In the article, the pedagogic diagnostic of the moral education of the students is done. For the diagnostic, the methods determined in the article were used. These methods were applied by the laboratory assistants of moral-ethic culture education laboratory of Family and Nurture Research Institute of Russian Academy of Education. 1- Diagnosis of morally self-evaluation. 2- Diagnosis of behavior morals. 3- Diagnosis of the relationship with survival values. 4- Diagnosis of moral motivation. During the study, the opportunities of diagnosis of behavior morals, diagnosis of moral motivation, diagnosis of relationship with survival values methods were utilized while determining the moral education levels of the students. For this purpose, they were asked various questions. Scores related to diagnosis of morally self-evaluation were determined as below. From 34 to 40 is accepted to be high levels of morally self-evaluation. From 24 to 33 is accepted to be medium levels of morally self-evaluation. From 16-23 is accepted to be below medium levels of morally self-evaluation. From 10 to 15 is accepted to be low levels of morally self-evaluation
diagnostics pedagogical diagnostics upbringing moral upbringing diagnostics
Makalede öğrencilerin manevi eğitimin pedagojik teşhisi
yapılmaya çalışılmıştır. Teşhis için makalede belirlenmiş
metotlar kullanılmıştır. Bu metotları Rusya Eğitim
Akademisi’nin Aile ve Terbiye Araştırma Enstitüsü'nün manevietik
kültür eğitimi laboratuvarı çalışanları uygulamıştır: 1.
Manevi kendini değerlendirme ile ilgili teşhis, 2. Davranış
etiğinin teşhisi, 3. Hayati değerlere münasebetin teşhisi, 4.
Manevi motivasyonun teşhisi. Araştırma sırasında öğrencilerin
moral eğitim seviyesini öğrenirken davranış etiğinin teşhisi,
moral motivasyonun teşhisi, hayati değerlere münasebetin teşhisi
metotlarının imkânlarından yararlanmıştır. Bu amaçla onlara
çeşitli sorularla başvuru yapılmıştır. Manevi kendini
değerlendirme ile ilgili teşhiste puanlar aşağıdaki şekilde
belirlenmiştir. 34’ten 40 birime kadar - manevi kendini
değerlendirme yüksek seviyesi sayılır. 24’ten 33 birime kadar -
manevi kendini değerlendirme orta seviyesi sayılır. 16’dan 23
birime kadar - manevi kendini değerlendirme ortadan aşağı
seviyesi sayılır. 10'dan 15 birime kadar - manevi kendini
değerlendirme düşük seviyesi sayılır.
teşhis pedagojik teşhis eğitim manevi eğitim manevi eğitimin teşhisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2 |