Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARINI ETKİLEYEN ÖRGÜTSEL FAKTÖRLER ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 33 - 55, 30.10.2017

Öz

Bu araştırmanın
amacı, üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen örgütsel
faktörleri belirleme ölçeğini geliştirmek ve geliştirilen ölçeğe göre öğrenci ve
aileleri hakkındaki bilgileri karşılaştırmaktır. 76 önermeye uygulanan faktör
analizi tekniği ile altı boyutlu bir ölçek geliştirilmiştir. Geliştirilen
“Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeği”
içerisindeki boyutlar; “fiziksel ortam ve donanım”, “yönetsel hizmetler ve
uygulamalar”, “öğretim metodu ve derse hâkimiyet”, “kişisel sorumluluk ve
davranışlar”, “iletişim” ve “mesleki yeterlilikler ve ders içeriği” olarak
belirlenmiştir. Öğrencilerin demografik özelliklerine göre boyutlara bakış
açılarında farklılık olup olmadığı incelenirken, iki gruplu karşılaştırmalar
için t testi, ikiden fazla gruplu karşılaştırmalar için anova testleri
kullanılmıştır. Araştırmada, yüz yüze anket yöntemi kullanılmış olup, örneklem 183
kişiden oluşmuştur. Elde edilen veriler SPSS 21.00 programı ile analiz
edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, A. ve Çevik O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, İstanbul.
  • Arıcı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara örneği). Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Pegem Akademi, Ankara. Can, G. (1992), Akademik Başarısızlık ve Önlenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Carter, V. ve Good, E. (1973), Dictionary of Education, 4th Edition. New York: McGraw Hill Book Company.
  • Çoruh, M. (1989). Üniversite Gençliğinin Uyum Sorunları. Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları. Ankara: Bilkent Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Araştırma Merkezi.
  • Dağdelen, S. (2013). Biyoloji derslerinde öğretmenlerin kişilerarası davranışı, sınıf öğrenme ortamı ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002). Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Fornell, C. ve Larcker, D.L. (1981). “Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error”. Journal of Marketing Research 18 (1): 39-50.
  • Hair J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. ve Black, W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, Nev Jersey.
  • Hair, Joseph F., William C. Black, Rolph E. Anderson ve Ronald L. Tatham (2009). Multivariate Data Analysis, New Jersey: Prentice Hall.
  • Howie, S. J., & Pietersen, J.J. (2001). Mathematics literacy of final year students: South African realities. Studies in Educational Evaluation, 27, 7-25.
  • İpekçi, Ç.E. (2003), Çok Değişkenli Analizlerin Pazarlama İle İlgili Araştırmalarda Kullanımı, Akdeniz Ünversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.5, Antalya.
  • Kalaycı, Ş. (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Karagöz, S. (1991), Faktör Analizi Tekniği Kullanarak Üniversite Öğrencilerinin Gazete Tercihinde Etkin Faktörlerin Belirlenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kasatura, İlkay. (1991), Okul Başarısından Hayat Başarısına: Başarıyı Yaratan ya da Engelleyen Etkenler. İstanbul.
  • Kepçeoğlu, M. (1973), Okulda Yetenek-Başarı Karşılaştırması. Ankara M.E.B. Planlama-Araştırma ve Koordinasyon Dairesi Yayın No : 126.
  • Keskin, G. ve Sezgin, B. (2009). Bir Grup Ergende Akademik Başarı Durumuna Etki Eden Etmenlerin Belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10).
  • Kline, P. (1994), An Easy Guide to Factor Analysis, Routledge, London.
  • Kurtuluş, K. (1985), Pazarlama Araştırmaları, İstanbul Üniversitesi Yayın No: 2789, İstanbul.
  • Lewis-Beck, M.S. (1994), Factor Analysis and Related Techniques, Sage Publication ltd, London. Memduhoğlu, H.B. ve Tanhan, F. (2013). “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:X, Sayı:I, 106-124.
  • Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli)Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. New York: McGraw Hill.
  • Özbay, G. (1997). "Üniversite Öğrencilerinin Problem Alanlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Trabzon: K. T. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özdamar, K. (2002), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Polat, S. (2009). Akademik başarısızlığın toplumsal eşitsizlik temelinde çözümlenmesi. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 7 (25), 46-61.
  • Sharma, S. (1996), Multivariate Techniques, John Wiley & Sons In., New York.
  • Şevik, Y. (2014). İlköğretim müdür ve müdür yardımcılarının öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri ile akademik başarısına katkıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Üniversitesi, Burdur.
  • Tavşancıl, E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Turan, M., Herken, H., Mutlu, N. ve Küçükkolbaşı, H. (1998). H. Üniversite Öğrencilerinde Akademik Performansı Etkileyen Faktörler. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Konya.
  • Uluğ, F. (1999). Okulda başarı, Remzi Kitapevi 6. Baskı, İstanbul.
  • Vergili, A ve Atılgan, M. (1998). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Alışkanlıkları ile Akademik Başarılarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Konya.
  • Wang, D.B. (2004). Family background factors and mathematics success: A comparison of Chinese and US students. International Journal of Educational Research, 41, 40-54.
  • Wolman, B. (1973). Dictionary of behavioural science, New York: Van Nostrand Company.
  • Yamane, T. (1973), Statistics: An Introductory Analysis, Harper & Row.
  • Yetim, H. (2006). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik ve Türkçe Derslerine Yönelik Tutumları İle Bu Derslerdeki Başarıları Arasındaki İlişki”. (Yayımlanmış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Gündelik Sıkıntılar ve Sosyal Destek. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 258-26.
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 33 - 55, 30.10.2017

Öz

Kaynakça

  • Akgül, A. ve Çevik O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, İstanbul.
  • Arıcı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara örneği). Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, Pegem Akademi, Ankara. Can, G. (1992), Akademik Başarısızlık ve Önlenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Carter, V. ve Good, E. (1973), Dictionary of Education, 4th Edition. New York: McGraw Hill Book Company.
  • Çoruh, M. (1989). Üniversite Gençliğinin Uyum Sorunları. Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları. Ankara: Bilkent Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Araştırma Merkezi.
  • Dağdelen, S. (2013). Biyoloji derslerinde öğretmenlerin kişilerarası davranışı, sınıf öğrenme ortamı ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirtaş, H. ve Güneş, H. (2002). Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Fornell, C. ve Larcker, D.L. (1981). “Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error”. Journal of Marketing Research 18 (1): 39-50.
  • Hair J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. ve Black, W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, Nev Jersey.
  • Hair, Joseph F., William C. Black, Rolph E. Anderson ve Ronald L. Tatham (2009). Multivariate Data Analysis, New Jersey: Prentice Hall.
  • Howie, S. J., & Pietersen, J.J. (2001). Mathematics literacy of final year students: South African realities. Studies in Educational Evaluation, 27, 7-25.
  • İpekçi, Ç.E. (2003), Çok Değişkenli Analizlerin Pazarlama İle İlgili Araştırmalarda Kullanımı, Akdeniz Ünversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.5, Antalya.
  • Kalaycı, Ş. (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Karagöz, S. (1991), Faktör Analizi Tekniği Kullanarak Üniversite Öğrencilerinin Gazete Tercihinde Etkin Faktörlerin Belirlenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kasatura, İlkay. (1991), Okul Başarısından Hayat Başarısına: Başarıyı Yaratan ya da Engelleyen Etkenler. İstanbul.
  • Kepçeoğlu, M. (1973), Okulda Yetenek-Başarı Karşılaştırması. Ankara M.E.B. Planlama-Araştırma ve Koordinasyon Dairesi Yayın No : 126.
  • Keskin, G. ve Sezgin, B. (2009). Bir Grup Ergende Akademik Başarı Durumuna Etki Eden Etmenlerin Belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10).
  • Kline, P. (1994), An Easy Guide to Factor Analysis, Routledge, London.
  • Kurtuluş, K. (1985), Pazarlama Araştırmaları, İstanbul Üniversitesi Yayın No: 2789, İstanbul.
  • Lewis-Beck, M.S. (1994), Factor Analysis and Related Techniques, Sage Publication ltd, London. Memduhoğlu, H.B. ve Tanhan, F. (2013). “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:X, Sayı:I, 106-124.
  • Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli)Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. New York: McGraw Hill.
  • Özbay, G. (1997). "Üniversite Öğrencilerinin Problem Alanlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Trabzon: K. T. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özdamar, K. (2002), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Polat, S. (2009). Akademik başarısızlığın toplumsal eşitsizlik temelinde çözümlenmesi. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 7 (25), 46-61.
  • Sharma, S. (1996), Multivariate Techniques, John Wiley & Sons In., New York.
  • Şevik, Y. (2014). İlköğretim müdür ve müdür yardımcılarının öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri ile akademik başarısına katkıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Üniversitesi, Burdur.
  • Tavşancıl, E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Turan, M., Herken, H., Mutlu, N. ve Küçükkolbaşı, H. (1998). H. Üniversite Öğrencilerinde Akademik Performansı Etkileyen Faktörler. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Konya.
  • Uluğ, F. (1999). Okulda başarı, Remzi Kitapevi 6. Baskı, İstanbul.
  • Vergili, A ve Atılgan, M. (1998). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Alışkanlıkları ile Akademik Başarılarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Konya.
  • Wang, D.B. (2004). Family background factors and mathematics success: A comparison of Chinese and US students. International Journal of Educational Research, 41, 40-54.
  • Wolman, B. (1973). Dictionary of behavioural science, New York: Van Nostrand Company.
  • Yamane, T. (1973), Statistics: An Introductory Analysis, Harper & Row.
  • Yetim, H. (2006). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik ve Türkçe Derslerine Yönelik Tutumları İle Bu Derslerdeki Başarıları Arasındaki İlişki”. (Yayımlanmış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Gündelik Sıkıntılar ve Sosyal Destek. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 258-26.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ömer Çınar

Fatma Temelli

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çınar, Ö., & Temelli, F. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARINI ETKİLEYEN ÖRGÜTSEL FAKTÖRLER ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 33-55.