Okul öncesinde fen eğitimi gün geçtikçe
artmakta olan bir öneme sahiptir. Özellikle okul öncesi öğretmenlerinin lisans
düzeyinden itibaren erken fen eğitimine yönelik bilgi ve yeterliliklerinin
desteklenmesi önemlidir. Erken yıllardan itibaren bilime bakış açıları
desteklenen çocukların ileride daha başarılı bireyler olarak topluma
kazandırılması mümkündür. Çocukların yaşamın ilk yıllarından itibaren bilime
bakış açılarının desteklenmesi de öğretmenlerin bu konudaki yeterlilikleri ile
mümkündür. İlgili literatürde Uşak ilinde benzer çalışmaların bulunmadığı ve bu
nedenle çalışmanın literatürde örnek teşkil edeceği Araştırmada, Uşak
Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim dalında öğrenim görmekte olan
öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz yeterlik düzeyleri belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışma grubu 128 okul öncesi eğitimi öğretmen adayından oluşmaktadır.
Araştırmada "Okul Öncesi Fen Eğitimine Yönelik Öz yeterlik
Ölçeği" kullanılmıştır. “Okul Öncesinde Fen Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik
Ölçeği” (OFEYÖÖ) Alisinanoğlu ve Buldur (2014) tarafından geliştirilmiştir.
Araştırmada elde edilen verilerin istatistiki hesaplamalarında betimsel
istatistiki çözümlemeler kullanılmıştır. Okul Öncesi eğitimi öğretmen
adaylarının okul öncesi dönemde fen eğitimine yönelik özyeterlik algılarının
yaş, cinsiyet ve mezun oldukları lise türüne göre farklılık gösterme durumları
tespit edilmiştir. Elde edilen veriler Pearson Korelasyon analizi, tek yönlü
varyans analizi ve bağımsız t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Okul öncesi
öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik özyeterlik algılarının yüksek olduğu
bulgusu elde edilmiştir. Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının cinsiyetiyle
ve mezun oldukları lise türü ile fen eğitimine yönelik özyeterlikleri arasında
anlamlı bir fark bulunmazken Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının
sınıf seviyeleri ile fen eğitimine yönelik özyeterlik düzeyleri arasında
anlamlı bir fark olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmen
adaylarının erken dönemde fen eğitimi ile ilgili öğrenim süreci planlama,
uygulama ve öğrenme ortamlarını düzenleme konusunda desteklenmeleri ve farklı
örnekleri inceleyerek, sahip oldukları bilgiyi uygulamalarına aktarabilme
becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Sorgulayan, araştıran, merak eden ve
bilgiyi yapılandırma sürecinde aktif çocuklar yetiştirebilmenin anahtarı, okul
öncesi öğretmenlerinin elindedir. Bu nedenle okul öncesi öğretmen adaylarının
bu doğrultuda desteklenmeleri gerekmektedir.
Okul öncesinde fen eğitimi gün geçtikçe
artmakta olan bir öneme sahiptir. Özellikle okul öncesi öğretmenlerinin lisans
düzeyinden itibaren erken fen eğitimine yönelik bilgi ve yeterliliklerinin
desteklenmesi önemlidir. Erken yıllardan itibaren bilime bakış açıları
desteklenen çocukların ileride daha başarılı bireyler olarak topluma
kazandırılması mümkündür. Çocukların yaşamın ilk yıllarından itibaren bilime
bakış açılarının desteklenmesi de öğretmenlerin bu konudaki yeterlilikleri ile
mümkündür. İlgili literatürde Uşak ilinde benzer çalışmaların bulunmadığı ve bu
nedenle çalışmanın literatürde örnek teşkil edeceği Araştırmada, Uşak
Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim dalında öğrenim görmekte olan
öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz yeterlik düzeyleri belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışma grubu 128 okul öncesi eğitimi öğretmen adayından oluşmaktadır.
Araştırmada "Okul Öncesi Fen Eğitimine Yönelik Öz yeterlik
Ölçeği" kullanılmıştır. “Okul Öncesinde Fen Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik
Ölçeği” (OFEYÖÖ) Alisinanoğlu ve Buldur (2014) tarafından geliştirilmiştir.
Araştırmada elde edilen verilerin istatistiki hesaplamalarında betimsel
istatistiki çözümlemeler kullanılmıştır. Okul Öncesi eğitimi öğretmen
adaylarının okul öncesi dönemde fen eğitimine yönelik özyeterlik algılarının
yaş, cinsiyet ve mezun oldukları lise türüne göre farklılık gösterme durumları
tespit edilmiştir. Elde edilen veriler Pearson Korelasyon analizi, tek yönlü
varyans analizi ve bağımsız t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Okul öncesi
öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik özyeterlik algılarının yüksek olduğu
bulgusu elde edilmiştir. Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının cinsiyetiyle
ve mezun oldukları lise türü ile fen eğitimine yönelik özyeterlikleri arasında
anlamlı bir fark bulunmazken Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının
sınıf seviyeleri ile fen eğitimine yönelik özyeterlik düzeyleri arasında
anlamlı bir fark olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmen
adaylarının erken dönemde fen eğitimi ile ilgili öğrenim süreci planlama,
uygulama ve öğrenme ortamlarını düzenleme konusunda desteklenmeleri ve farklı
örnekleri inceleyerek, sahip oldukları bilgiyi uygulamalarına aktarabilme
becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Sorgulayan, araştıran, merak eden ve
bilgiyi yapılandırma sürecinde aktif çocuklar yetiştirebilmenin anahtarı, okul
öncesi öğretmenlerinin elindedir. Bu nedenle okul öncesi öğretmen adaylarının
bu doğrultuda desteklenmeleri gerekmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.