Abstract
Çocuğun sağlıklı bir gelişim sürdürmesi için, annenin ruhsal durumunun iyi
olması, büyük bir öneme sahiptir. Annenin ruh sağlığının önemli bir parçası
olan üst bilişte herhangi bir sorun, anne çocuk ilişkisini etkileyebilmektedir.
Annenin çocuğun ihtiyaçlarına soğuk, mesafeli ya da kızgın davranarak
karşılık vermesi, bağlanmayı olumsuz etkilemenin yanında, çocukta
davranış bozukluklarına da neden olabilmektedir. Bu araştırmada,
annelerin üst biliş özellikleri, bazı sosyodemografik değişkenler açısından
incelenmiştir. Araştırma; 2018-2019 eğitim ve öğretim yılının, İstanbul ili
Bakırköy ilçesinde Yeşilköy’deki 4-6 yaşındaki anaokulu öğrencilerinin
annelerini kapsamaktadır. Araştırmada seçkisiz örneklem ile seçilmiş 285
anne, bu sınırlılık içinde ele alınıp yorumlanmıştır. Çalışmada, gereken
verileri elde etmek için Kişisel Bilgi Formu ve Üst Biliş Ölçeği-30
uygulanmıştır. Analizde, ki-kare analiz tekniği uygulanmıştır. Annenin üst
biliş özellikleri, çalışma durumuna göre anlamlı fark göstermiştir. Annenin
üst biliş özellikleri eğitim düzeyi, yaş ve psikolojik destek almasına göre
anlamlı farklılıklar göstermemiştir.