Bu araştırmada Cummings vd. (2010) tarafından geliştirilen Rezonans Liderlik ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması ve öğretmenlerin görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin farklı illerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli öğretmenlerden oluşan dört grupla yürütülmüştür. Araştırmada, ilk olarak dilsel eş değerlik sağlanmış (r=.849, p<.01), ölçek uzman görüşüne sunulmuş ve düzeltmeler yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analiziyle (DFA) test edilmiştir. Buna göre yapılan (AFA) sonucunda faktör yüklerinin. 51 ile .88 arasında değiştiği, (DFA) sonucunda ise (χ2 / sd = 3.96, RMSEA= .072, NFI= 0.98, PNFI = 0.77, CFI= 0.99, GFI= 0.96, AGFI= 0.85, SRMR=.058) modelin uyum düzeylerinin istenilen düzeyde olduğu görülmüştür. Cronbach’s alpha iç tutarlılık kat sayıları (α=.963) ve madde-toplam korelasyonları (r=.610-.832) ölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymuştur. Rezonans Liderlik Ölçeği 5’li Likert tipinde tek boyutlu ve on iki madde olarak son şeklini almıştır. Bolu ilinde görev yapan (N=787) öğretmenden elde edilen verilerle araştırmanın betimsel analizi yapılmış ve öğretmenlerin rezonans liderliğe ilişkin görüşlerinin “katılıyorum” düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde; rezonans liderlik modeli, tek başına karar veren, gücü elinde bulunduran, kontrol odaklı liderlik davranışları değil, bunların yerine liderlik kapasitesini artıran, bireysel ilgi ve desteğiyle daha kapsayıcı liderlik uygulamalarını benimseyen, öğretmen ve öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını karşılayan, kolaylaştırıcı, demokratik yönetsel uygulamaları tercih eden liderlik modelir. Ayrıca öğretmenleri etkileyebilme gücünü kullanarak, okulun temel eğitsel hedefleri doğrultusunda tutarlı davranışlar sergilemeleri yönünde prosedürler ve süreçler zincirini çok iyi uygulayan liderlik anlayışı sayesinde okulun sürdürülebilir gelişimini bir kültür haline gelmesine katkı sağlayan liderliktir. Bu açıdan yöneticilere sunulan eğitimlerde rezonans liderliğin alana kazandırdığı anlayış ile davranış bilimini kullanarak, öğretmenleri katılımcı, işbirlikçi bir anlayışla okulun gelişim süreçlerine yöneltme ve okulda olumlu iklim oluşturabilme becerileri anlatılabilir. Ayrıca seminerlerde, rezonans liderlik uygulamaları olan öğretim uygulamalarının çok yönlü bileşenlerinin desteklendiği ve geliştirildiği, öğretmenlerin öğrenme ortamlarını örgütleyerek, okulda öğretimin niteliğini artıracağı söylenebilir. Hizmet içi eğitimlerde politika üreten ilgililerin, rezonans liderliğin okul süreçleri ve çıktıları üzerindeki etkileri, okul ortamında sınırlayıcı değil bütünleştirici uyumsal liderlik davranışları sergilediği yönünde yer verilmesi önerilebilir.
Öğretmen rezonans liderlik ölçek uyarlama geçerlik güvenirlik.
Yapılan bu araştırmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
Bu araştırmanın tasarlanması, yöntem, analiz, bulgu gibi her aşamasında emeğini ve ilgisini esirgemeyen, mesleki bilgi ve donanımı ile araştırma sürecinde ışık ve motivasyon kaynağım olan değerli hocam Prof. Dr. Şenay SEZGİN NARTGÜN'e sonsuz teşekkür ve saygılarımı sunarım.
In this research, Cummings et al. It was aimed to adapt the Resonance Leadership scale developed by (2010) to Turkish culture and to reveal the opinions of teachers. The research was conducted with four groups consisting of teachers working in primary, secondary and high schools in different provinces of Turkey. In the research, first linguistic equivalence was achieved (r=.849, p<.01), the scale was presented to expert opinion and corrections were made. The construct validity of the scale was tested with exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). Accordingly, as a result of EFA, factor loadings. It varies between 51 and .88, and as a result of (DFA), (χ2 / df = 3.96, RMSEA = .072, NFI = 0.98, PNFI = 0.77, CFI = 0.99, GFI = 0.96, AGFI = 0.85, SRMR = .058) It was observed that the compliance levels were at the desired level. Cronbach's alpha internal consistency coefficients (α=.963) and item-total correlations (r=.610-.832) revealed that the scale is a reliable measurement tool. The Resonance Leadership Scale took its final form as a 5-point Likert type, one-dimensional, and twelve items. A descriptive analysis of the research was conducted with the data obtained from teachers working in Bolu (N=787) and it was concluded that the teachers' views on resonance leadership were at the "agree" level. When the research results are evaluated; The resonance leadership model is a leadership model that makes decisions on its own, holds the power, does not have control-oriented leadership behaviors, instead it increases leadership capacity, adopts more inclusive leadership practices with individual attention and support, meets the different needs of teachers and students, prefers facilitating, democratic administrative practices. model. In addition, it is the leadership that contributes to the sustainable development of the school into a culture, thanks to its leadership approach that applies the chain of procedures and processes very well, using the power to influence teachers so that they exhibit consistent behavior in line with the basic educational goals of the school. In this respect, in the trainings offered to administrators, the skills of directing teachers to the development processes of the school with a participatory and collaborative approach and creating a positive climate in the school can be explained by using the understanding that resonance leadership brings to the field and behavioral science. In addition, it can be said that in the seminars, multifaceted components of teaching practices, which are resonance leadership practices, are supported and developed, and teachers will increase the quality of teaching at school by organizing their learning environments. In in-service training, it may be suggested that policy makers should include the effects of resonant leadership on school processes and outcomes, and that it exhibits integrative, not restrictive, adaptive leadership behaviors in the school environment.
Teacher resonance leadership scale adaptation validity reliability.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2 - AJELI - YIL 2023, SAYI 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.