The objective of this research is to investigate the relationship between demographic variables and earthquake risk perception levels of school administrators and teachers, as well as their coping strategies for earthquake stress, within the context of the existing disaster and risk management policy in public schools. The aim is to gain a fundamental insight into the responses of school administrators and teachers to potential stress situations in the event of any earthquake risk. The study employed a cross-sectional survey methodology, with a total of 259 teachers participating. Of these, 141 were female and 118 were male, and they were employed in state schools in the central district of Muş province. Data collection tools included a personal information form and two Likert scales: The Earthquake Risk Perception Scale and the Coping with Earthquake Stress Scale. The analysis of research data was conducted after descriptive, relational, and causal comparisons. The descriptive results indicate that the dataset belonging to the surveyed teachers did not show a normal distribution. However, a significant relationship was found between the earthquake risk perception scale and the earthquake stress coping strategies scale subscales. Furthermore, it was determined that these relationships significantly predicted each other (41%). This study is expected to contribute original insights into the effects of earthquake risk perception on coping strategies for earthquake stress and the behaviors of teachers and school administrators. It will also highlight the limitations of previous studies conducted in this field.
Earthquake Perception Earthquake Stress School Administrators Teachers Logistic Regression Analysis (LRA)
Bu araştırmanın odak noktası, devlet okullarında mevcut afet ve risk yönetimi politikası bağlamında okul yöneticileri ve öğretmenlerin demografik değişkenleri ve deprem risk algısı düzeyleri ile deprem stresiyle baş etme stratejileri arasındaki ilişkiyi açığa çıkarmaktır. Bu bağlamda, herhangi bir deprem riski durumunda okul yöneticileri ile öğretmenlerin muhtemel stres durumlarına verdikleri tepkileri anlamak için temel bir içgörü elde etmek amaçlanmaktadır. Araştırma; Muş il merkezindeki devlet okullarında görev yapan 141’i kadın ve 118’i erkek olmak üzere toplam 259 öğretmen üzerinde yapılan kesitsel tarama modelinde bir araştırmadır. Veri toplama aracı olarak bir kişisel bilgi formu ile birlikte Deprem Risk Algısı Ölçeği ve Deprem Stresi İle Baş Etme Ölçeği adlı iki likert ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi, betimsel, ilişkisel ve nedensel karşılaştırmaların ardından gerçekleştirilmiştir. Betimsel sonuçlar, görüşlerine başvurulan öğretmenlere ait veri setinin normal dağılım göstermediğini işaret etmektedir; ancak, deprem risk algısı ölçeği ile deprem stresi ile baş etme stratejileri ölçeği alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca, bu ilişkilerin birbirlerini anlamlı şekilde yordadığı (%41) belirlenmiştir. Bu çalışmanın, deprem risk algısının deprem stresi ile baş etme stratejileri ve öğretmen ile okul yöneticilerinin davranışları üzerindeki etkilerini anlamak adına özgün bir değere sahip olduğu öngörülmektedir, zira bu alanda yürütülen çalışmaların kısıtlılığına işaret etmektedir.
Deprem Algısı Deprem Stresi Okul Yöneticileri Öğretmenler Lojistik Regresyon Analizi (LRA)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 4 |