Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ “MADDENİN ÖZELLİKLERİ” ÜNİTESİNDE DENEY YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 451 - 473, 25.10.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.767673

Öz

Bu araştırmada ilkokul 4.sınıf Fen Bilimleri dersi “Maddenin Özellikleri” ünitesinde deney yöntemi kullanımına yönelik ilkokul 4.sınıfları okutan yada daha önceki yıllarda okutmuş olan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması uygulanmıştır. Çalışmanın verileri toplamak için yarı- yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Tekniğe uygun olarak yarı-yapılandırılmış mülakat soruları hazırlanmış uzman görüşlerine sunulmuş ve bir tane sınıf öğretmeni ile pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulama ve uzman görüşleri sonucu yarı-yapılandırılmış mülakat sorularına son şekli verilmiştir. Araştırmaya Ağrı İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokullarda görev yapan 4. sınıfı okutan ya da daha önceki yıllarda okutmuş olan gönüllü 6 sınıf öğretmeni katılmıştır. Mülakatlar katılımcıların bilgisi dahilinde ses kaydına alınmış ve bilgisayar ortamında yazıya aktarılmıştır. Araştırmanın verilerinin analiz edilmesinde betimsel analiz yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin deney yöntemini birçok olumlu yönü olduğu için tercih ettiklerini belirtmişler, deney yönteminin öğrencinin derse olan ilgisini artırdığını, deney yönteminin öğrencinin akademik başarısını olumlu yönde etkilediğini bir katılımcı dışında tüm katılımcılar belirtmişlerdir. Maddenin özellikleri ünitesinde deney yöntemi uygulama yeterliliği açısından iki katılımcı dışındakiler kendilerini yeterli gördüklerini belirtmişlerdir. Deney yöntemini uygulama yeterliliği bakımından üniversitede aldıkları eğitimleri iki katılımcı dışındakiler yeterli bulmaktadır. Maddenin özellikleri ünitesinde deney yöntemini uygulama sürecinde malzeme eksikliği, laboratuvarın olmaması ve sınıfların kalabalık olması sınıf öğretmenlerinin yaşadığı güçlüklerdir.

Kaynakça

  • Aksoy, B. (2003). “Deney Yöntemi ile Atmosfer Basıncı Konusunun Öğretimi Üzerine Bir Model”. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 207-226.
  • Aydoğdu, C. (2000). “Kimya Öğretiminde Deneylerle Zenginleştirilmiş Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Kimya Ders Başarısı Açısından Karşılaştırılması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-31.
  • Apaydın, Z. ve Kandemir, A. M. (2018). “Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilileri Dersinde Kullandıkları Öğretim Yöntem, Teknik ve Değerlendirme Araçlarına İlişkin Görüşleri”, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 70-78.
  • Aktepe, V. ve Aktepe, L. (2008). “Fen ve Teknoloji Öğretiminde Kullanılan Öğretim Yöntemlerine İlişkin Öğrenci Görüşleri”: Kırşehir
  • Aydoğdu, C. (1999). “Kimya Laboratuar Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlüklerin Saptanması”. Hacettepe Üniversitesi eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-35.
  • Aykaç, (2011). “Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programın da Kullanılan Yöntem ve Tekniklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”(Sinop İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113-126.
  • Akşid, F. ve Şahin, C. (2011). “Coğrafya Öğretiminde Aktif Öğrenmenin Akademik Başarı ve Tutum Üzerine Etkisi”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-26
  • Büyüköztürk, Ş., K. Çakmak, E., E. Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilsem Örneği, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi dergisi, 10(1), 69-80.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Anakara: Pegem Akademi.
  • Çalışandemir, F. (2010). Ana Sınıfı Çocuklarının Çoklu Zeka Alanlarının Gelişimine Deney Yöntemiyle Verilen Eğitimin Etkisinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Doğan, F. Ö. (2010). Okul Öncesi Eğitimde Fen ve Doğa Etkinlikleri Saatinde Öğretmenlerin, Deney Yöntemine Yer Verme Durumlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Doğanay, A. (Ed.) (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Anakara: Pegem Akademi.
  • Durmuş, J. (2009). İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Kavramsal Değişim Metinlerinin ve Deney Yönteminin Akademik Başarıya ve Kavram Yanılgılarını Gidermeye Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Geçer, A. ve Özel, R. (2012). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Öğrenme – Öğretme Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1-26.
  • Güneş, H. M., Şener, N., T. Germi, N. ve Can, N. (2013). “Fen ve Teknoloji Derslerinde Laboratuar Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Değerlendirmeleri”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Hançer, H. A., Şensoy, Ö. ve Yıldırım, İ. H. (2003). “İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13.
  • İ. Ekici, D. (2015). “Sınıf Öğretmeni Adaylarıyla Farklı Fen Konularına İlişkin Deney Tasarlamaları Uygulamaları”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 1307-9581.
  • Karasu Avcı, E., ve Ketenoğlu Kayabaşı, Z. E. (2018). “Sınıf Öğretmenlerinin Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüşleri: Bir Olgu Bilim Araştırması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Karakuş, U. (2006). “Deney Yöntemi ve Coğrafya Öğretimde Kullanılması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-19.
  • Karakuş, U. ( 2006). Coğrafya’da İklim Konularının Öğretiminde Deney Yönteminin Öğrenci Başarı Düzeyine Etkisi, Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karamustafaoğlu, S. (2003). Maddenin İç Yapısına Yolculuk Ünitesi İle İlgili Basit Araç Gereçlere Dayalı Rehber Materyal Geliştirilmesi ve Öğretim Sürecindeki Etkililiği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Koç, B. ve Bayraktar, Ş. (2013). “Sınıf Öğretmenlerinin 4. Ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Deneylerine Yönelik Görüşleri ve Uygulamaları”, Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1).
  • Kocakülah, A. ve Savaş, E. (2011). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Deney Tasarlama ve Uygulama Sürecine İlişkin Görüşleri”, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisi, 30(1), 1-28.
  • Kubat, U. (2016). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğrenme Öğretme Sürecinde Kullandıkları Öğretim Yöntem-Teknikleri ve Kullanım Amacının Belirlenmesi”. Qualitative Studies, 11(4): 39-47.
  • MEB, (2017). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1,2 ve 3. Sınıflar). Ankara.
  • MEB, (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ( İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8.sınıflar). Ankara.
  • Öztürk, G. (2007). Öğrencilerin Basit Malzemelerle Yaptıkları Deneylerin Kuvvet-Enerji Kavramını Öğrenmelerine ve Fen’e Karşı Tutumlarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Önen, F. ve Çömek, A. (2011). “Öğretmen Adaylarının Gözüyle Basit Araç-Gereçlerle Yapılan Fen Deneyleri”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 45-71.
  • S. Annagün, Ş., ve Duban, N. (Ed.) (2014). Fen Bilimleri Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sarı, M. (2011). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerinin Öğretiminde Laboratuarın Yeri ve Basit Araç Gereçlerle Yapılan Fen Deneyleri Konusunda Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29.
  • Söylemez, V. (2011). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uluçınar , Ş., Cansaran, A. ve Karaca, A. (2004). “Fen Bilimleri Laboratuar Uygulamalarının Değerlendirilmesi”, Türk eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 465-475.
  • Uluçınar, Ş., Doğan, A. Ve Kaya, N. O. (2008). “Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretimi ve Laboratuar Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 485-494.
  • Uygur, M. ve Y. Yelken, T. (2010). “Birleştirilmiş Sınıflı Okullarda Uygulanan Fen ve Teknoloji ( Yeni Fen Programına) Yönelik Öğrencilerin ve Öğretmenlerin Görüşleri”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38), 1- 18.
  • Ünal, M. ve Aral N. (2014). “Deney Yöntemine Dayalı Eğitim Programı’nın 6 yaş Çocuklarının Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”, Eğitim ve Bilim, 176, 279-291.
  • Yeşilyurt, S. (2005). “Biyoloji Eğitimi Öğrencilerinin Biyoloji Laboratuarında Karşılaştıkları Güçlüklerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”. Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 88-96.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, N. ve G. Akgün, Ö. (2015). “İlkokul 3.Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri İlişkin Görüşleri” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 199-218.
  • Yıldız, E., Akpınar, E., Aydoğdu, B. ve Ergin Ö. (2006). “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Fen Deneylerinin Amaçlarına Yönelik Tutumları”, Türk Fen eğitim Dergisi, 3(2).
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Serkan Çil 0000-0001-9850-3658

Murat Çalışoğlu 0000-0003-1765-9074

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çil, S., & Çalışoğlu, M. (2020). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ “MADDENİN ÖZELLİKLERİ” ÜNİTESİNDE DENEY YÖNTEMİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 451-473. https://doi.org/10.31463/aicusbed.767673