Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SANATLAR DERSİ ORTA ÖĞRETİM KAZANIMLARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 185 - 206, 25.10.2019
https://doi.org/10.31463/aicusbed.581301

Öz

Bu
çalışmanın amacı 2018 yılında yayımlanan görsel sanatlar dersi ortaöğretim
kazanımlarının yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel ve duyuşsal alan
basamaklarına göre hangi düzeyde bir dağılım gösterdiğini belirlemektir.
Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından doküman inceleme yöntemi
kullanılmıştır. Bu amaçla Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2018 yılında
yayımlanan Görsel Sanatlar Dersi Öğretim ortaöğretim programında yer alan 119
kazanımı araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Görsel Sanatlar Öğretim
programında yer alan kazanımlar Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel ve
duyuşsal alan basamaklarına göre ayrıştırılmış ve sayısallaştırılarak
aralarındaki ilişkiler yüzde ve frekans değerleri dikkate alınarak
değerlendirilmiştir. Görsel sanatlar dersi ortaöğretim programında yer alan 119
kazanımlardan 11’i duyuşsal
alanda olduğu; 108 kazanımın ise bilişsel
alanda olduğu görülmüştür. Bilişsel kazanımlar Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin
bilgi ve bilişsel süreç boyutu doğrultusunda analiz edilmiştir.
Sonuç olarak görsel sanatlar dersi
ortaöğretim kazanımları yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre duyuşsal
kazanımların bilişsel kazanımları destekler nitelikte ve uygun oranda yer
aldığı ortaya çıkmıştır. Bilişsel alan kazanımlarının ise genel olarak yaratma
basamağındaki kazanımları gerçekleştirebilecek nicelikte bilimsel süreç
boyutuna yerleştirildiği ve programın özel amaçlarını gerçekleştirebilecek
nitelikte olduğu söylenebilir. Bununla birlikte özellikle 9 ve 10. sınıfta
yaratma basamağında; 11. ve 12. sınıfta analiz ve değerlendirme basamağında yeterince
kazanım bulunmaması önemli bir eksiklik olarak görülmektedir. 

Kaynakça

  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 11-23.
  • Amer, A. (2006). Reflections on Bloom's Revised Taxonomy, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 213-230.
  • Anderson, L.W., & Krathwohl, D. R. (2010). (Çeviren: D.A. Özçelik). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama, Ankara: Pegem Akademi.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel Alan Sınıflamasında Yenilenmiş Bloom, SOLO, Fink, Dettmer Taksonomileri ve Uluslararası Alanda Tanınma Durumları, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 259-290.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara: Pegem Akademi.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives, the classification of educational goals, handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Company.
  • Bümen, N.T. (2006). Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi, Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Durmuş, B. (2017). 4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programının Bloom ve Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 21, 44-58.
  • Eke, C. (2015). Dağlar Ünitesindeki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 345-353.
  • Eroğlu, D., Kuzu, T.S. (2014). Türkçe Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Kazanımlarının ve Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi, Başkent University Journal of Education, 1(1), 72-80.
  • Gezer, M., Şahin, İ.F., Sünkür, M.Ö. ve Meral, E. (2014). 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 433-455.
  • Hanna, W. (2007). The New Bloom's Taxonomy: Implications for Music Education, Arts Education Policy Review, 108(4), 7-16.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An over view Theory into practice, 41(4), 212-218.
  • MEB, (2018). Görsel Sanatlar Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, F. (2014). Yaratıcılık zeka ilişkisi: Yeni deliller, İlköğretim online, 13(4)1516-1530.
  • Tuğrul, (2002). Bloom’un taksonomik süreçlerine etkileşimci taksonomi açısından bir bakış, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 267-274.
  • Yıldırım, A, Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.
  • Zorluoğlu, S.L., Kızılaslan, A., Sözbilir, M. (2016). Orta öğretim kimya dersi programının kazanımlarının yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Analizi ve Değerlendirilmesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 260-279.
  • Zorluoğlu, S.L., Şahintürk,A. ve Bağrıyanık, K.E. (2017). 2013 Yılı Fen Bilimleri Öğretim Programı Kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi ve Değerlendirilmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-15.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Fatih Karıp 0000-0002-8957-1568

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karıp, F. (2019). GÖRSEL SANATLAR DERSİ ORTA ÖĞRETİM KAZANIMLARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 185-206. https://doi.org/10.31463/aicusbed.581301