Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NAZIM HİKMET VE NURETTİN TOPÇU’NUN ÇAĞDAŞ TÜRK KÜLTÜRÜNE ETKİLERİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 261 - 284, 06.05.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.684503

Öz

Farklı düşünceleri benimsemiş olmalarına rağmen bir çok ortak noktası bulunan iki aydın Nazım Hikmet RAN ve Nurettin TOPÇU, vatanseverlikleri ile ön plana çıkmaktadır. Nazım Hikmet’in komünizm inancına karşılık olarak, Nurettin Topçu anti emperyalist bir yazardır. Her iki fikir adamı da vatan hasreti çekmiş ve milliyetçilik duygusunu benimsemekten öte yaşayarak öğrenmiştir. İkisi de insan ve toplumu, hayat koşullarının daha iyi yerlerde olmasının üstünde tutmuş ve bu anlamda değerlerinden ödün vermemiştir. Nurettin Topçu insanların insanlığı bulmaları için Anadoluculuk fikri, İslam Sosyalizmi ve Hareket Felsefesi çerçevesinde düşüncelerini ifade etmiştir. İyi bir eğitim alan Topçu, hayatının bir dönemini Avrupa’da geçirmiştir. Avrupa’da yapmış olduğu çalışmalar ile başarılara imza atmıştır. Ahlaki davranışları ve üstün zekası sebebi ile önü kesilse de yılmadan insanlığa hizmet vermeye devam etmiştir. Nazım Hikmet ise Bahriye eğitimini tamamlamasına yakın zamanda yaşadığı talihsizlikler sebebi ile bu eğitimini yarım bırakmıştır. Fakat iyi bir Edebiyat eğitimi almıştır. Yurtseverlik duygusu ağır basmasına rağmen ülkeden üç defa kaçmak zorunda kalmıştır. Vatandaşlıktan çıkarılsa da bu kararın geçersiz olduğuna dair Bakanlar Kurulu kararı da bulunmaktadır. İki aydın Çağdaş Türk kültürünü etkileyen eserler bırakmıştır.

Abstract
Even though they have different thoughts, two intellectuals Nazım Hikmet RAN and Nurettin TOPÇU come to the forefront with their patriotism. In response to Nazım Hikmet's belief in communism, Nurettin TOPÇU is an anti-imperialist and socialist writer. Both intellectuals were longing for the homeland, and they learned nationalism by experiencing it. They both kept society and people above the better conditions of life and in this sense, both of them did not compromise on their values. Nurettin TOPÇU expressed his thoughts within the idea of Anatolianism, Islamic Socialism and Philosophy of Movement for people to reach the humanity. Having received a good education, TOPÇU had spent a period of his life in Europe. He made great success with his studies in Europe. Although he was prevented because of his moral behavior and superior intelligence, he continued to serve humanity without giving up. On the other hand, Nazım Hikmet has left this education in half, due to the misfortunes that he experienced in these days. But he received a good literary education. Despite the feeling of outweighing patriotism, he had to flee the country three times. Inspite of removing from citizenship, there is also a decision of the Council of Ministers that this decision is invalid. They left great artifacts that influenced Contemporary Turkish culture.

Keywords: Nurettin TOPÇU, Nazım Hikmet RAN, Nurettin TOPÇU’s Life, Nazım
Hikmet’s Life 

Kaynakça

  • KAYNAKLAR Aksan, Doğan. (2009). Nazım Hikmet Şiirini gücü. Ankara: Bilgi Yayınları. Anar (2009). Nazım Hikmet Kerem gibi. Ankara: Bengü Yayınları. Atiker, Mustafa. (haz.) (2013). Türkiye Cumhuriyeti Düşünce Tarihinde İz Bırakanlar. Ankara: Keçiören Belediyesi. Atsız, Nihal. (2002). Basılmayan Makaleleri. İstanbul: Togan Yayıncılık. Babayev, Ekber. (2011). Nazım Hikmet Yaşamı ve Yapıtları. İstanbul: Cumhuriyet Yayınevi. Behramoğlu, Ataol. (2008). Nazım Hikmet Tabu ve Efsane. İstanbul: Evrensel Basım Yayın. Gökalp, Mehmet. (1976). “Büyük Dava Adamı Nurettin Topçu”. Hareket Dergisi, 119. Konukman, Ercüment. (1976). “Nurettin Topçu Hocamızın Ardından”. Hareket Dergisi, 67. Kök, Mustafa. (1990). “Ölümünün 15. Yılında Nurettin Topçu’yu Hatırlarken”. Milli Kültür Dergisi, 29 Kutlu, Mustafa. (1976). “Nurettin Topçu için Bir Biyografi Denemesi”. Hareket Dergisi, 111. Sılay, Mehmet. (1985). “Bir Nurettin Topçu Vardı”. Türk Edebiyatı Dergisi, 141. Sılay, Mehmet. (2006). “Nurettin Topçu’nun İdeali”. Hece Dergisi, 398-99. Sılay, Mehmet. (2010). Fikir Dünyamızın Yıldızlarından Nureddin Topçu. İstanbul: Düşün Yayıncılık. Sülker, Kemal. (1976). Nazım Hikmet’in Gerçek Yaşamı 1901-1928. İstanbul: May Yayınları. Topçu, Nurettin. (2002). İsyan Ahlakı. İstanbul: Dergah Yayınları. Vanu Vala, Nurettin. (2011). Bu Dünyadan bir Nazım Geçti. İstanbul: İlke Kitap. http://www.hurriyet.com.tr/nazim-hikmet-bana-soyle-dedi-kardesim-bu-aksam-kadir-gecesdir-beni-camiye-goturmeni-istiyorum-201117 (Son Erişim Tarihi: 21.11.2017) http://www.gazetevatan.com/nazim-hikmet-in-bilinmeyen -o-anlari-218520-medya/ (Son Erişim Tarihi: 11.12.2017). http://www.hurriyet.com.tr/nazim-hikmetin-yasaminda-iz-birakalanlar-40040863 (Son Erişim Tarihi: 17.10.2017) https://www.youtube.com/watch?v=qzwR0Qj5dH0 (Son Erişim Tarihi: 15.11.2017)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Hamza Gökhan Eryılmaz 0000-0002-9775-8955

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eryılmaz, H. G. (2020). NAZIM HİKMET VE NURETTİN TOPÇU’NUN ÇAĞDAŞ TÜRK KÜLTÜRÜNE ETKİLERİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 261-284. https://doi.org/10.31463/aicusbed.684503