Research Article
BibTex RIS Cite

Annelerin Üst Biliş Özelliklerinin Bazı Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 85 - 92, 15.06.2019

Abstract

Çocuğun sağlıklı bir gelişim sürdürmesi için, annenin ruhsal durumunun iyi
olması, büyük bir öneme sahiptir. Annenin ruh sağlığının önemli bir parçası
olan üst bilişte herhangi bir sorun, anne çocuk ilişkisini etkileyebilmektedir.
Annenin çocuğun ihtiyaçlarına soğuk, mesafeli ya da kızgın davranarak
karşılık vermesi, bağlanmayı olumsuz etkilemenin yanında, çocukta
davranış bozukluklarına da neden olabilmektedir. Bu araştırmada,
annelerin üst biliş özellikleri, bazı sosyodemografik değişkenler açısından
incelenmiştir. Araştırma; 2018-2019 eğitim ve öğretim yılının, İstanbul ili
Bakırköy ilçesinde Yeşilköy’deki 4-6 yaşındaki anaokulu öğrencilerinin
annelerini kapsamaktadır. Araştırmada seçkisiz örneklem ile seçilmiş 285
anne, bu sınırlılık içinde ele alınıp yorumlanmıştır. Çalışmada, gereken
verileri elde etmek için Kişisel Bilgi Formu ve Üst Biliş Ölçeği-30
uygulanmıştır. Analizde, ki-kare analiz tekniği uygulanmıştır. Annenin üst
biliş özellikleri, çalışma durumuna göre anlamlı fark göstermiştir. Annenin
üst biliş özellikleri eğitim düzeyi, yaş ve psikolojik destek almasına göre
anlamlı farklılıklar göstermemiştir.

References

  • Drossos, N. T. (2004). Executive function and externalizing behavior problems in preschool children. The Graduate College of The Illinois Institute of Technology. Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34: 906-911. Gürsoy, F. (2002). Annesi Çalışan ve Çalışmayan Çocukların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 1(6-7): s.7-15. Hacker, D. J. (1998). Metacognition: Definitions and empirical foundations. In D. J. Hacker, J. Dunlosky & A. C. Graesser (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 1-23). Mahwah, NJ: Erlbaum. Karakelle, S., Saraç, S. (2010). Üst Biliş Hakkında Bir Gözden Geçirme: Üstbiliş Çalışmaları mı Yoksa Üst Bilişsel Yaklaşım mı. Türk Psikoloji Yazıları, 13(26): 45-60. Koriat, A., Goldsmith, M. (1996). Memory metaphors and the real life/ laboratory controversy: Correspondence versus storehouse conceptions of memory. Behavioural and Brain Sciences, 19: 167-228. Lineweaver, T. T., Hertzog, C. (1998). Adults’ efficacy and control beliefs regarding memory and aging: Separating general from personal beliefs. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 5: 264-296. Magnussen, S., Andersson, J., Cornoldi, C., De Beni, R., End- estad, T., Goodman, G. S. ve ark. (2006). What people believe about memory? Memory, 14: 595-613. Magnussen, S., Endedtad, T., Korita, A. ve Helstrup, T. (2007). What do people believe about memory and how do they talk about memory S. Magnussen ve T. Helstrup, (Ed.), Everyday memory (5-26). New York: Psychology Press. Rivers, W. P. (2001). Autonomy at all costs: An ethnography of metacognitive self‐assessment and self‐management among experienced language learners. The modern language journal, 85(2): 279-290. Tosun, A., Irak, M. (2008). Üstbiliş Ölçeği-30’un Türkçe Uyarlaması, Geçerliği, Güvenirliği, Kaygı ve Obsesif-
Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 85 - 92, 15.06.2019

Abstract

References

  • Drossos, N. T. (2004). Executive function and externalizing behavior problems in preschool children. The Graduate College of The Illinois Institute of Technology. Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34: 906-911. Gürsoy, F. (2002). Annesi Çalışan ve Çalışmayan Çocukların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 1(6-7): s.7-15. Hacker, D. J. (1998). Metacognition: Definitions and empirical foundations. In D. J. Hacker, J. Dunlosky & A. C. Graesser (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 1-23). Mahwah, NJ: Erlbaum. Karakelle, S., Saraç, S. (2010). Üst Biliş Hakkında Bir Gözden Geçirme: Üstbiliş Çalışmaları mı Yoksa Üst Bilişsel Yaklaşım mı. Türk Psikoloji Yazıları, 13(26): 45-60. Koriat, A., Goldsmith, M. (1996). Memory metaphors and the real life/ laboratory controversy: Correspondence versus storehouse conceptions of memory. Behavioural and Brain Sciences, 19: 167-228. Lineweaver, T. T., Hertzog, C. (1998). Adults’ efficacy and control beliefs regarding memory and aging: Separating general from personal beliefs. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 5: 264-296. Magnussen, S., Andersson, J., Cornoldi, C., De Beni, R., End- estad, T., Goodman, G. S. ve ark. (2006). What people believe about memory? Memory, 14: 595-613. Magnussen, S., Endedtad, T., Korita, A. ve Helstrup, T. (2007). What do people believe about memory and how do they talk about memory S. Magnussen ve T. Helstrup, (Ed.), Everyday memory (5-26). New York: Psychology Press. Rivers, W. P. (2001). Autonomy at all costs: An ethnography of metacognitive self‐assessment and self‐management among experienced language learners. The modern language journal, 85(2): 279-290. Tosun, A., Irak, M. (2008). Üstbiliş Ölçeği-30’un Türkçe Uyarlaması, Geçerliği, Güvenirliği, Kaygı ve Obsesif-
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Ak This is me

Engin Eker

Publication Date June 15, 2019
Submission Date March 28, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Ak, A., & Eker, E. (2019). Annelerin Üst Biliş Özelliklerinin Bazı Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Aydın İnsan Ve Toplum Dergisi, 5(1), 85-92.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)