Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Martin Mcdonagh’in Leenane’in Güzellik Kraliçesi Oyununda Millî Kimlik Sorunu

Yıl 2024, , 80 - 94, 30.04.2024
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1344619

Öz

İrlanda Edebî Tiyatrosunun kurulması ve oyun yazarlarının İngiliz tiyatrosu etkisinden kurtularak millî oyunlar yazmaya başlamasından dolayı on dokuzuncu yüzyılın sonu İrlanda tiyatrosu için bir dönüm noktasıdır. Kültürel ve siyasal faaliyetlerle millî bir kimliğin oluşturulduğu Kelt Uyanışı olarak da bilinen bu dönemde oyun yazarları eski İrlanda mit ve geleneklerinin canlandırılmasına katkı sağlamışlardır. Ancak, yirminci yüzyılın sonlarında İrlanda’nın çok kültürlü bir ülke olması, siyasi ve ekonomik olarak dış dünyaya açılması ile İrlanda tiyatrosu da perspektifini değiştirmiş, millî ve kültürel değerleri yüceltmek yerine milliyetçi İrlanda unsurlarını sorgulamaya başlamıştır. İrlandalı oyun yazarı Martin McDonagh da çoğulcu bir yaklaşım edinerek oyunlarında geleneksel ve millî unsurlara meydan okur. McDonagh yeni yüzyıla uyum sağlayabilmek için, millî bir kimliğe bağlı kalmak yerine kültürel çoğulculuğa inanır. McDonagh’ın çoğulcu yaklaşımı Deleuze ve Guattari’nin ‘göçebe kimlik’ ve ‘köksap’ kavramları ile alınacaktır. Bu sebeple bu makale, McDonagh’ın Leenane’in Güzellik Kraliçesi oyununda anlamsız millî değerler ve normlar yüzünden hapsolmuş karakterler tasvir ederek millî kimliği nasıl sorunsallaştırdığını incelemeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Colebrook, C. (2002). Understanding deleuze. Allen&Unwin.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia. (trans. Brian Massumi). University of Minnesota Press.
  • Freud, S. (1989). Civilization and its discontent. (trans. James Strachey). W. W. Norton.
  • He, C. (2014). Nationalism and the west in Brian Friel's The Gentle Island and Martin McDonagh's The Beauty Queen of Leenane. Nordic Irish Studies. 13(2). 1-17. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/24332405. Accesed 19 November 2018.
  • Leerssen, J. (2004). The theatre of William Butler Yeats. In The Cambridge companion to twentieth-century Irish drama. (ed. Shaun Richards), (p.47-62) Cambridge UP.
  • Lončar-Vujnović M. N., & Andrejević A. M. (2013). National elements in modern Irish drama. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini. 43(1). 185-197. Retrieved from https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0354-3293/2013/0354-32931301185L. Accesed 21 November 2018.
  • McDonagh, M. (2009). The beauty queen of Leenane. Bloomsbury Methuen Drama.
  • Mızıkyan, A. (2021)., The beauty queen of Leenane (Leenane’in Güzellik Kraliçesi): karakterin iç dünyası ve doğa ilişkisi. In Navisalvia 2019 Sina Kabaağaç'ı Anma Toplantısı, Doğa / Natura (ed. Pelin Atayman Çelik). (p.115). Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • O’Toole, F. (1997). Nowhere man. The Irish Times. Retrieved from https://www.irishtimes.com/news/nowhere-man-1.66581.
  • O’Toole, F. (1998). Martin McDonagh. Bomb Magazine. Retrieved from https://bombmagazine.org/articles/martin-mcdonagh/.
  • O’Toole, F. (2018). The long Irish 19th century is finally over. The Irish Times. Retrieved from https://www.irishtimes.com/opinion/fintan-o-toole-the-long-irish-19th-century-is-finally-over-1.3537581.
  • Sierz, A. (2001). In-yer-face: British drama today. Kent:Faber & Faber.
  • Internet Sources
  • URL1: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/nomad (Access Date: 11.05.2023).

THE PROBLEM OF NATIONAL IDENTITY IN MARTIN MCDONAGH’S THE BEAUTY QUEEN OF LEENANE

Yıl 2024, , 80 - 94, 30.04.2024
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1344619

Öz

The end of the nineteenth century was a turning point for Irish theatre with the establishment of the Irish Literary Theatre as playwrights attempted to write national plays disengaging from the British theatre. This period is known as the Celtic Revival, a period of building a national identity both by political and cultural action, during which the playwrights contributed to the rejuvenation of the old Irish myths and traditions. However, at the end of the twentieth century when Ireland became a multicultural country with multiple identities, and opened to the outer world politically and economically, the Irish theatre, too, started to change its outlook by problematizing the nationalistic elements of Irishness instead of glorifying the national and cultural values. The Irish playwright, Martin McDonagh has also maintained a pluralist approach challenging the traditional and national elements in his plays. Instead of adhering to a national identity, McDonagh believes in cultural pluralism to adapt to the new century. McDonagh’s pluralist approach will be discussed with Deleuze and Guattari’s concept of ‘nomadic identity’ and ‘rhizome’. Thus, this paper aims to analyze how McDonagh problematizes the national identity in The Beauty Queen of Leenane by portraying characters, who are incarcerated by meaningless national values and norms.

Kaynakça

  • Colebrook, C. (2002). Understanding deleuze. Allen&Unwin.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia. (trans. Brian Massumi). University of Minnesota Press.
  • Freud, S. (1989). Civilization and its discontent. (trans. James Strachey). W. W. Norton.
  • He, C. (2014). Nationalism and the west in Brian Friel's The Gentle Island and Martin McDonagh's The Beauty Queen of Leenane. Nordic Irish Studies. 13(2). 1-17. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/24332405. Accesed 19 November 2018.
  • Leerssen, J. (2004). The theatre of William Butler Yeats. In The Cambridge companion to twentieth-century Irish drama. (ed. Shaun Richards), (p.47-62) Cambridge UP.
  • Lončar-Vujnović M. N., & Andrejević A. M. (2013). National elements in modern Irish drama. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini. 43(1). 185-197. Retrieved from https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0354-3293/2013/0354-32931301185L. Accesed 21 November 2018.
  • McDonagh, M. (2009). The beauty queen of Leenane. Bloomsbury Methuen Drama.
  • Mızıkyan, A. (2021)., The beauty queen of Leenane (Leenane’in Güzellik Kraliçesi): karakterin iç dünyası ve doğa ilişkisi. In Navisalvia 2019 Sina Kabaağaç'ı Anma Toplantısı, Doğa / Natura (ed. Pelin Atayman Çelik). (p.115). Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • O’Toole, F. (1997). Nowhere man. The Irish Times. Retrieved from https://www.irishtimes.com/news/nowhere-man-1.66581.
  • O’Toole, F. (1998). Martin McDonagh. Bomb Magazine. Retrieved from https://bombmagazine.org/articles/martin-mcdonagh/.
  • O’Toole, F. (2018). The long Irish 19th century is finally over. The Irish Times. Retrieved from https://www.irishtimes.com/opinion/fintan-o-toole-the-long-irish-19th-century-is-finally-over-1.3537581.
  • Sierz, A. (2001). In-yer-face: British drama today. Kent:Faber & Faber.
  • Internet Sources
  • URL1: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/nomad (Access Date: 11.05.2023).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Çağdaş Tiyatro Çalışmaları, Modern ve Postmodern Edebiyat
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Meryem Senem Başcı 0000-0002-7893-0510

Arpine Mızıkyan 0000-0002-2579-3807

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Başcı, M. S., & Mızıkyan, A. (2024). THE PROBLEM OF NATIONAL IDENTITY IN MARTIN MCDONAGH’S THE BEAUTY QUEEN OF LEENANE. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 80-94. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1344619