Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı’nın ve Ders Kitabının Günlük Hayatla İlişkilendirilmesi Yönünden Değerlendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 1, 558 - 588
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1437315

Öz

Bu çalışmanın amacı; 7. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı’nın ve ders kitabının günlük hayatla ilişkilendirilmesi yönünden değerlendirmesini yapmaktır. Bu kapsamda matematik dersi öğretim programı ve ders kitabının günlük hayatla ilişkilendirilmesi yönünde incelemesi yapılarak matematik öğretmenlerinin de görüşlerine başvurulmuştur. Bu araştırma nitel araştırma modeline göre hazırlanmıştır. Çalışmada tekli durum çalışması deseni kullanılmış olup doküman incelemesi yapılmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı’nın okullara dağıttığı, hâlen kullanılmakta olan 7. Sınıf Matematik Ders Kitabı incelenmiştir. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamak amacıyla amaç ve hedefler doğrultusunda hazırlanan veri toplama ile makale kapsamında veri kaynakları incelenmiştir. Bir matematik öğretmeni ve bir uzman görüşüne başvurulmuştur. Güvenirlik %100 olarak bulunmuştur. Ölçme aracının ilk hazırlanma aşamasındaki değerlendirmelere göre; ders kitabındaki konu başlıklarının günlük hayatla ilişkisi araştırıldığında toplamda 36 konudan 29’unda günlük hayatla ilişki kurulmuşken 7 konuda günlük hayatla ilişki kurulmadığı belirlenmiştir. Özetle yapılan değerlendirmelere göre % 91 oranında günlük hayatla en çok ilişki kurulan soru tipinin problemler olduğu saptanmıştır. Günlük hayatla en az ilişki kurulan soru tipi ise % 7.6 ile etkinlikler olmuştur. Ders kitabında bulunan 13 etkinliğin sadece 1 tanesi günlük hayatla ilişkilendirilmiştir. Ders kitabındaki alıştırmaların % 35.8’inde günlük hayatla ilişki kurulmuştur. Ders kitabında bulunan örneklerin % 76.1’ inde günlük hayatla ilişki kurulduğu tespit edilmiştir. 7. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı’ndaki 48 kazanımdan 36’sının günlük hayatla ilişkisi kitapta bulunurken 12’sinin günlük hayatla ilişkisi kitapta bulunmamaktadır. Elde edilen bulgular karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Öğretmen görüşlerine yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Akkuş, K. (2020). 7. sınıf matematik ders kitaplarındaki görevlerin gerçekçi matematik eğitimi perspektifinden incelenmesi söz konusu teori ve görevlere ilişkin öğretmen görüşlerinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Akran, K. (2022). Ortaokul matematik ders kitaplarının gerçekçi matematik eğitimine uygunluğunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Siirt.
  • Albayrak, M. İpek, A. S. & Işık, C. (2006). Temel işlem becerilerinin öğretiminde problem kurma-çözme çalışmaları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 1-11.
  • Arı, G. (2016). Türkçe Dersi (1-8. sınıflar) Öğretim Programı sözlü iletişim öğrenme alanındaki kazanımlara eleştirel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 6(2),235-253.
  • Arı, G. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı’ ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703.
  • Bingölbali, E. & Özdiner, M. (2022). İlkokul ve ortaokul matematik ders kitabı etkinliklerinin gerçek hayatla ilişkilendirme açısından incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24(1), 45-65.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş.& Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J.W. (2002). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson education. Upper saddleriver, NJ.
  • Creswell, J.W. (2007). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson education. Upper saddleriver, NJ.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. & Kıroğlu, K. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fraenkel, J. R.&Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate resarch in education. Newyork: McGraw- Hill Book Company.
  • Gainsburg, J. (2008). Real-World connections in secondary mathematics teaching education 11, 199–219. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9070-8
  • Güzel, A. & Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe Dersi Öğretim Programı (6,7,8 sınıflar)” na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitim Dergisi, 1(1), 45-52.
  • Hoepfl, M. C. (1997). Choosing qualitative research: A primer for technology education researchers. Journal of Technology Education, 9(1), 47-63.
  • Kılıç, A. & Seven, S. (2008). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Akademi. Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals fort the consumer. Newyork: Longman.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Eğitim ve Bilim, 33(150), 64-73.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013a). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013b). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445- MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20201 8v.pdfysclid=l5hb0w5h7p775019149 sayfasından erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). 7. sınıf matematik ders kitabı. Berkay Yayınları.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. New York: Sage.
  • Nasibov, F.& Kaçar, A. (2005). Matematik ve matematik eğitimi hakkında. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 339-346.
  • Olkun, S. (2003). Öğrencilere hacim formülü ne zaman anlamlı gelir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 160-165.
  • Popper, K. (1979). Objective knowledge. Oxford University Press.
  • Stake, R. E. (1998). Case studies, Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks, Sage Publications, 86- 104.
  • Tüysüz, N.N. & Ekici, G. (2022). Matematik ders kitaplarının karşılaştırmalı değerlendirilmesi: 7. ve 8.sınıf örneği. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 79-94.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücedağ, T. & Erdoğan, A. (2011). 2000–2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’ de yapılan çalışmaların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 825-838.

Evaluation of the 7th Grade Mathematics Lesson Teaching Program and the Textbook ın Connection With Daily Life

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 1, 558 - 588
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1437315

Öz

The study aims to evaluate the 7th Grade Mathematics Curriculum and textbook in terms of their association with daily life. In this context, the mathematics curriculum and textbook were examined in order to relate them to daily life, and the opinions of mathematics teachers were also consulted. This research was prepared according to the qualitative research model. A single case study design was used in the study and document analysis was conducted. The 7th Grade Mathematics Textbook, which is still in use and distributed to schools by the Ministry of National Education, was examined. In order to ensure the validity and reliability of the research, data sources were examined within the scope of the article through data collection prepared in line with the aims and objectives. The opinions of a mathematics teacher and an expert were consulted. Reliability was found to be 100%. According to the evaluations in the first preparation phase of the measurement tool; When the relationship between the topics in the textbook and daily life was investigated, it was determined that 29 out of 36 topics were related to daily life, while 7 topics were not related to daily life. In summary, according to the evaluations, it was determined that the type of questions most associated with daily life was problems, with a rate of 91%. The question type that was least related to daily life was activities with 7.6%. Only 1 of the 13 activities in the textbook is associated with daily life. 35.8% of the exercises in the textbook relate to daily life. It was determined that 76.1% of the examples in the textbook were related to daily life. While 36 of the 48 learning outcomes in the 7th Grade Mathematics Course Curriculum are related to daily life, 12 of them are not related to daily life. The findings were compared and analyzed. Teacher opinions are included.

Kaynakça

  • Akkuş, K. (2020). 7. sınıf matematik ders kitaplarındaki görevlerin gerçekçi matematik eğitimi perspektifinden incelenmesi söz konusu teori ve görevlere ilişkin öğretmen görüşlerinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Akran, K. (2022). Ortaokul matematik ders kitaplarının gerçekçi matematik eğitimine uygunluğunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Siirt.
  • Albayrak, M. İpek, A. S. & Işık, C. (2006). Temel işlem becerilerinin öğretiminde problem kurma-çözme çalışmaları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 1-11.
  • Arı, G. (2016). Türkçe Dersi (1-8. sınıflar) Öğretim Programı sözlü iletişim öğrenme alanındaki kazanımlara eleştirel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 6(2),235-253.
  • Arı, G. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı’ ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703.
  • Bingölbali, E. & Özdiner, M. (2022). İlkokul ve ortaokul matematik ders kitabı etkinliklerinin gerçek hayatla ilişkilendirme açısından incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24(1), 45-65.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş.& Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J.W. (2002). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson education. Upper saddleriver, NJ.
  • Creswell, J.W. (2007). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson education. Upper saddleriver, NJ.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. & Kıroğlu, K. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fraenkel, J. R.&Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate resarch in education. Newyork: McGraw- Hill Book Company.
  • Gainsburg, J. (2008). Real-World connections in secondary mathematics teaching education 11, 199–219. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9070-8
  • Güzel, A. & Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe Dersi Öğretim Programı (6,7,8 sınıflar)” na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitim Dergisi, 1(1), 45-52.
  • Hoepfl, M. C. (1997). Choosing qualitative research: A primer for technology education researchers. Journal of Technology Education, 9(1), 47-63.
  • Kılıç, A. & Seven, S. (2008). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Akademi. Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals fort the consumer. Newyork: Longman.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Eğitim ve Bilim, 33(150), 64-73.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013a). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2013b). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445- MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20201 8v.pdfysclid=l5hb0w5h7p775019149 sayfasından erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). 7. sınıf matematik ders kitabı. Berkay Yayınları.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. New York: Sage.
  • Nasibov, F.& Kaçar, A. (2005). Matematik ve matematik eğitimi hakkında. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 339-346.
  • Olkun, S. (2003). Öğrencilere hacim formülü ne zaman anlamlı gelir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25), 160-165.
  • Popper, K. (1979). Objective knowledge. Oxford University Press.
  • Stake, R. E. (1998). Case studies, Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks, Sage Publications, 86- 104.
  • Tüysüz, N.N. & Ekici, G. (2022). Matematik ders kitaplarının karşılaştırmalı değerlendirilmesi: 7. ve 8.sınıf örneği. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 79-94.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücedağ, T. & Erdoğan, A. (2011). 2000–2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’ de yapılan çalışmaların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 825-838.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nesibe Nur Tüysüz 0000-0001-8269-4429

Gülay Ekici 0000-0003-2418-1929

Erken Görünüm Tarihi 9 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2024
Kabul Tarihi 10 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tüysüz, N. N., & Ekici, G. (2025). 7. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı’nın ve Ders Kitabının Günlük Hayatla İlişkilendirilmesi Yönünden Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 558-588. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1437315