Okul öncesi eğitimde aile katılımı sağlanarak yapılan
çalışmaların etkililiği ve verimliliği desteklenebilir. Bu araştırmanın amacı,
okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında aile katılımına
ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda Adana il
merkezindeki dört resmi okul öncesi eğitim kurumunda görev yapan 21 okul öncesi
öğretmeniyle çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak uzman
görüşleri doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan genel
bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Genel bilgi
formunda öğretmenlerin cinsiyetlerine, mesleki kıdemlerine, mezun oldukları
okullara, eğitim durumlarına, çalıştıkları okullara ilişkin sorular yer
almıştır. Görüşme formunda ise öğretmenlerin aile katılımının okuma yazmaya
hazırlık çalışmalarına etkisi ile ailelerin okuma yazmaya hazırlık
çalışmalarında yeterliliklerine ilişkin öğretmen görüşlerine, öğretmenlerin
aile katılımıyla evde yapılması için yönlendirdikleri ve sınıfta ve okulda
gerçekleştirdikleri okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına, okuma yazmaya
hazırlık çalışmalarında ailelerle işbirliği sağlamakta karşılaştıkları
sorunlara ve bu sorunları ortadan kaldırmak için gerekli çözüm önerileri
konusundaki görüşlerine ilişkin sorulara yer verilmiştir. Araştırma sonucunda
21 öğretmenden 8'i okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında aile katılımını çok
önemli bulurken, 11'i gerektiğinde yer verilebileceğini, 2'si ise gereksiz
olduğunu ifade etmiştir. Ayrıca aile katılımının okuma yazmaya hazırlık
çalışmalarına öğrenilenleri pekiştirme, akademik başarıyı artırma gibi
yararları olduğu, ailelerin bu desteği sunmada yetersiz olduğu ve yardıma
gereksinim duydukları, öğretmenlerin evde yapılması için çizgi, sayı ve işlem,
temel kavram çalışmaları gibi çalışmalara yer verdikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin
5'inin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında aile katılımı konusunda herhangi
bir sorun yaşamadığı, 3'ünün ara sıra sorun yaşadığı,16'sının ise çeşitli
nedenlerle bazı sorunlarla karşılaştıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin okuma
yazmaya hazırlık çalışmalarında aile katılımını sağlamada yaşadıkları
sorunların temel nedeni ailelerin yetersiz ve bilinçsiz olmasıdır. Bu
sorunların ortadan kaldırılması için en temel çözüm ise ailelerin
bilgilendirilmesi ve desteklenmesidir. Ayrıca
ailelerin teşvik edilmesi (f=4), ailelerin yapabileceği düzeyde destek
istenmesi (f=3), çocukların gelişim düzeyine ve ilgilerine uygun çalışmalar
yaptırılması (f=2), ailelere hümanist yaklaşımda bulunulması (f=1),
öğretmenlerin yeterli bilgi ve ilgiye sahip olması ve fırsatlar sunması (f=1),
şeklinde çözüm önerileri sunmuşlardır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.