Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Effects of Maraş Centered Earthquake on Education According to the Views of Classroom Teachers

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 4, 1987 - 2012, 15.12.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1420855

Öz

The study aims to evaluate the effects of the earthquake centered in Kahramanmaraş on education, students and teachers according to the views of classroom teachers. In the study, the case study method within the qualitative research approach was used. The study group of the research consisted of a total of 14 classroom teachers working in Osmaniye and Hatay provinces where the Kahramanmaraş-centered earthquake occurred and who were selected using the convenience sampling method. The data were collected through a semi-structured interview form developed by the researchers. The data obtained were interpreted by content analysis method using NVivo computer package program. As a result of the analysis; according to some participants, it was revealed that the school buildings were damaged after the earthquake and accordingly, the participants were anxious and afraid. Participants stated that learning losses occurred in students due to the interruption of education, earthquakes negatively affected the psychology of students and teachers and therefore, interest in the course decreased, students' social relations weakened and students' adaptation to the course deteriorated. It was understood from the statements of the participants that the earthquake had a negative impact on students psychologically, economically and socially and damaged their sense of self-confidence and trust. After the earthquake, it was revealed that students constantly talked about the earthquake and could not overcome these negativities, were hopeless, sad, felt uncertainty, helplessness and were aggressive. In addition, it was revealed that after the earthquake, teachers' anxiety levels increased and they were afraid when they entered the building or because of the aftershocks. Various suggestions were made according to the results obtained. aftershocks. Various suggestions were made according to the results obtained.

Kaynakça

  • Arıcı, B. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin uzaktan programlar üzerinden yaptıkları canlı derslere ilişkin görüşleri. TURAN Strateji Araştırmalar Dergisi, 13(49), 238-246.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma Dergisi, 10(97), 1550-1559.
  • Basnet, B. K. (2015). Earthquake and its impacts on education: Aftermath Nepal quake. The European Educatıonal Researcher, 3(3), 101-118.
  • Benson S.G. & Dundıs S. P. (2003). Understanding and motivating health care employees: Integrating Maslow's hierarchy of needs, training and technology. Journal of Nursing Management, 2003(11), 315–320.
  • Bıçakçı, A. B. & Ergüney Okumuş, E. (2023). Depremin psikolojik etkileri ve yardım çalışanları. Avrasya Dosyası Dergisi, 14(1), 218-248.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design (4.Basım). SAGE.
  • Çocukları Koruma Merkezlerini Koruma Derneği (ÇOKMED). (2021). Salgın ve doğal afetler sırasında çocukların korunması çocuk hakları örgütleri için bir izleme raporu. İstanbul: Çocuk Koruma Merkezlerini Destekleme Derneği. Erişim adresi https://insanhaklariizleme.org/vt/yayin_view.php?editid1=2194.
  • Dinçer, İ., Akın, M. K., Akın, M., Orhan, A., Varol, O. O., Başer, M. & Benlioğlu, T. B. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinde Adana il merkezinde oluşan bina hasarları ve yıkımlarının jeolojik koşullar ile olan ilişkisine yönelik ön değerlendirme raporu. 14 Kasım 2023 tarihinde http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.35770.26565 adresinden erişildi.
  • Gökalp Yılmaz, G., & Şikar Turan, A., (2023). Afetlerin Etkilerinin Zorunlu Göç Bağlamında İncelenmesi: 2023 Kahramanmaraş Depremi. Afet ve Risk Dergisi, 6(4), 1247-1268.
  • Kara, İ., Tokmak, A. & İnanoğlu, A. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depreminin sonuçları ve afet eğitimi üzerine bir değerlendirme. F. B. Orhun, Eğitim bilimleri alanında uluslararası araştırmalar xx içinde (s.7-35). Eğitim Yayınevi.
  • Kırıcı, S. & Soyluk, A. (2024). 6 February 2023 Kahramanmaraş Earthquakes: evaluation of the site analysis of the types of building damage and types of building demolition. Journal of Architectural Sciences and Applications, 9(Special Issue), 327-352.
  • Koçoğlu, K., Demir, F. B., Öteleş, Ö. U., & Özeren, E. (2023). Post-earthquake trauma levels of university students evaluation: Example of 6 february Kahramanmaraş earthquake. Higher Education Studies, 13(2), 121-127.
  • Kurt, E. & Gülbahce, A. (2019). Van depremini yaşayan öğrencilerin travma sonrası stres bozukluğu düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 957-972.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage. Nakajima, Ş. (2012). Deprem ve sonrası psikolojisi. Okmeydanı Tıp Dergisi, 28(2), 150-155.
  • Öztürk, M. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının deprem deneyimleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • Öztürk, M. & Kırca M. (2023, ? Mart). Kahramanmaraş merkezli depremler sonrası için akademik öneriler. 3 Aralık 2023 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/369623043_Kahramanmaras_Merkezli_Depremler_Sonrasi_Icin _Akademik_Oneriler adresinden erişildi.
  • Soydan, E. & Alpaslan, N. (2014). Medyanın doğal afetlerdeki işlevi. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 2014 (57), 53-64.
  • Sönmez, M. B. (2022). Depremin psikolojik etkileri, psikolojik destek ve korkuyla baş etme. TOTBİD Dergisi, 2022(21), 337-343.
  • Şahin, C. & Sipahioğlu, S. (2002). Doğal afetler ve Türkiye. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayınları.
  • Şahin, D. & Zengin Demirbilek, E. (2023). Doğal afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın etkisi: Kahramanmaraş merkezli deprem felaketi üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2023 (51), 322-333.
  • Türk, A., & Kaya, S. (2023). Deprem sonrası psikososyal destek uygulamalarında merhamet yoğunluğunun psikolojik sağlamlığa etkisi: Sosyal hizmet uzmanları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-91.
  • Utkucu, M., Durmuş, H., Uzunca, F. & Nalbant, S. (2023). 6 Şubat 2023 Gaziantep ve Elbistan depremleri üzerine bir değerlendirme. 14 Kasım 2023 tarihinde http://www.aym.sakarya.edu.tr/2023/02/07/6-subat-2023-gaziantep-mw7-7-ve-elbistan-mw7-5-depremleri-uzerine-bir-degerlendirme/ adresinden erişildi.
  • Yamamoto, G., T. & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Yelboğa, N. (2023). Kahramanmaraş Depremi özelinde travmatik yas ve sosyal hizmetin yas danışmanlığı müdahalesi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 7(1), 97-121.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Basım). Seçkin Yayıncılık.

Kahramanmaraş Merkezli Depremin Eğitim, Öğrenci ve Öğretmenler Üzerindeki Etkilerinin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 4, 1987 - 2012, 15.12.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1420855

Öz

Bu araştırmada amaç, Kahramanmaraş merkezli depremin eğitim, öğrenci ve öğretmenler üzerindeki etkilerini sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı içerisinde yer alan durum çalışması metodu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; Kahramanmaraş merkezli depremin yaşandığı Osmaniye ile Hatay illerinde görev yapan ve kolay ulaşılabilir örneklem seçme yöntemi kullanılarak belirlenen toplam 14 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler NVivo bilgisayar paket programından yararlanılarak içerik analizi yöntemi ile yorumlanmıştır. Analiz sonucunda; bazı katılımcılara göre depremden sonra okul binalarının hasarlı olduğu ve buna bağlı olarak katılımcıların kaygılı olduğu ve korktuğu ortaya çıkmıştır. Katılımcılar eğitime ara verilmesi ile öğrencilerde öğrenme kayıplarının meydana geldiğini, depremlerin öğrenci ve öğretmenlerin psikolojisini olumsuz yönde etkilediğini ve bu nedenle derse yönelik ilginin azaldığını, öğrencilerin sosyal ilişkilerinin zayıfladığını ve öğrencilerin derse yönelik adaptasyonun bozulduğunu ifade etmişlerdir. Depremin öğrencileri psikolojik, ekonomik ve sosyal açıdan olumsuz yönde etkilediği, öğrencilerin özgüven ve güven duygusunu zedelediği katılımcı ifadelerinden anlaşılmıştır. Depremden sonra öğrencilerin sürekli depremi anlattığı ve yaşanan bu olumsuzlukları henüz atlatamadığı, umutsuz olduğu, üzüldüğü, belirsizlik, çaresizlik duygularını hissettiği ve agresif olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca depremden sonra öğretmenlerin binaya girdiklerinde veya oluşan artçı sallantılardan dolayı kaygı seviyelerinin arttığı ve korktuğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlara göre çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Arıcı, B. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının Millî Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin uzaktan programlar üzerinden yaptıkları canlı derslere ilişkin görüşleri. TURAN Strateji Araştırmalar Dergisi, 13(49), 238-246.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma Dergisi, 10(97), 1550-1559.
  • Basnet, B. K. (2015). Earthquake and its impacts on education: Aftermath Nepal quake. The European Educatıonal Researcher, 3(3), 101-118.
  • Benson S.G. & Dundıs S. P. (2003). Understanding and motivating health care employees: Integrating Maslow's hierarchy of needs, training and technology. Journal of Nursing Management, 2003(11), 315–320.
  • Bıçakçı, A. B. & Ergüney Okumuş, E. (2023). Depremin psikolojik etkileri ve yardım çalışanları. Avrasya Dosyası Dergisi, 14(1), 218-248.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design (4.Basım). SAGE.
  • Çocukları Koruma Merkezlerini Koruma Derneği (ÇOKMED). (2021). Salgın ve doğal afetler sırasında çocukların korunması çocuk hakları örgütleri için bir izleme raporu. İstanbul: Çocuk Koruma Merkezlerini Destekleme Derneği. Erişim adresi https://insanhaklariizleme.org/vt/yayin_view.php?editid1=2194.
  • Dinçer, İ., Akın, M. K., Akın, M., Orhan, A., Varol, O. O., Başer, M. & Benlioğlu, T. B. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinde Adana il merkezinde oluşan bina hasarları ve yıkımlarının jeolojik koşullar ile olan ilişkisine yönelik ön değerlendirme raporu. 14 Kasım 2023 tarihinde http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.35770.26565 adresinden erişildi.
  • Gökalp Yılmaz, G., & Şikar Turan, A., (2023). Afetlerin Etkilerinin Zorunlu Göç Bağlamında İncelenmesi: 2023 Kahramanmaraş Depremi. Afet ve Risk Dergisi, 6(4), 1247-1268.
  • Kara, İ., Tokmak, A. & İnanoğlu, A. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depreminin sonuçları ve afet eğitimi üzerine bir değerlendirme. F. B. Orhun, Eğitim bilimleri alanında uluslararası araştırmalar xx içinde (s.7-35). Eğitim Yayınevi.
  • Kırıcı, S. & Soyluk, A. (2024). 6 February 2023 Kahramanmaraş Earthquakes: evaluation of the site analysis of the types of building damage and types of building demolition. Journal of Architectural Sciences and Applications, 9(Special Issue), 327-352.
  • Koçoğlu, K., Demir, F. B., Öteleş, Ö. U., & Özeren, E. (2023). Post-earthquake trauma levels of university students evaluation: Example of 6 february Kahramanmaraş earthquake. Higher Education Studies, 13(2), 121-127.
  • Kurt, E. & Gülbahce, A. (2019). Van depremini yaşayan öğrencilerin travma sonrası stres bozukluğu düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 957-972.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Sage. Nakajima, Ş. (2012). Deprem ve sonrası psikolojisi. Okmeydanı Tıp Dergisi, 28(2), 150-155.
  • Öztürk, M. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının deprem deneyimleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • Öztürk, M. & Kırca M. (2023, ? Mart). Kahramanmaraş merkezli depremler sonrası için akademik öneriler. 3 Aralık 2023 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/369623043_Kahramanmaras_Merkezli_Depremler_Sonrasi_Icin _Akademik_Oneriler adresinden erişildi.
  • Soydan, E. & Alpaslan, N. (2014). Medyanın doğal afetlerdeki işlevi. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 2014 (57), 53-64.
  • Sönmez, M. B. (2022). Depremin psikolojik etkileri, psikolojik destek ve korkuyla baş etme. TOTBİD Dergisi, 2022(21), 337-343.
  • Şahin, C. & Sipahioğlu, S. (2002). Doğal afetler ve Türkiye. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayınları.
  • Şahin, D. & Zengin Demirbilek, E. (2023). Doğal afet ve kriz yönetiminde sosyal medyanın etkisi: Kahramanmaraş merkezli deprem felaketi üzerine bir inceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2023 (51), 322-333.
  • Türk, A., & Kaya, S. (2023). Deprem sonrası psikososyal destek uygulamalarında merhamet yoğunluğunun psikolojik sağlamlığa etkisi: Sosyal hizmet uzmanları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-91.
  • Utkucu, M., Durmuş, H., Uzunca, F. & Nalbant, S. (2023). 6 Şubat 2023 Gaziantep ve Elbistan depremleri üzerine bir değerlendirme. 14 Kasım 2023 tarihinde http://www.aym.sakarya.edu.tr/2023/02/07/6-subat-2023-gaziantep-mw7-7-ve-elbistan-mw7-5-depremleri-uzerine-bir-degerlendirme/ adresinden erişildi.
  • Yamamoto, G., T. & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136.
  • Yelboğa, N. (2023). Kahramanmaraş Depremi özelinde travmatik yas ve sosyal hizmetin yas danışmanlığı müdahalesi. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 7(1), 97-121.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Basım). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aytekin Karbeyaz 0000-0002-1483-5581

İsmail Yıldırım 0000-0002-2065-2335

Erken Görünüm Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2024
Kabul Tarihi 3 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karbeyaz, A., & Yıldırım, İ. (2024). Kahramanmaraş Merkezli Depremin Eğitim, Öğrenci ve Öğretmenler Üzerindeki Etkilerinin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(4), 1987-2012. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1420855