Investigating the Relationship between Anger Expression Styles and Social Media Attitude in Adolescents
Year 2020,
Volume: 6 Issue: 1, 63 - 75, 01.06.2020
Zeliha Merve Uysal
Elif Özge Erbay
Abstract
The aim of this study is to investigate the relationship between social media
attitudes and anger expression styles of adolescents attending different
high schools in Istanbul. In the study, ‘Personal Information Form’ was
used to obtain the demographic information of the high school students;
‘Social Media Attitude Scale’ developed by Otrar and Argın (2013), was
used to measure their attitudes towards social media; and ‘Continuous
Anger and Anger Expression Styles Scale’ developed by Spielberg and his
colleagues (1983) and adapted into Turkish by Özer (1994), was used to
measure their anger expression styles. As a result of the research, it was
found no significant relationship between social media attitudes and anger
expression styles of adolescents. However, significant relationships were
found between dimensions of social media attitudes and anger expression
styles.
References
- Atalay, R. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumları
ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişki (Bahçelievler
İlçesi Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Atkıncı Elmas, H. E. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Benlik Algı
Düzeyleri ile Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin
İncelenmesi (Kastamonu İli İnebolu İlçesi Örneği), Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Aydınlı, S. (2014). Ergenlerin Öfke İfade Biçimleri, Sosyal Karşılaştırma
Düzeyleri, Umutsuzluk Seviyeleri ve Çatışma Çözme Yaklaşımlarının
İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çoban, B. (2019). Sosyal Medya Kullanımı ile Değişen Mahremiyet
Algısı: Youtube Üzerine Bir İnceleme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Demirci Danışık, N. (2005). Ergenlerin Sürekli Öfke, Öfke İfade Tarzları
ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü.
- Dündar, Ü. (2016). Lise Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılık ve
Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Gaziosmanpaşa
İlçesi Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Nişantaşı
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erbay, A. ve Gülüm, Z. (2018).Çocuklarda Suç Tekrarını Yordayan Risk
Faktörleri. Adli Tıp Bülteni. 23(3), 162-168.doi: 10.17986/blm.2018345599
- Erdoğan, H. T. (2015). Ergenlerin Anksiyete Düzeylerinin Öfke Yönetimi
Becerileri ve Öfkeyi İfade Tarzlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, İstanbul: Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Gürbüz, Ş. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri,
İstanbul: Seçkin Yayınevi.
- İli, K. (2013). Sosyal Medya Ortam ve Araçlarının Öğrenci Davranışlarına
Etkisi (Gaziçiftliği Anadolu Lisesi Örneği), Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademi.
- Kırık, A. M. ve Karakuş, M. K. (2012). Sosyal Medya ve İnternet Teknolojisi
ile Yöndeşen Televizyon Yayıncılığı: Sosyal Tv, Online Academic Journal
of Information Technology, 4(12), 62-73.
- Kırmızı, Z. (2008). Lise Öğrencilerinin Öfke İfade Tarzlarının ve Kaygı
Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kökdemir, H. (2004). Öfke ve Öfke Kontrolü, Pivolka, 3(7), 7-10.
- Otrar, M. ve Argın, F. S. (2015). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin
Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Eğitim
ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1) 391-403.
- Ök, F. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım
Alışkanlıkları ve Motivasyonları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Özer, A. K. (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-
Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması, Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35.
- Santrock, J.W. (2012). Ergenlik, çev. ed. Diğdem Müge Siyez, Ankara:
Nobel Yayınları.
- Sarıçam, F. (2015). Öğrencilerin Okul Dışı Sosyal Medya Kullanım
Amaçlarının Öğrencilerin Ders Başarılarına Etkisi, Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri
Enstitüsü.
- Spielberger, C. D., Jacobs G., Russell F. S., Crane, R. S. (1983). Assessment
of Anger: The State-Trait Anger Scale, Advances in Personality Assessment,
2(1), 159-187.
- Şahin, H. (2005). Öfke Denetiminin Kuramsal Temelleri, SDÜ Burdur
Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 1-21.
- Tepret, D. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Facebook ve Instagram
Kullanımı ile Narsistik Yapılanma Düzeyleri Arasındaki İlişki,
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: T.C. Maltepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Uslu, G. (2004). Lise Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeylerini
Yordayan Bazı Değişkenler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara:
Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Yavuzer, H. (2005). Gençleri Anlamak, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Ergenlerde Öfke İfade Tarzları ve Sosyal Medya Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 6 Issue: 1, 63 - 75, 01.06.2020
Zeliha Merve Uysal
Elif Özge Erbay
Abstract
Bu araştırmada, İstanbul’da bulunan farklı lise türlerinde eğitim gören ergenlerin sosyal medyaya yönelik tutumları ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada lise düzeyindeki öğrencilerin demografik bilgilerini elde etmek amacıyla ‘Kişisel Bilgi Formu’, sosyal medyaya yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla Otrar ve Argın (2013) tarafından geliştirilmiş olan ‘Sosyal Medya Tutum Ölçeği’ ve öfke ifade tarzları hakkında bilgi edinebilmek için Spielberger ve arkadaşları (1983) tarafından geliştirilen, Özer (1994) tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ergenlerde sosyal medyaya yönelik tutum toplam puanı ile öfke ifade tarzları toplam puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ancak alt boyutlar arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
References
- Atalay, R. (2014). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumları
ile Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişki (Bahçelievler
İlçesi Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Atkıncı Elmas, H. E. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Benlik Algı
Düzeyleri ile Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin
İncelenmesi (Kastamonu İli İnebolu İlçesi Örneği), Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Aydınlı, S. (2014). Ergenlerin Öfke İfade Biçimleri, Sosyal Karşılaştırma
Düzeyleri, Umutsuzluk Seviyeleri ve Çatışma Çözme Yaklaşımlarının
İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Haliç
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çoban, B. (2019). Sosyal Medya Kullanımı ile Değişen Mahremiyet
Algısı: Youtube Üzerine Bir İnceleme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Demirci Danışık, N. (2005). Ergenlerin Sürekli Öfke, Öfke İfade Tarzları
ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki, Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü.
- Dündar, Ü. (2016). Lise Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılık ve
Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Gaziosmanpaşa
İlçesi Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Nişantaşı
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erbay, A. ve Gülüm, Z. (2018).Çocuklarda Suç Tekrarını Yordayan Risk
Faktörleri. Adli Tıp Bülteni. 23(3), 162-168.doi: 10.17986/blm.2018345599
- Erdoğan, H. T. (2015). Ergenlerin Anksiyete Düzeylerinin Öfke Yönetimi
Becerileri ve Öfkeyi İfade Tarzlarına Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, İstanbul: Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Gürbüz, Ş. ve Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri,
İstanbul: Seçkin Yayınevi.
- İli, K. (2013). Sosyal Medya Ortam ve Araçlarının Öğrenci Davranışlarına
Etkisi (Gaziçiftliği Anadolu Lisesi Örneği), Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademi.
- Kırık, A. M. ve Karakuş, M. K. (2012). Sosyal Medya ve İnternet Teknolojisi
ile Yöndeşen Televizyon Yayıncılığı: Sosyal Tv, Online Academic Journal
of Information Technology, 4(12), 62-73.
- Kırmızı, Z. (2008). Lise Öğrencilerinin Öfke İfade Tarzlarının ve Kaygı
Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kökdemir, H. (2004). Öfke ve Öfke Kontrolü, Pivolka, 3(7), 7-10.
- Otrar, M. ve Argın, F. S. (2015). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin
Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Eğitim
ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1) 391-403.
- Ök, F. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım
Alışkanlıkları ve Motivasyonları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Özer, A. K. (1994). Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-
Tarz) Ölçekleri Ön Çalışması, Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35.
- Santrock, J.W. (2012). Ergenlik, çev. ed. Diğdem Müge Siyez, Ankara:
Nobel Yayınları.
- Sarıçam, F. (2015). Öğrencilerin Okul Dışı Sosyal Medya Kullanım
Amaçlarının Öğrencilerin Ders Başarılarına Etkisi, Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri
Enstitüsü.
- Spielberger, C. D., Jacobs G., Russell F. S., Crane, R. S. (1983). Assessment
of Anger: The State-Trait Anger Scale, Advances in Personality Assessment,
2(1), 159-187.
- Şahin, H. (2005). Öfke Denetiminin Kuramsal Temelleri, SDÜ Burdur
Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 1-21.
- Tepret, D. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Facebook ve Instagram
Kullanımı ile Narsistik Yapılanma Düzeyleri Arasındaki İlişki,
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: T.C. Maltepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Uslu, G. (2004). Lise Öğrencilerinin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Düzeylerini
Yordayan Bazı Değişkenler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara:
Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Yavuzer, H. (2005). Gençleri Anlamak, İstanbul: Remzi Kitabevi.