Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SEĞİR-NÂMELER VE LATİF’İN SEĞİR-NÂMESİ

Yıl 2018, , 97 - 104, 25.10.2018
https://doi.org/10.31463/aicusbed.450329

Öz

İnsanlık tarihine bakıldığında geleceğe ait olayları tahmin etme
merakı onları birtakım yollara itmiştir. Bilgi edinme yollarından geleceğe ait
kesin bir bilgi mümkün değildir. Gaib bilgisi ancak Allah’a aittir. Ancak yine
de geleceğe dair birtakım işaretlerle; fal, istidrac, seğirme ve tecrübevi
yollara başvurulmuştur. Özellikle İslam dinin bu tür yaklaşımları reddetmesine
rağmen seğirme olayını bir işaret kabul ederek geleceğe ait tahminlerde
bulunmak kültürümüzde bir alan oluşturmuştur. Türk tarihine bakıldığında
Göktürk harfleriyle yazılmış bir Irk Bitig adlı fal kitabına
rastlanmaktadır. Seğirnâ-meler Zülkarneyn ve Danyal’a nisbet edilmektedir. Bu
konuda ilk edebi çalışmalar 1960 yıllarına dayanmaktadır.



İnsan vücudu ve azalarının hareketleri, seğirmesi kişinin
geleceğiyle ilgi kurulmuş, bu seğirmeler o kişinin sağlık başta olmak üzere
gelecekteki durumlarıyla ilgili bazı tahminlerin yapılmasına sebep olmuştur.
İnsan vücudunun ve uzuvlarının şekli özellikleri “kıyafetnâme” adıyla bilinen
bir ilmin konusu olurken; kaş, göz ve diğer organların bir bölümünün seğirmesi
seğir-nâme”lerin konusunu oluşturmuştur. Gün içerisinde damarlarımızın
alışılagelmişin dışında hızlı bir şekilde attığını hissederiz. Bu durum kalbin
o noktaya kanı pompalamasından kaynaklanır. Bedensel olarak normal
sayılabilecek bu hareketler ruhsal olarak ileriye yönelik kişinin dünyasında
bazı olayların işareti olarak kabul edilir.



Yazmalarla ilgili araştırmamızda 34 seğir-nâme kaydına
rastlanmıştır. Bu çalışmamızda, Latif adlı şairin yazma bir nüshasını
tanıtılacaktır. Nesir halinde 30 satır ve iki sahifeden oluşan eserin kaydı
şöyledir:  Segîr-nâme 
06 Mil Yz A 202/2  197x131 mm.   20b-21a   

Kaynakça

  • 1. DEVELLİOĞLU, Ferit, Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lügat, s.5012. Marifetnâme, Erzurumlu İbrahim Hakkı Hz. Sadeleştiren Turgut ULUSOY, s.163- , İstanbul, 19793. MERT Abdullah, Bir Seğirnâme Nüshası, TÜRÜK Uluslararası, Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi 2016 Yıl:4, Sayı:7 Sayfa:220-232 4.
  • Daşdemir Özkan., "İngiltere Kütüphanelerinde Kayıtlı Dört Seğirname Üzerine", Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Aralık 2016/11: 19-46 vol.5, pp.19-46, 2016 5.
  • Seğir-nâme, Latif, 06 Mil Yz A 202/2, 20b-21a 6.
  • SERTKAYA, Ayşe Gül, Bilinmeyen Bir Seğir-Nâme Yazması, 28 Sh.7.
  • SÜER, Fatih Ramazan, Cumhuriyet Ü. Sos. Bil. Ens. Türk-İslam Edebiyatı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Öğrencisi, El-mek: ramazansuer_58@hotmail.com8.
  • SÜMBÜLLÜ Yusuf Ziya, Seğirnâme, Fenomen Yayıncılık, 20109.
  • SÜMBÜLLÜ, Yusuf Ziya, GÖZÜTOK, Mehmet Akif, Gaybî Bir İlim Şubesi Olarak İhtilâç-Nâmeler Ve Mevlânâ Sevâdî’nin Manzum İhtilâç-Nâmesi, 105-13110.
  • SÜMBÜLLÜ, Yusuf Ziya, Seğir-Nâme Ve Seğirmek Manaları Üzerine Bir İnceleme, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi Sayı 32 Erzurum 2007, 53-6911.
  • YASTI, Mehmet (2015), “Yeni Bir Seğir - Nâme Yazması Üzerine”, Türkiyat Mecmuası, C. 25/Bahar, s. 273-311.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Müzahir Kılıç

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kılıç, M. (2018). SEĞİR-NÂMELER VE LATİF’İN SEĞİR-NÂMESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 97-104. https://doi.org/10.31463/aicusbed.450329