Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EL-CEZERÎ VE ÇALIŞMALARININ STEM EĞİTİMİNDE KULLANILMASI: DENEYSEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2020, , 417 - 432, 25.10.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.731166

Öz

Bugün tüm alanlarda 21. yüzyıl yeteneklerine sahip nitelikli bireylere olan ihtiyaç sıklıkla vurgulanır. Dünyada STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) olarak bilinen ve Türkçe ’ye FETEMM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) olarak geçen etkinlikler son yıllarda özellikle eğitim alanında üzerine en çok konuşulan alanlardan biridir. Cizre Tor mahallesinde 1153 yılında dünyaya gelen ve sibernetik alanın en büyük mucidi kabul edilen El-Cezerî çalışmalarında mühendislik, matematik, geometri ve sanatı kullanan büyük bir bilim adamıydı. El-Cezerî eserlerinde Stem örneklerini görmek mümkündür. Bu yüzden bu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin STEM’e karşı tutumlarına El-Cezerî ve çalışmalarının etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada tek gruplu ön test –son test deneysel desen kullanılmıştır. 2019 sonbahar döneminde bir mesleki ve teknik anadolu lisesinde öğrenim gören 33 öğrenciyle yürütülen araştırmada veriler STEM’e Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler istatiksel olarak bağımlı örnekler T-testi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları, El-Cezerî ve çalışmalarının öğrencilerin STEM’e yönelik tutumlarını olumlu açıdan geliştirdikleri tespit edilmiştir. Asırlar öncesinde yaşamış büyük bilim adamının çalışmalarında STEM etkinliklerinin olması, öğrencilere de bu yönde ilham olmuş ve deneysel olarak da ispatlanmıştır.

Kaynakça

  • Bir A., (1977). Eb-ü-İz al Gazari’nin Otomatlar Kitabı. Bilim ve Teknik, 110, 1-3.
  • Çakır, R. ve Ozan, C.E., (2018). Fetemm Etkinliklerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Yansıtıcı Düşünme Becerileri Ve Motivasyonlarına Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 1077-1100.
  • Çakmak, E. ve Civelek, F. (2013). Tartışmacı yazma eğitiminin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ve yazma kaygılarına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2).
  • Çalışkan, D. (2019). Cezeri’nin Olağanüstü Makineleri (Ciltli): Herkes İçin Cezeri. Babil Kitap; 1. baskı. ISBN 6058086609
  • Çınar, S., Pırasa, N., & Sadoğlu, G. P. (2016).Views of Science and Mathematics Pre-service Teachers Regarding STEM.Universal Journal of Educational Research, 4(6), 1479-1487.
  • Çirak, B. ve Yörük, A. (2016). Mekatronik Biliminin Öncüsü İsmail El-Cezerî. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4), 175-194.
  • Creswell, J W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson
  • Griffin, P., Care, E., & McGaw, B. (2012).The changing role of education and schools.In Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 1-15).Springer Netherlands.
  • Hill D.R., (1974). Olağanüstü Mekanik Araçların Bilgisi Hakkında Kitap. Tıpkı Basım, Kültür Bakanlığı Yayınları 1207, Bilim ve Teknoloji Dizisi 2, Ankara 1990.
  • Korkutata Y. ve Toprak, F. Z. (2013). El-Cezerî ile yapılan çalışmaların değerlendirilmesi, cilt 4 sayı 1, pp.37-49, Nisan 2013, D.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Koştur, H. İ. (2017). FeTeMM eğitiminde bilim tarihi uygulamaları: El-Cezeri örneği. Başkent University Journal of Education, 4(1), 61-73.
  • Mumcu, H., Mumcu, İ., ve Aktaş, M. (2012). Meslek lisesi öğrencileri için matematik. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 180-195.
  • Özcan, H. ve Koca,E. (2019). STEM’e Yönelik Tutum Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2-15.
  • Rotherham, A. J. & Willingham, D. T. (2010).“21st-Century” Skills.American Educator, 17-20.
  • Sen Z., (2000). Rüzgar türbini tarihi gelişme süreci. III. UTES. Istanbul, Turkey, 375– 384.
  • Şahin, A., Ayar, C.M. ve Adıgüzel, T., (2014). Fen, Teknoloji, MüHendislik Ve Matematik İçerikli Okul Sonrası Etkinlikler Ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri . Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322.
  • Taşdemi̇r, C. (2018). Li̇se Öğrenci̇leri̇ni̇n Matemati̇k Dersi̇ne Yöneli̇k Umutsuzluk Düzeyleri̇ni̇n İncelenmesi̇. Electronic Journal Of Social Sciences, 17(65).
  • Unat, Y. (2002). El-Cezerî'nin, Makine Yapımında Yararlı Bilgiler ve Uygulamalar Adlı Eseri. Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Felsefe Bölümü, Bilim Tarihi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Unat, Y. (2003). Türk Teknoloji Tarihinden İki Örnek; Cezerî ve Takîyüddîn.
  • Unat Y., (2004). Cumhuriyet Dönemi Türk Teknoloji ve Mekanik Tarihi Çalışmaları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 2, 4, 233-263.
  • Uysal, F. ve Selışık, A. (2016). Lise Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(1), 146-164.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri Ile Fene Karşı Tutumlarına Fetemm Etkinliklerinin Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2).
  • Watson, A. D., & Watson, G. H. (2013). Transitioning STEM to STEAM: Reformation of engineering education. Journal for Quality & Participation, 36(3), 1-4.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Mesut Polatgil 0000-0002-7503-2977

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Polatgil, M. (2020). EL-CEZERÎ VE ÇALIŞMALARININ STEM EĞİTİMİNDE KULLANILMASI: DENEYSEL BİR ÇALIŞMA. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 417-432. https://doi.org/10.31463/aicusbed.731166