Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKULLARDA KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN PAYDAŞ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 21 - 45, 25.10.2018
https://doi.org/10.31463/aicusbed.465860

Öz

Özel gereksinimli
bireylerin topluma kazandırılmasında zihinsel, bedensel ve sosyal becerilerinin
geliştirilmesi son derece önemlidir. Bu sebeple özel gereksinimli bireylerin
diğer çocukların öğrenim gördüğü okullardan yararlanabilmesi yani kaynaştırılmaları
gündeme gelmektedir. Her insana eşit hak ve fırsatın verilmesi ilkesinden
hareketle eğitimde de eşit hak ve fırsatın özel gereksinimli bireylere de
verilmesi gerekmektedir



            Bu
çalışmada amaç ülkemizdeki kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin yönetici,
sınıf öğretmeni ve kaynaştırma öğrencisi ebeveynlerinin görüşlerinin
incelenmesidir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu 2017 -
2018 eğitim öğretim yılında Ağrı ilinde görev yapan 5 sınıf öğretmeni, 5
yönetici, 5 kaynaştırma öğrencisi velisi ve 5 kaynaştırma öğrencisi ile aynı
sınıfta öğrenim gören normal öğrenci velisinden oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri çalışmanın amacı doğrultusunda alanında uzman kişilerin görüşleri
alınarak ve alanyazından yararlanarak oluşturulan görüşme formları ile elde
edilmiştir. Çalışmanın bulguları betimleyici istatistiklerle sunulmuştur.



Araştırma sonucunda
kaynaştırma öğrenci velileri verilen eğitimden son derece memnun olduklarını
belirtmiş, diğer öğrencilerin çocuklarını dışlamalarını, öğretmenler ile
yeterli seviyede iletişim kuramamayı karşılaştıkları sorunlar olarak ifade
etmişlerdir. Yöneticiler ise kaynaştırma öğrencilerini mevzuata, sınıf
mevcuduna ve öğretmenlerin istekli ve yeterli deneyim ve tecrübeye sahip olma
durumlarını dikkate alarak sınıflara birden fazla gelmemesine dikkat ederek
dağıttıklarını belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenleri ise kaynaştırma eğitimi ile
ilgili olarak yeterli seviyede eğitim alamadıklarını belirterek zorlandıklarını
ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Akkoyun, Ayşe K. (2007). Rehberlik Araştırma Merkezi Müdürlüğü personelinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.Anılan, H. ve Kayacan, G. (2015). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle kaynaştırma eğitimi gerçeği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) Özel Sayısı, 74-90.Atıcı, R. (2014). Kaynaştırma öğrencilerinin okul hayatında yaşadığı zorluklar. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkis or Turkic, Volume 9/5, Spring, P.: 279-291.Balo, E. D. (2015). ‘‘İlkokullarda Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri’’. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Elazığ, TürkiyeBatu, S., Kırcaali-İftar, G. ve Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5, 33 50.Bilen, E. (2007). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları sorunlarla ilgili görüşleri ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.Cankaya, Ö. (2010). İlköğretim 1. kademede kaynaştırma eğitimi uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.Christensen, L. B., Johnson, B., and Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. Ankara: Anı Yay.Çankaya, Ö. ve Korkmaz, İ. (2012). İlköğretim 1. kademede kaynaştırma eğitimi uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 1-16.Dağlı, G., Öznacar, B. (2015). An evaluation on mainstreaming practices of primary schools according to the views of school administrators, teachers, and parents. Educational Sciences: Theory & Practice • 2015 October • 15(5).Demir, C. (2015). Kaynaştırma eğitiminin uygulanmasında karşılaşılan sorunların değerlendirilmesine yönelik nitel bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.Gök (2013), Kaynaştırma eğitimi öğrencisi bulunan ilkokul sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.Gül, S. O., Vuran, S. (2015). Normal sınıflara devam eden özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırma uygulamasına ilişkin görüşleri ve karşılaştıkları sorunlar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40, 169-195.Güldü, B. (2010). ‘‘Sivas İli Örneği’nde Kaynaştırma Eğitimi’’. Yüksek Lisans Tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas. Kara, Z. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi öğrencilerine yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.MEB. (2006). https://orgm.meb.gov.tr/.../10111226_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi adresinden erişildi.Önder, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin zihin engelli kaynaştırma öğrencileri için sınıf içinde yaptıkları öğretimsel uygulamaların belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.Pamuk, Y. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.Sadioğlu, Ö., Bilgin, A., Batu, S. ve Oksal, A. (2015). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1743-1765.Sadioğlu, Ö., Batu, E. S. ve Bilgin, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), S.: 399-432.Sadioğlu, Ö., Batu, E. S., Bilgin, A., Oksal, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Saraç, T., Çolak, A. (2012). Kaynaştırma uygulamaları sürecinde ilköğretim sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlarına ilişkin görüş ve önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1).Sazak Pınar, E. , Sucuoğlu, B. ve Çıkrıkçı Demirtaşlı, N. (2013). Sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan öğretmenlerin sosyal beceri öğretimine ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi ( Education and Science), Cilt 38, Sayı 168Sucuoğlu, B. (2004). Türkiye’de kaynaştırma uygulamaları: Yayınlar/araştırmalar 1980-2005 [Mainstreaming Applications in Turkey: Publications / Studies-1980-2005]. Special Education Journal of Ankara University Faculty of Educational Sciences, 5(2), Sucuoğlu, B., Tekin İftar E., Kırcaali İftar, G., Bakkaloğlu, H., Kaner, S. (2009). Zihin Özel Gereksinimliler Ve Eğitimleri. Ankara: Kök Yayınları Taşdemir, H., Özbesler C. (2017). Kaynaştırma eğitimine devam eden çocukların karşılaştıkları sorunların okul ortamında sosyal hizmet uygulamaları perspektifinde değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:10, Sayı: 49 Tuzcuoğlu, N. (2007). Eğitim Bilimine Giriş (1. Baskı). (Ed.: Ayla Oktay). Ankara: Pegem A Yayıncılık.Vural, Murat (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlamasına ilişkin yaptıkları çalışmaların betimlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.Vuran, S.,& Çolak, A. (2007). İlköğretim kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin kaynaştırmaya ve sosyal beceri öğretimine ilişkin görüşleri. 17. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulan bildiri. Çeşme, İzmir.Yılmaz Bolat, E., Ata, N. (2017). Kaynaştırma eğitimi uygulamaları hakkında okul yöneticilerinin görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi Cilt 7 Sayı 14.Yigen, Sibel (2008). Çocuğu ilköğretim kademesinde kaynaştırma uygulamalarına devam eden anne-babaların kaynaştırmaya ilişkin görüş ve beklentileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.Yorulmaz (2015). Kaynaştırma eğitimi veren ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde karşılaştığı problemler Batman il örneği. Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Murat Çalışoğlu 0000-0003-1765-9074

Seda Nur Tanışır 0000-0003-0486-2233

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalışoğlu, M., & Tanışır, S. N. (2018). İLKOKULLARDA KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN PAYDAŞ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 21-45. https://doi.org/10.31463/aicusbed.465860