Özel gereksinimli
bireylerin topluma kazandırılmasında zihinsel, bedensel ve sosyal becerilerinin
geliştirilmesi son derece önemlidir. Bu sebeple özel gereksinimli bireylerin
diğer çocukların öğrenim gördüğü okullardan yararlanabilmesi yani kaynaştırılmaları
gündeme gelmektedir. Her insana eşit hak ve fırsatın verilmesi ilkesinden
hareketle eğitimde de eşit hak ve fırsatın özel gereksinimli bireylere de
verilmesi gerekmektedir
Bu
çalışmada amaç ülkemizdeki kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin yönetici,
sınıf öğretmeni ve kaynaştırma öğrencisi ebeveynlerinin görüşlerinin
incelenmesidir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu 2017 -
2018 eğitim öğretim yılında Ağrı ilinde görev yapan 5 sınıf öğretmeni, 5
yönetici, 5 kaynaştırma öğrencisi velisi ve 5 kaynaştırma öğrencisi ile aynı
sınıfta öğrenim gören normal öğrenci velisinden oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri çalışmanın amacı doğrultusunda alanında uzman kişilerin görüşleri
alınarak ve alanyazından yararlanarak oluşturulan görüşme formları ile elde
edilmiştir. Çalışmanın bulguları betimleyici istatistiklerle sunulmuştur.
Araştırma sonucunda
kaynaştırma öğrenci velileri verilen eğitimden son derece memnun olduklarını
belirtmiş, diğer öğrencilerin çocuklarını dışlamalarını, öğretmenler ile
yeterli seviyede iletişim kuramamayı karşılaştıkları sorunlar olarak ifade
etmişlerdir. Yöneticiler ise kaynaştırma öğrencilerini mevzuata, sınıf
mevcuduna ve öğretmenlerin istekli ve yeterli deneyim ve tecrübeye sahip olma
durumlarını dikkate alarak sınıflara birden fazla gelmemesine dikkat ederek
dağıttıklarını belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenleri ise kaynaştırma eğitimi ile
ilgili olarak yeterli seviyede eğitim alamadıklarını belirterek zorlandıklarını
ifade etmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |