1299, 15.09.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1343783

Öz

The aim of the study is to determine the factors affecting the learning of students studying French as a second foreign language in secondary education institutions in Turkey and to develop suggestions for the identified problems. In line with this purpose, the experiences and views of Turkish and foreign students regarding French as a second foreign language in a public secondary education institution affiliated to the Ministry of National Education was comparatively analysed. This study, prepared as part of qualitative research, was realised by the focus group interview technique and purposive sampling method was preferred to select participants. The study group of the research was consisted of 17 participants, 10 Turkish and 7 foreign students studying at an Anatolian high school in the 2022-2023 academic year. The data of the study were collected through a semi-structured interview form. In order to ensure the validity of the data collection tool, a literature review on the subject was done and the opinions of experts was received. After receiving the opinions of experts, the necessary corrections were made and the interview form was finalised. In the study, two separate focus group interviews were carried out so that the Turkish and foreign students could answer the questions sincerely and without feeling under pressure. As a result of the interviews, the factors affecting learning of French as a second foreign language have been identified as a positive way are student behaviours, teaching of the lesson, teacher behaviours, environmental effects and education system. On the other hand, education system, teaching of the lesson, teacher behaviours, student behaviours and environmental effects have been determined as a negative way to learn French. Moreover, it has been found that students made mostly suggestions regarding the education system and the methods applied in language teaching by teachers. The study has revealed that phonetic, one of the most fundamental components of French teaching, should be given as a separate course in the programmes of instruction and that phonetics topics should be included in method books prepared by Ministry of National Education.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 13, 343-361.
  • Akkaş Baysal, E., ve Ocak, G. (2020). Dil öğrenme stratejilerinin kullanılmasını etkileyen faktörler. NEÜ Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 91-103.
  • Alpar, M., Geldi, M., ve Kartal, E. (2021). L’impact du Covid-19 sur l’enseignement supérieur : Le cas du département de Français de l’université Gazi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(2), 266-279.
  • Amabile, T. M. (1985). Motivation and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 393-399.
  • Arslan, N. (2022). Teachers’ experiences and views regarding distance education courses for foreign language teaching at secondary education level. International Education Studies, 15(1), 99-110.
  • Aydoğdu, Ş. (2001). Çağdaş eğitimde etkileşim kavramı ve yabancı dil öğretiminde etkileşim biçimleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 23-36.
  • Barbot, M.-J. (2001). Didactique des langues étrangères : Les auto-apprentissages. Clé International.
  • Bür, B., ve Aycan, A. (2013). Birinci yabancı dil olarak öğrenilen İngilizcenin ikinci yabancı dil Fransızcanın öğrenim sürecine etkisi. Turkish Studies –(Elektronik), 8(10), 193-207.
  • Can, E., ve Işık Can, C. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63.
  • Chastain, K. (1988). Developing second-language skills: Theory and practice (3rd Ed.). Harcourt Brace Jovanovich.
  • Çelikkaya, Ş. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil Almanca dersine yönelik tutumları. MAJER Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 96-109.
  • Doğan, A. (2008). Lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Dolmacı, M., ve Dolmacı, A. (2020). Eş zamanlı uzaktan eğitimle yabancı dil öğretiminde öğretim elemanlarının görüşleri: Bir Covid 19 örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 706-732.
  • Dörnyei, Z., ve Csizér, K. (1998). Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research, 2(3), 203-229.
  • Eker, C., ve Şenel Öksüz, E. (2020). 9. sınıf Fransızca ders kitabının tasarım, içerik, dil ve anlatım yönünden incelenmesi. The Journal of International Education Science, 23(7), 83-95.
  • Engin, A. O. (2006). Yabancı dil (İngilizce) öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen değişkenler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 287-310.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Flick, U. (1998). An Introduction to qualitative research. Sage.
  • Krashen, S. (1981). Second language acquisition and second language learning. Pergamon.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri: Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nicel mi? Nitel mi? Anı.
  • Kuşçu, E. (2022). İkinci yabancı dil Fransızca Nouveau Bien Sûr! A1.1 ders kitabının yöntemsel açıdan incelenmesi. World Language Studies (WLS), 2(2), 91-117.
  • Littlewood, W. (2001). Foreign and second language learning; language acquisition research and its implications for the classroom. (15th ed). Cambridge University Press.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). Yabancı dil eğitimi ve öğretimi yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf? mevzuatNo=10352&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Yabancılara yönelik eğitim ve öğretim hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1715.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Ortaöğretim kurumları 9, 10, 11 ve 12. sınıf ikinci yabancı dil olarak Almanca dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=341
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). Ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgesinde değişiklik yapılması. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). Yıl ve türlere göre taban puanları http://atama.meb.gov.tr/sonuclar/arsiv/sayisal_veriler.asp?k_yil=2023&k_tur=1&Sonuc=Goster
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023). İzleme ve değerlendirme raporu. https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_05/14104707_izlemevedegerlendirmeraporu2023.pdf
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.1 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Livre d’élève. MEB.
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.1 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Cahier d’exercices. MEB.
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.2 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Livre d’élève. MEB.
  • Nouveau Bien Sûr ! A1.2 (2019). Manuel de Français pour l’enseignement secondaire, Cahier d’exercices. MEB.
  • Onur, B. (1994). Türk eğitim sisteminin özellikleri. Eğitim ve Bilim 18(93), 9-17. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5902 adresinden erişildi.
  • Öğülmüş, K., Yıldırım, N., ve Aslan, G. (2013). Ücretli öğretmenlerin görevlerini yaparken karşılaştıkları sorunlar ve ücretli öğretmenlik uygulamasının okul yöneticilerince değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1086-1099.
  • Özdemir, M. Ç., ve Yüksel, G. (2004). Öğrenme için motivasyon. M. Çağatay Özdemir ve Ş. Erçetin (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (ss. 105-148). Asil.
  • Özer, B., ve Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurlar. Ekev Akademi Dergisi, 20(67), 59-84.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Edition). Sage. Strauss, A. L., ve Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage.
  • Şahin, Y. (2009). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını olumsuz yönde etkileyen unsurlar. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 149-158.
  • Tümen Akyıldız, S. (2020). Pandemi döneminde yapılan uzaktan eğitim çalışmalarıyla ilgili İngilizce öğretmenlerinin görüşleri (bir odak grup tartışması). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21(Aralık), 679-696.
  • Ünsal, G. (2013). Fransızca öğreniminde birinci yabancı dil İngilizce, öğrenme stratejileri ve motivasyonun rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 319-330.
  • Yalçın Arslan, F., ve Kılıç, M. (2016). Yabancı dil öğretimine genel bir bakış. E. Yücel, H. Yılmaz ve S. Özkan, (Ed.). İkinci dil öğreniminde bireysel farklılıklar içinde (ss. 88-96). Çizgi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., ve Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin.
  • Yılmaz Güngör, Z. (2020). Fransızca yabancı dil öğrencilerinin dil öğrenmeye yönelik inançlarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 571-594.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nahide Arslan 0000-0003-0437-0722

Erken Görünüm Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, N. (2024). Türkiye’de ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin ikinci yabancı dil Fransızca öğrenimlerini etkileyen faktörler: Odak Grup Görüşmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1277-1299. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1343783