Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship Between Primary School Teacher’s Information Literacy and 21st Century Teaching Skills

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 4, 2165 - 2181, 15.12.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1430613

Öz

The study aims to determine the relationship between classroom teachers' information literacy and 21st century teacher skills. In the study, the relational survey model within quantitative research was used. This study was conducted with 203 classroom teachers working in 18 different primary schools in the central district of Bolu in the second semester of the 2021-2022 academic year. In the study, "Information Literacy Scale" and "21st Century Teacher Skills Scale" were used as data collection tools. According to the results of the study, the information literacy of classroom teachers is "very high" in the dimension of ethical and legal regulations in using information, and "high" in the total scale and other sub-dimensions; the 21st century teacher skills of teachers are "very high" in the dimension of managerial skills and affirmative skills, and "high" in the total scale and other sub-dimensions. According to the results obtained, there is a positive and moderate relationship between teachers' information literacy and 21st century teacher skills. Although it is a positive result that classroom teachers' information literacy and 21st century teacher skills are at "high" level, it would be useful to provide in-service trainings to teachers in these areas and to provide full access to e-libraries so that they can access information resources faster.

Kaynakça

  • AASL, (2009). Standards for the 21st century learner ın actıon. American Association Of School Librarians.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-28.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Altun, A. (2005). Gelişen teknolojiler ve yeni okuryazarlıklar. Anı Yayınevi. Cantürk Günhan, B., & Başer, N., (2009). Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 7(2), 451-482.
  • Aspın, D. N. ve Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. İnternational Journal Of Lifelong Education, 19(1), 2-19
  • Bundy, A. (2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework: Principles, Standards and Practice (2nd ed.). Adelaide, SA: Australian and New Zealand Institute for Information Literacy.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chu, S. K. W. (2012). Assessing ınformation literacy: a case study of primary 5 students in hongkong. American Association Of School Librarians, 15.
  • Coşanay, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi (Malatya İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Çataldaş, İ. (2018). Sosyal Medyanın Bilgi Kirliliği Kapsamında Değerlendirilmesi: 15 Temmuz Örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Üniversitesi.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Dombaycı, M. A., Ercan, O. (2017) Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Düzeyleri ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1265-1284.
  • Doyle, C. S. (1992). Outcome measures for information literacy within the National Educational Goals of 1990. Final report to National Forum on Information Literacy. Flagstaff, AZ: National Forum on Information Literacy. (ED 351 033).
  • Eğmir, E. ve Çengelli, S. (2020). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğretim Becerilerinin Yansıtıcı Düşünmeyi Uygulama Becerilerini Yordama Gücü. Journal of History School, 45, 1045-1077.
  • Erdem, Ö. (2021). Bilgi Okuryazarlığı ve Kollektif Öğretmen Yeterliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(Zonguldak İli Örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Kağıthaneli Akın, P. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğreten Becerilerinin Farklı Kişisel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi.
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kıyasoğlu, E. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğrenen ve Öğreten Becerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Kıymacı, A. (2019). Öğretmenlerin Bilgi Okuryazarlığının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Lemov, D. (2010). Teach lıke a champıon 49 techniques that put students on the path to college. Jossey-Bass.
  • MEB, (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Öğretmen Yeti̇şti̇rme ve Geli̇şti̇rme Genel Müdürlüğü.
  • Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals : Practical solutions to today's classroom problems. R&L Education.
  • Orhan Göksun, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Shields, M. (2005). Information Literacy, Statistical Literacy, Data Literacy. IASSIST Quarterly, 28(2-3), 6.
  • Tatlı, A. (2018). Öğretmenlerin Dijital Vatandaşlık Düzeylerinin Bilgi Okuryazarlığı İle İnternet ve Bilgisayar Kullanım Öz Yeterlilikleri Bağlamında Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tekin, H. (2002). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayıncılık, Ankara.
  • Yalçın İncik, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. Yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1099-1112.
  • Yasa, H. D. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bilgi okuryazarlığı becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.

Sınıf Öğretmenlerinin Bilgi Okuryazarlıkları ile 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişki

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 4, 2165 - 2181, 15.12.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1430613

Öz

Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin bilgi okuryazarlıkları ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin tespiti amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma içinde yer alan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Bolu’nun Merkez ilçesinde bulunan 18 farklı ilkokulda görev yapan 203 sınıf öğretmeniyle yürütülmüştür. Yapılan araştırmada veri toplama aracı olarak “Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği” ve “21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, sınıf öğretmenlerinin bilgi okuryazarlıkları; bilgiyi kullanmada etik ve yasal düzenlemeler boyutunda “çok yüksek”, ölçeğin toplamında ve diğer alt boyutlarında “yüksek” düzeyde; öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri; yönetsel beceriler ve onamacı beceriler boyutunda “çok yüksek”; ölçeğin toplamında ve diğer alt boyutlarda “yüksek” düzeydedir. Elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki vardır. Sınıf öğretmenlerinin bilgi okuryazarlıkları ve 21. Yüzyıl öğreten becerilerinin “yüksek” seviyede olması, olumlu bir sonuç olsa da bu durumun devam etmesi ya da “çok yüksek” seviyeye çıkması için öğretmenlere bu alanlarda hizmet içi eğitimler verilmesi ve bilgi kaynaklarına daha hızlı erişebilmeleri için e-kütüphanelere tam erişim imkânı sağlanması faydalı olacaktır.

Kaynakça

  • AASL, (2009). Standards for the 21st century learner ın actıon. American Association Of School Librarians.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-28.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Altun, A. (2005). Gelişen teknolojiler ve yeni okuryazarlıklar. Anı Yayınevi. Cantürk Günhan, B., & Başer, N., (2009). Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi , 7(2), 451-482.
  • Aspın, D. N. ve Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. İnternational Journal Of Lifelong Education, 19(1), 2-19
  • Bundy, A. (2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework: Principles, Standards and Practice (2nd ed.). Adelaide, SA: Australian and New Zealand Institute for Information Literacy.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chu, S. K. W. (2012). Assessing ınformation literacy: a case study of primary 5 students in hongkong. American Association Of School Librarians, 15.
  • Coşanay, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi (Malatya İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Çataldaş, İ. (2018). Sosyal Medyanın Bilgi Kirliliği Kapsamında Değerlendirilmesi: 15 Temmuz Örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Üniversitesi.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Dombaycı, M. A., Ercan, O. (2017) Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Düzeyleri ve Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1265-1284.
  • Doyle, C. S. (1992). Outcome measures for information literacy within the National Educational Goals of 1990. Final report to National Forum on Information Literacy. Flagstaff, AZ: National Forum on Information Literacy. (ED 351 033).
  • Eğmir, E. ve Çengelli, S. (2020). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğretim Becerilerinin Yansıtıcı Düşünmeyi Uygulama Becerilerini Yordama Gücü. Journal of History School, 45, 1045-1077.
  • Erdem, Ö. (2021). Bilgi Okuryazarlığı ve Kollektif Öğretmen Yeterliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(Zonguldak İli Örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Kağıthaneli Akın, P. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğreten Becerilerinin Farklı Kişisel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi.
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kıyasoğlu, E. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğrenen ve Öğreten Becerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Kıymacı, A. (2019). Öğretmenlerin Bilgi Okuryazarlığının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Lemov, D. (2010). Teach lıke a champıon 49 techniques that put students on the path to college. Jossey-Bass.
  • MEB, (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Öğretmen Yeti̇şti̇rme ve Geli̇şti̇rme Genel Müdürlüğü.
  • Melvin, L. (2011). How to keep good teachers and principals : Practical solutions to today's classroom problems. R&L Education.
  • Orhan Göksun, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Shields, M. (2005). Information Literacy, Statistical Literacy, Data Literacy. IASSIST Quarterly, 28(2-3), 6.
  • Tatlı, A. (2018). Öğretmenlerin Dijital Vatandaşlık Düzeylerinin Bilgi Okuryazarlığı İle İnternet ve Bilgisayar Kullanım Öz Yeterlilikleri Bağlamında Değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tekin, H. (2002). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayıncılık, Ankara.
  • Yalçın İncik, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. Yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1099-1112.
  • Yasa, H. D. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bilgi okuryazarlığı becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercan Olkay 0000-0002-4369-9996

Kaya Yıldız 0000-0002-5390-7525

Erken Görünüm Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2024
Kabul Tarihi 3 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Olkay, E., & Yıldız, K. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin Bilgi Okuryazarlıkları ile 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(4), 2165-2181. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1430613