Bu
çalışmada Behiç Ak’ın Karadeniz’deki Yunus adlı 5-7 yaş çocuklarına yönelik
kitabının göstergebilimsel çözümlemesi yapılmıştır. Çözümlemede temel alınan
model, Greimas’ın yaklaşımıdır. Greimas’ın
modeli bir metnin iç işleyiş biçimlerini ve göstergeler sistemindeki anlamsal
yapıların eklemlenişini ortaya koyar (Uçan, 2002). Bahsedilen yöntem temel
alınarak Karadeniz’deki Yunus adlı eser, betimsel düzey, anlatısal düzey ve
izleksel düzey aşamalarında çözümlenmiştir. Betimsel düzeyde, metin önce
kesitlere ayrılmış, on iki kesit belirlenmiş ve bu kesitler ele alınmıştır. Bu
bölümlerde eyleyenler şemasına bağlı olarak saptanan edimler ortaya konmuştur. Anlatısal
düzeyde, kahramanlarda bulunan betimsel nitelikler saptanmıştır. İzleksel
düzeyde ise anlatının temel mantığını belirleyen karşıtlıklar belirlenmiştir.
Bu çözümlemeler sonucunda Karadeniz’deki Yunus yazınının derin yapısında doğa
bilincinin-bilinçsizliğinin karşıtlığının bulunduğu, bunun da geçim kaynağı ya
da işsizlik karşıtlığında betimsel bir nitelik kazandığı belirlenmiştir. Çözümlemenin
sonucu olarak, Karadeniz’deki Yunus
metninin eyleyenler şeması, göstergebilimsel dörtgen unsurlarının yanı sıra
yazınsal ve görsel olarak bir bütünlük arz ettiğine ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |