Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ BİR ULUS OLUŞMASINDA PROPAGANDANIN ETKİSİ; ALMAN NASYONALİST PARTİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 285 - 320, 06.05.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.687788

Öz

Öz
Ulus devletlerin oluşumuyla birlikte dünyada en etkili olmuş liderlerden birisi de hiç şüphesiz Hitler’dir. Hitler’in en büyük amacı ari Alman ırkı oluşturmaktır. Hitler, Nasyonal Sosyalist Parti programını ari Alman ırkı idealleri çerçevesinde şekillendirir. Hitler Almanya’nın başına geçmeden önce toplumlar üzerinde çok önemli bir etkiye sahip olan toplumları değiştirip dönüştüren ve toplumsal hafızayı bir araç olarak kullanan bir yöntemi fark eder. Bu yöntem propagandadır. Propaganda; başta dil olmak üzere devlet ve onun aygıtları, resim, heykel, sinema, tiyatro, eğitim, fısıltı gazetesi, kitle iletişim araçları gibi bulabildiği her şeyi ideolojisi için kullanan özel bir yöntemin adıdır. Hitler’in partisi Almanya’da başa geçince Ülkedeki tüm kitle iletişim araçları ve dil de dâhil toplumla buluşan her şeye propaganda teknikleri gereği değerler yüklenmiştir. Yapılan propagandaların içeriğinde; Alman ulusunun üstün, gururlu ve onurlu insanlar olduğu öteki insanların özellikle Yahudi ve Çingenelerin alt sınıftan olduğu yönünde mesajlar yüklenerek toplumla öyle buluşturulmuştur. Çalışmada dünyada ortaya çıkan ulus devlet akımıyla birlikte Nasyonal Sosyalistlerin Alman ari ırkı oluşturmak için kullandıkları propaganda teknikleri ve ulus oluşturmada propagandanın etkisine değinilecektir.

Anahtar Kelimeler: Almanya, Hitler, Nasyonal Sosyalist Parti, Propaganda, Ulus.

Abstract
With the rise of nation states, one of the most influential leaders in the world is undoubtedly Hitler. Hitler's biggest goal was to create a pure German race. Hitler shaped the National Socialist Party program within the framework of the German race ideals. Before Hitler took over Germany, had realized a method that had a very important effect on societies, and could transform societies, and use social memory as a tool. This method was propaganda. Propaganda is the name of a special method that uses everything such as prominently language, state and its powers, painting, sculpture, cinema, theater, education, grapevine, mass media, etc. for its ideology. When Hitler's party took over in Germany, values were imposed on everything that met the society, including all media and language in the country, in accordance with propaganda techniques. In the content of the propaganda; Messages were sent to the society that other people, especially the Jews and Gypsies were lower class, but German nation were superior, proud and honorable people. In this study, both the nation-state movement that emerged in the world and the propaganda techniques used by the National Socialists to create a pure German race and the effect of propaganda in nation-building will be discussed.
Keywords: Germany, Hitler, National Socialist Party, Propaganda, Nation.

Kaynakça

  • Akçetin,Ç.N.(2016). “Martin Heıdegger ve Nasyonel Sosyalizm: O bir nazi miydi?” Humanıtas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 47-63. Akgül,R.F.(2017).“Nazi Almanya’sı Örneğinde Propaganda Afişleri”Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.35, Pdf No: 1-22 Akın,U., Arslan, G.(2014) “İdeoloji ve Eğitim: Devlet- Eğitim İlişkilerine Farklı Bir Bakış”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 81-90. Altun,S.U.(2010). “Hitler Almanya’sında Sanat ve Propaganda” Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi,S.5,23-39. Aslan,M. M.(2017).“Lenin Türü Propaganda”,Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,Yıl5, S. 48, 232-241. Atabek,N.(2003).“Propaganda ve Toplumsal Kontrol”,Selçuk Üniversetesi,2(4),4-12. Atagün,B.(2018, 19 Temmuz). Adolf Hitler Nasıl Führer Oldu?, Erişim Tarihi 04.08.2019, http://www.ha-ber.com/adolf-hitler-nasil-fuhrer-oldu-makale,32542. html Aydın,R. (2018). “Ulus, Uluslaşma ve Devlet: Bir Modern Kavram Olarak Ulus Devlet” Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 6(1), 229-256. Cevizci,A.(1999).Felsefe Sözlüğü, İstanbul:Paradiğma Yayınları. Coşkun,V.(2004). “Küreselleşme ve Ulus Devletin Geleceği”,Muhafazakâr Düşünce, Yıl,1 Sayı,1.S.239-258 Cuff,E. C.,Sharrock, W. W., Francis,D. W. (2015).Sosyolojide Perspektifler, (Çev.ÜmitTatlıcan), İstanbul: Say Yayınları. Çakı, C.(2018a).“Nazi Almanyası Döneminde Basılan Posta Pullarının Propaganda Amaçlı Kullanımı”,Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1569-1595. Çakı, C.(2018b).“Adolf Hitler'in kült Lider İnşasında Kullanılan Propaganda Posterleriningöstergebilimsel analizi”. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 24-38. Çakı,C.(2018c). “İkinci Dünya Savaşı’ndaki Propaganda Savaşlarında Çizgi Filmin Rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri Üzerine İnceleme”, Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları (Hire),1(2),51-63. Çakı,C.(2019), “Nazizm İdeolojisinde Sporun Sunumu: Spor Konulu Nazi Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme” TRT akademi, 4(8),347-366. Çakı,C.,Gülada,O. M.,Çakı,G.(2018). “Balkanlarda Bir Nazi Ordusu: Nazi Propaganda Afişlerinde Hançer Tümeni”,Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi,E dergi,7(2), 55-77. Çelik,H.(2017). “Eylemli Propaganda Kavramı ve Klasik Koşullanma” ArelEysad,2(1), 35-52. Çetin,H.(2001). “Devlet, İdeoloji ve Eğitim”, C.Ü.Sosyal Bilimler Dergisi,25(2),201-211. Çetin,N.B.(2014). “Propaganda Olgusu ve Propagandanın Amerikanlaşması”,Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2),239-265. Davıd,C.(1991).Hitler ve Nazizm,(Çev.:Hüseyin Boysan),İstanbul: İletişim Yayıncılık. Dick,W.,Lictenberg,A.,(2012). İlk otobanın hikâyesi,(Çev.Başak Demir), Erişim, 14.09.2019https://www.dw.com/tr/ilk-otoban%C4%B1n-hik%C3%A2yesi/a-16143393 Doğan,İ.,(2015). “ Propaganda Aracı Olarak İnternet: Kayseri İli Merkez Seçmeni Üzerine Bir Alan Araştırması”,Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 296-319. Doob,W. L.(1964).Goebbels’in Propaganda İlkeleri,(Çev.Ünsal Oskay),New York: 337-366. Duman,M.(2018).II.Dünya Savaşı Sonrasında CHP Hükümetlerinin Dış Politikaya Yönelik Propaganda Faaliyetleri (Amaçlar, Araçlar, Yönelişler), (Yayımlanmamış Doktora Tezi), İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eşki,Uğuz,H. ve Saygılı,R.(2016) “Küresel Dünyada Ulus Devlet”,Selçuk Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Ekim, Yıl:16 Sayı:32, 127-147. Foucault, M. (2016). Cinselliğin Tarihi. (Çev.:Hülya Uğur Tanrıöver). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Friedlander,S.(2016).Nazi Almanyası ve Yahudiler, Cilt 1, (Çev. Ali Selman), İstanbul, İletişim Yayınları. Goebbels,P.J.(1948), TheGoebbelsDiaries(İngilizceye Çev. Louis P. Lochner), Newyork:Doubleday&Company, Inc. Goebbels,P.J.(2016).Gerçek Yüzüyle Komünizm ve Teori ve Pratikte Bolşevizm.(Çev. Zehra Köroğlu), İstanbul: Bilge Karınca Yayınları. Güldekin,N.(2006). “Ulus, Ulus-Devlet ve Uluslaşma Kavramlarına İlişkin Tartışmalar Ve Türkiye” C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 157-168. Güngör,S.(2001). “Althusser’de İdeoloji Kavramı”,Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, Y:2001, 6(2), 221-231. Gür,T.(2018). Nazi Almanya’sı Soykırımına Maruz Kalan Yahudiler Ve Onları Kurtarma Mücadelesi Veren Türk Diplomatlar,(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hitler, A.(1976).Kavgam, İstanbul: TokerYayınları. Karaca, N. (2014).Siyaset Sosyolojisi, Ünite 7,Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları. Karaca, N. (2018).Siyaset Sosyolojisi Okumaları, Erzurum: Femonen Yayıncılık. Kasım, M. (2011). “Hitler Döneminde Propaganda Aracı Olarak Radyo” Selçuk İletişim 6(4), 64-75. Katman, F. (2012). “Hitler”, İstanbul Aydın Üniversitesi Uygulama Dergisi, Nisan/ Mayıs, S:12-15. Kazancı, M. (2012). “Althusser, İdeoloji ve İdeolojiyle İlgili Son Söz”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi,İstanbulUniversityFaculty of CommunicationJournal, 0 (24), Retrievedfromhttp://dergipark. org. tr/iuifd/issue/22865/244156. Kazancı, M. (2002). “Althusser, İdeoji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 57(1), 56-87. Kılıç, S. (2012). “Çocuk Sahibi Olmak İçin Dinsel-Sihirsel Bir Uygulama: Irk Atma Ocağı (Takmak Köyü-Elif İskeçe Örneği)”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 63, 297-310. Kılıçbay, M. A. (1996). Uyruktan Vatandaşa Geçimden İktisada, Ankara: İmge Kitabevi. Konak, N. (2011). “Ekonomik Küreselleşme ve Ulus-Devlet: Kuramsal Yaklaşımlar”.Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 1, 149-164. Küçük, E. (2018). “Türkiye’de Nazi Almanya Propagandasına Bir Örnek: Ankara ve İstanbul’da Alman Mimari Sergileri”,Ankara Araştırmaları Dergisi, 6(1), 23-38 Mazıcı, E. T. ve Çakı, C. (2018).“Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği BağlamındaKamu Spotu Reklamlarında Kullanımı”,Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 5(3), 290-306. McCarthy, D, E. (2002).Bilgi Kültürü, (Çev. A. Figen Yılmaz), İstanbul: Çiviyazıları. Meriç, C.,(1998).Umrandan Uygarlığa, İstanbul: İletişim Yayınları. Murray, H. (1943). “Adolf Hitler’in Hitap Gücü ve İkna Kabiliyeti” Erişim Tarihi 05. 08. 2019 http://www. gizemligercekler. com/adolf-Hitler’in-hitap-gucu/ Nuhoğlu, M.,Boyraz, B.,Dolunay, A.,İlhan, M.,(2015). “Der Adler Örnekleminde Nasyonal Sosyalist Almanya’da Süreli Yayınlarda Propaganda”, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(40), 292-299. Özakıncı, C. (2010). “ Hitlerin İmamları”,BD, Haziran, 76-86. Özdoğan, A. (2003). Ulus Devlet ve Coğrafyanın İnşaası,(Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Kent ve Çevre Bilimleri Anabilim Dalı. Parlak, M. T.,(2015). “Galiplerin Adaleti: Nürnberg ve Tokyo Askeri Ceza Mahkemeleri”, ABMYODergisi, S. 38, S37-53. Qualter, H, T. (1980).“Propaganda Teorisi ve Propagandanın Gelişimi”, (Çev. Ünsal Oskay), Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 35(1),255-307. Sağ, V. veAslan, M. (2001). “Ulus, Uluslaşma ve Ulus Devlet”,Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, 25(2), 173-183. Sunar, İ.,(1999).Düşün ve Toplum, Ankara: Doruk. Tanchev, E. (2012). “Ulus-Devlet Anayasalarında Siyasal Özgürlük ve Siyasal Hakların Organik Modeli” Anayasa Yargısı, 29. Taşçı, S. (2006).Yüzyılı Düşünmek, İstanbul: Say Yayınları. Ulu, C. (2012). “Çanakkale Muharebeleri Sırasında Basının Propaganda Aracı Olarak Kullanılması:Harp Mecmuası Örneği”, Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, Yıl:10. S, 12,61-83. Uyar, H. ve Korkmaz, Ç. C. (2015). “Birinci ve İkinci Dünya Savaşı’nın İşbirlikçi Hükümetleri: Damat Ferit Paşa Ve Vichy Hükümetleri”,Belgi, S. 10, 1331-1341 Ülman, A. H. (1957). “Alman Nasyonal Sosyalist Partisi”,Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi,12(4), 148-179. Ünlütürk, Ö. (2015). “Irk” Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Adli Antropolojide Kullanımı”, Antropoloji, S. 29, 93-116. Yıldız, U, F.,Günay, D, V.,(2011).“Yazınsal Söylemin İdeolojik Boyutu”,SynergiesTurquien°,4, 153-167. Yılmaz, N. (2013). “Weimar Dönemi ve Öncesinde Meydana Gelen Siyasi Çekişmeler ve Ekonomik Krizlerin Alman Sosyal Demokrat Partisi Bağlamında Bir Değerlendirmesi” Sosyal Bilimler Dergisi, XV(1), 73-87.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Abdulselami Sarıgül 0000-0002-1272-5274

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 11 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıgül, A. (2020). YENİ BİR ULUS OLUŞMASINDA PROPAGANDANIN ETKİSİ; ALMAN NASYONALİST PARTİ ÖRNEĞİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 285-320. https://doi.org/10.31463/aicusbed.687788