FİLİAL PROBLEM KONTROL LİSTESİ’NİN (FPKL) TÜRKÇE UYARLAMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 1, 128 - 145, 30.04.2022
Gülçin Güler Öztekin
,
Başaran Gençdoğan
,
Arzu Gülbahçe
Öz
Filial Problem Kontrol Listesi (FPKL) çocuğun probleminin şiddetini gösteren ve ebeveynlerin değerlendirdiği bir ölçektir. Bu çalışmada, Filial Terapi (FT) eğitiminde kullanılmak üzere FPKL’nin Türkçe’ye çeviri, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçek, geçerlik ve güvenirlik analizlerinin yapılması amacıyla 3-10 yaş arası çocuğu olan 500 ebeveyne uygulanmıştır. İstatistiksel analizler sonucu 108 maddeden oluşan bu ölçeğin dört alt boyuttan oluştuğu görülmüştür. Ölçekten alınabilecek puanlar 0-324 puan aralığındadır. Puanlardaki düşüş çocukların problemli davranışlarında azalma olduğunu göstermektedir.
Destekleyen Kurum
Atatürk Üniversitesi
Proje Numarası
BAP-2015/211
Teşekkür
Bu çalışma Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri tarafından desteklenmiştir.
Kaynakça
- Akgül, A. (2003). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset Ltd. Şti. Ankara, 55.
- Ayvaşık, H. B. (2000). Kaygı duyarlığı indeksi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 43-57.
- Bratton, S. C., ve Landreth, G. L. (2006). Child parent relationship therapy (CPRT) treatment manual: A 10-session filial therapy model for training parents. Routledge,7-13
- Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 1-214.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem, 20.
- Fidler, J. W., Guerney Jr, B. G., Andronico, M. P., ve Guerney, L. (1969). Filial therapy as a logical extension of current trends in psychotherapy. Psychotherapeutic agents: New roles for nonprofessionals, parents, and teachers, 47-55.
- Field, A.(2005). Discovering Statistics Using SPSS. London: SAGE Publications. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, 37(1), 195-196.
- Guerney Jr, B. (1964). Filial therapy: Description and rationale. Journal of Consulting Psychology, 28(4), 304.
- Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., ve Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis 5th ed. New Jersey, NJ: Printice-Hall, 82-90.
- Kline, P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge.
- Landreth, G., ve Bratton, S. (2002). Nutrition, Health and Safety Play Therapy: The Art of the Relationship. Journal of Early Education and Family Review, 10, 30-34.
- Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics Harper Collins College Publishers New York. New York, USA, 880.
- Topham, G. L., ve VanFleet, R. (2011). Filial therapy: A structured and straightforward approach to including young children in family therapy. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 32(2), 144-158.
- VanFleet, R. (2014). Filial therapy: Strengthening parent–child relationships through play. Professional Resource Press/Professional Resource Exchange,2.