Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 18 - 41, 30.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Arslan, H. (2010). Eğitimin tarihsel temelleri. C. Celep (Ed.), Eğitim bilimine giriş (s.25-44, 3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ata, B. (2007). Eğitimin tarihsel temelleri. E. Karip (Ed.), Eğitim bilimine giriş (s.55-84). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (6. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baş, A. (2014). Türkiye’de öğrenci yurt/pansiyon hizmetlerine içeriden bir bakış. Eğitime Bakış, 10(30), 24-29.
  • Bolayır, Y. (2011). Ailesi yanında ve pansiyonda kalan öğrencilerin eğitimde başarı durumlarının karşılaştırılması (Sivas Kongre Lisesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Bölümü çeviren Miraç Aydın, Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Editörlüğünde). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demirel, H. S. (2014). Gölbaşı ortaöğretim kurumları pansiyonlarında kalan öğrencilerin hizmet kalitesi algı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DPT (1968). İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı 1968-1972. Erişim Tarihi: 02.10.2019, http://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/İkinci-Beş-Yıllık-Kalkınma-Planı-1968-1972.pdf.
  • EARGED (2004). Okul pansiyonlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne Bağlı Okullar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • EARGED (2005). Okul pansiyonlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne Bağlı Okullar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Gündoğdu, A. (2014). Suffa’dan Yurt’a öğrenci yatılı hizmetleri. Eğitime Bakış, 10(30), 1-2.
  • İnal, U. ve Sadık, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okullarının okul yaşam kalitesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Cukurova University Faculty of Education Journal, 43(2), 169-194.
  • Karataş, S. ve Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4 (2), 167-177.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim tarihi: 02.10.2019, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf.
  • MEB. (1982). Okul Pansiyonları Kanunu. Erişim Tarihi: 28.09.2019, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2698.pdf.
  • MEB. (1996). 15. Milli Eğitim Şûrası (13-17 Mayıs 1996). Erişim Tarihi: 01.10.2019, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165430_15_sura.pdf.
  • MEB. (2010). 18. Milli Eğitim Şûrası (01-05 Kasım 2010). Erişim Tarihi: 30.09.2019, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf.
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı. Erişim Tarihi: 24.09.2019, http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf.
  • MEB. (2016). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi Okullarda Yatılılık, Bursluluk, Sosyal Yardımlar ve Okul Pansiyonları Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 28.09.2019, http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1812.pdf.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Erişim Tarihi: 24.09.2019, http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf.
  • MEB. (2019). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2018-2019. Erişim Tarihi: 28.09.2019, http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/06141052_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özan, M. B., Sağlam, H. ve Karaca, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetimde karşılaşılan sorunlar (Malatya-Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Öztürk, K. (2014). Tarihi süreciyle yurt hizmetleri ve önemi. Eğitime Bakış, 10(30), 3-11.
  • Sak, H. K. (2015). Kredi yurtlar kurumunda (kyk) barınan yükseköğretim öğrencilerinin “yurt”a ilişkin metaforik algılarının incelenmesi (Anadolu Yakası Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıduman, S. ve Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı ortaöğretim okullarının pansiyonlarında yaşanan sorunlara ilişkin yöneticilerin görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1045-1065.
  • Savcı, M. (2014). Erken büyüyen çocuklar. Eğitime Bakış, 10(30), 52-54.
  • Sungur, A. (2013). Ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin okul yurtlarındaki yaşamı ve yabancılaşma. Sosyoloji Alanı Ortaöğretim Öğrencileri Arası Proje Yarışması, Tübitak.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Uğurlu, Y. (2014). Türkiye’nin yatılı çocuklar/öğrenciler karnesi. Eğitime Bakış, 10(30), 30-41.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ünal, A. ve Üreyen, S. (2019). Müdür yardımcılarının gözüyle ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan sorunlar (Karaman ili örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2308-233.

ORTAÖĞRETİM KURUMLARINININ PANSİYONLARINDA KALAN ÖĞRENCİLERİN PANSİYON HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 18 - 41, 30.06.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, Erzurum ili merkez Yakutiye İlçesi’ndeki ortaöğretim kurumlarının pansiyonlarında kalan öğrencilerin pansiyon hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu bilim (fenomenoloji) deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018–2019 eğitim öğretim yılında Erzurum ili merkez Yakutiye İlçesi’ndeki Anadolu, Fen ve Meslek liseleri pansiyonlarında kalan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada rastgele örnekleme yöntemiyle 61 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, pansiyon öğrencilerinin çoğunun okul pansiyonuna uyum sağlamada sıkıntı yaşadığı belirlenmiştir. Okul pansiyonuna uyum sağlamada sıkıntı yaşadığını ifade eden öğrenciler tarafından en fazla belirtilen görüşün aile özlemi ifadesi olduğu belirlenmiştir. Okul pansiyonuna uyum sağlamada sıkıntı yaşamadığını ifade eden öğrenciler tarafından en fazla ifade edilen görüşün ise arkadaş ortamının olması ifadesi olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin pansiyonlu öğrenci olmanın hayatlarında oluşturduğu değişikliğe yönelik olarak en fazla ifade ettikleri görüşün kendi ayakları üzerinde durma ifadesi olduğu saptanmıştır. Öğrenciler tarafından pansiyonun olumlu yönleri hakkında en fazla ifade edilen görüşün belletmenlerin olumlu tutumları ifadesi olduğu, pansiyonun olumsuz yönleri hakkında en fazla ifade edilen görüşün ise hijyen eksikliği ifadesi olduğu belirlenmiştir. Öğrenciler tarafından okul pansiyonunu niteleyen ifadelerde en fazla hapishane, ev ve yetimhane nitelendirmeleri ön plana çıkmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, H. (2010). Eğitimin tarihsel temelleri. C. Celep (Ed.), Eğitim bilimine giriş (s.25-44, 3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ata, B. (2007). Eğitimin tarihsel temelleri. E. Karip (Ed.), Eğitim bilimine giriş (s.55-84). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (6. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baş, A. (2014). Türkiye’de öğrenci yurt/pansiyon hizmetlerine içeriden bir bakış. Eğitime Bakış, 10(30), 24-29.
  • Bolayır, Y. (2011). Ailesi yanında ve pansiyonda kalan öğrencilerin eğitimde başarı durumlarının karşılaştırılması (Sivas Kongre Lisesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Bölümü çeviren Miraç Aydın, Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Editörlüğünde). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demirel, H. S. (2014). Gölbaşı ortaöğretim kurumları pansiyonlarında kalan öğrencilerin hizmet kalitesi algı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DPT (1968). İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı 1968-1972. Erişim Tarihi: 02.10.2019, http://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/İkinci-Beş-Yıllık-Kalkınma-Planı-1968-1972.pdf.
  • EARGED (2004). Okul pansiyonlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne Bağlı Okullar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • EARGED (2005). Okul pansiyonlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne Bağlı Okullar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Gündoğdu, A. (2014). Suffa’dan Yurt’a öğrenci yatılı hizmetleri. Eğitime Bakış, 10(30), 1-2.
  • İnal, U. ve Sadık, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okullarının okul yaşam kalitesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Cukurova University Faculty of Education Journal, 43(2), 169-194.
  • Karataş, S. ve Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4 (2), 167-177.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Erişim tarihi: 02.10.2019, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf.
  • MEB. (1982). Okul Pansiyonları Kanunu. Erişim Tarihi: 28.09.2019, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2698.pdf.
  • MEB. (1996). 15. Milli Eğitim Şûrası (13-17 Mayıs 1996). Erişim Tarihi: 01.10.2019, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165430_15_sura.pdf.
  • MEB. (2010). 18. Milli Eğitim Şûrası (01-05 Kasım 2010). Erişim Tarihi: 30.09.2019, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf.
  • MEB. (2015). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı. Erişim Tarihi: 24.09.2019, http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf.
  • MEB. (2016). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi Okullarda Yatılılık, Bursluluk, Sosyal Yardımlar ve Okul Pansiyonları Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 28.09.2019, http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1812.pdf.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Erişim Tarihi: 24.09.2019, http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf.
  • MEB. (2019). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2018-2019. Erişim Tarihi: 28.09.2019, http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/06141052_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özan, M. B., Sağlam, H. ve Karaca, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetimde karşılaşılan sorunlar (Malatya-Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138.
  • Öztürk, K. (2014). Tarihi süreciyle yurt hizmetleri ve önemi. Eğitime Bakış, 10(30), 3-11.
  • Sak, H. K. (2015). Kredi yurtlar kurumunda (kyk) barınan yükseköğretim öğrencilerinin “yurt”a ilişkin metaforik algılarının incelenmesi (Anadolu Yakası Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sarıduman, S. ve Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı ortaöğretim okullarının pansiyonlarında yaşanan sorunlara ilişkin yöneticilerin görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1045-1065.
  • Savcı, M. (2014). Erken büyüyen çocuklar. Eğitime Bakış, 10(30), 52-54.
  • Sungur, A. (2013). Ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin okul yurtlarındaki yaşamı ve yabancılaşma. Sosyoloji Alanı Ortaöğretim Öğrencileri Arası Proje Yarışması, Tübitak.
  • Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Uğurlu, Y. (2014). Türkiye’nin yatılı çocuklar/öğrenciler karnesi. Eğitime Bakış, 10(30), 30-41.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ünal, A. ve Üreyen, S. (2019). Müdür yardımcılarının gözüyle ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan sorunlar (Karaman ili örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2308-233.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuncay Yavuz Özdemir 0000-0001-6474-5915

Mustafa Orhan 0000-0002-6254-6733

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, T. Y., & Orhan, M. (2020). ORTAÖĞRETİM KURUMLARINININ PANSİYONLARINDA KALAN ÖĞRENCİLERİN PANSİYON HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. Anadolu Eğitim Liderliği Ve Öğretim Dergisi, 8(1), 18-41.

Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.