Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Hızlı Demiryolları ve Sürdürülebilirlik Bağlamında Yenilikçi Uygulamalar

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 181 - 188, 31.12.2021

Öz

Ulaştırma tarih boyunca toplumun gelişimine önemli katkı sunmuştur ve teknolojik gelişmelerin itici gücüdür. Ulaştırma imkanlarının artmasına paralel olarak ise toplumun birbiri ile etkileşimi ve iletişimi güçlemiş olup insanlığın ortak uygarlığına önemli katkı vermiştir. Ulaştırma günümüzdeki öncü hizmet sektörlerinden bir tanesi olup sosyal, teknik, ekonomik, kültürel ve politik unsurlar ile etkileyen ve etkilenen bir ilişkiye sahip olmaktadır. 20.yüzyıldaki teknolojik gelişmeler geniş bir ihtiyaçlar dizisi ortaya çıkarmıştır ve her bir ulaştırma türü için farklı kullanım söz konusu olmuştur. Bu yüzyılda süreç içerisinde bu ulaştırma türlerinin etkin ve verimli kullanımı vasıtası ile türler arası entegrasyonun maksimize edilmesi bir gereklilik olmuştur. Ekonomik gelişim sürecindeki Türkiye belli bir kurgu dahilinde planlı gelişim hedeflerine sahiptir. Ekonomik gelişim problemlerini ve işlerini çözümlemiş bir ulaşım sistemi dahilinde yürütülebilecek bir süreci ifade etmektedir. Problemsiz ve verimli bir ulaştırma sistemi için en önemli nokta ise dengeli türel dağılım ve türler arası entegrasyon olmaktadır. Ülkemizde türel dağılımda karayolu payı hm yolcu ve hem de yük taşımacılığında %90’ın üzerindedir. Karayollarının standartları otoyol standardının altında olup bu da ciddi problemlere neden olmaktadır.

Teşekkür

Hocalarımıza teşekkürü bir borç biliriz.

Kaynakça

  • Altan, M.F., and M.Ç. Kızıltaş. 2019. Yüksek Hızlı Demiryolları, Yolcu ve Yük Taşımacılığı Karşılaştırmaları Bağlamında Küresel Ölçekli Bir Derleme Çalışması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, ULAKBİM (yayın aşamasında)
  • Altan, M.F., and M.Ç. Kızıltaş. 2018. Toplu Taşımada Çok Amaçlı Karar Verme ve Metropolitan Bir Alanda Ev-İş Ulaşım Hizmeti Modellemesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, ULAKBİM
  • Bureau of Transportation Statistics Research and Innovative Technology Administration. 2011. Key Transport Indicators.
  • Burnett, V. 2009. Spain’s High Speed Rail Offers Guideposts for US. New York Times, May 30, 2009.
  • Dill, J., and G. Rose. 2012. E-Bikes and transportation policy: insights from early adopters. In: Transportation Research Board 91st Annual Meeting, Washington DC.
  • García-Palomares, J.C., J. Gutiérrez, and M. Latorre. 2012. Optimizing the location of stations in bikesharing programs: a GIS approach. Appl. Geogr. 35, 235e246.
  • Kızıltaş, M.Ç. 2018. Küresel Örnekleri ile Toplu Ulaştırma. Transist 2018, İstanbul Ulaşım Kongresi ve Fuarı, İstanbul
  • Kızıltaş, M.Ç., and A.Ç. Tekin. 2017. İstanbul’da Raylı Sistem Hatlarının Hat ve Sefer Entegrasyonlarının İncelenmesi, Transist 2017, İstanbul Ulaşım Kongresi ve Fuarı, İstanbul.
  • Kızıltaş, M.Ç., and M.F. Altan. 2017. Evaluation of Intermodal Integration on the Context of Marmaray and Bosphorus Bridges. IRF Regional Congress, Dubai.
  • Bureau of the Census. 2011. Resident Population Data Population Density. http:// 2010.census. gov/2010census/data/apportionment-dens-text.phpSkip (viewed 20.04.11) (top horizontal navigation section).
  • Langford, B., C. Cherry, T. Yoon, S. Worley, and D. Smith. 2013. North America’s first ebike share: a year of experience. Transport. Res. Record: J. Transport. Res. Board (In Press).
  • Litman, T. 2013. Understanding transport demands and elasticities, How prices and other factors affect travel behavior. Victoria Transport Policy Institute: Litman http://www. vtpi. org/elasticities.
  • McArthur, D.P. 2010. Regional Labour Markets and Spatial Interaction Mechanisms. Ph.D. Thesis, NHH (Norwegian School of Economics and Business Administration), Bergen.
  • Nijkamp, P. 2008. XXQ factors for sustainable urban development: a systems economics view. Romanian Journal of Regional Science 2 (1), 1–33.
  • Sak, H., A. Senior, and F. Beaufays. 2014. Long short-term memory recurrent neural network architectures for large scale acoustic modeling. INTERSPEECH, p.338-342.
  • Theurel, J., A. Theurel, and R. Lepers. 2012. Physiological and cognitive responses when riding an electrically assisted bicycle versus a classical bicycle. Ergonomics 55, 773e781.
  • Van Oort, F., and P. McCann. 2009. Economic growth in cities and urban networks. In: KochendörferLucius, G., Pleskovic, B. (Eds.), Spatial Disparities and Development. The World Bank, Washington DC, pp. 91–108.
  • Wang, F.Z. 2016. Google released the product of smart home: Google Home. Available from http:// tech.163.com/16/ 0519/01/BND3AHMH000915BD.html (in Chinese).

High Speed Railways and Innovative Applications in the Context of Sustainability

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 181 - 188, 31.12.2021

Öz

Transportation; Has made an important contribution to the development of society throughout history and has been the driving force of technological developments. In parallel with the increase of transportation possibilities, the communication and interactions of the societies with each other have been strengthened, which has made important contributions to the common civilization of mankind. Transportation; Is one of the leading service sectors today and has an influential and influential relationship with social, technical, economic, cultural and political parameters.
Technological developments in the 20th century reveal a wide range of needs and uses for each of the different transport types. In the process we are in the 21st century; It is necessary to maximize the integration of these species with each other through the efficient and efficient use of each of the different transportation types. Our country, which is in the process of economic development, shows planned growth targets in this frame. Economic growth; It is a process that can be passed on with a transportation system that has solved its problems and works. The most problem-free and efficient transportation system; Balanced distribution of species and integration between species. In our country, in the distribution system, the distribution of roads has a share of over 90% on both the passenger and the load, and the geometric standards of the roads are below the highway standards, causing serious problems in road traffic safety.

Kaynakça

  • Altan, M.F., and M.Ç. Kızıltaş. 2019. Yüksek Hızlı Demiryolları, Yolcu ve Yük Taşımacılığı Karşılaştırmaları Bağlamında Küresel Ölçekli Bir Derleme Çalışması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, ULAKBİM (yayın aşamasında)
  • Altan, M.F., and M.Ç. Kızıltaş. 2018. Toplu Taşımada Çok Amaçlı Karar Verme ve Metropolitan Bir Alanda Ev-İş Ulaşım Hizmeti Modellemesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, ULAKBİM
  • Bureau of Transportation Statistics Research and Innovative Technology Administration. 2011. Key Transport Indicators.
  • Burnett, V. 2009. Spain’s High Speed Rail Offers Guideposts for US. New York Times, May 30, 2009.
  • Dill, J., and G. Rose. 2012. E-Bikes and transportation policy: insights from early adopters. In: Transportation Research Board 91st Annual Meeting, Washington DC.
  • García-Palomares, J.C., J. Gutiérrez, and M. Latorre. 2012. Optimizing the location of stations in bikesharing programs: a GIS approach. Appl. Geogr. 35, 235e246.
  • Kızıltaş, M.Ç. 2018. Küresel Örnekleri ile Toplu Ulaştırma. Transist 2018, İstanbul Ulaşım Kongresi ve Fuarı, İstanbul
  • Kızıltaş, M.Ç., and A.Ç. Tekin. 2017. İstanbul’da Raylı Sistem Hatlarının Hat ve Sefer Entegrasyonlarının İncelenmesi, Transist 2017, İstanbul Ulaşım Kongresi ve Fuarı, İstanbul.
  • Kızıltaş, M.Ç., and M.F. Altan. 2017. Evaluation of Intermodal Integration on the Context of Marmaray and Bosphorus Bridges. IRF Regional Congress, Dubai.
  • Bureau of the Census. 2011. Resident Population Data Population Density. http:// 2010.census. gov/2010census/data/apportionment-dens-text.phpSkip (viewed 20.04.11) (top horizontal navigation section).
  • Langford, B., C. Cherry, T. Yoon, S. Worley, and D. Smith. 2013. North America’s first ebike share: a year of experience. Transport. Res. Record: J. Transport. Res. Board (In Press).
  • Litman, T. 2013. Understanding transport demands and elasticities, How prices and other factors affect travel behavior. Victoria Transport Policy Institute: Litman http://www. vtpi. org/elasticities.
  • McArthur, D.P. 2010. Regional Labour Markets and Spatial Interaction Mechanisms. Ph.D. Thesis, NHH (Norwegian School of Economics and Business Administration), Bergen.
  • Nijkamp, P. 2008. XXQ factors for sustainable urban development: a systems economics view. Romanian Journal of Regional Science 2 (1), 1–33.
  • Sak, H., A. Senior, and F. Beaufays. 2014. Long short-term memory recurrent neural network architectures for large scale acoustic modeling. INTERSPEECH, p.338-342.
  • Theurel, J., A. Theurel, and R. Lepers. 2012. Physiological and cognitive responses when riding an electrically assisted bicycle versus a classical bicycle. Ergonomics 55, 773e781.
  • Van Oort, F., and P. McCann. 2009. Economic growth in cities and urban networks. In: KochendörferLucius, G., Pleskovic, B. (Eds.), Spatial Disparities and Development. The World Bank, Washington DC, pp. 91–108.
  • Wang, F.Z. 2016. Google released the product of smart home: Google Home. Available from http:// tech.163.com/16/ 0519/01/BND3AHMH000915BD.html (in Chinese).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Fatih Altan 0000-0003-0961-0115

Mehmet Çağrı Kızıltaş 0000-0001-9852-9428

Yunus Ayözen 0000-0002-9394-1568

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 15 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altan, M. F., Kızıltaş, M. Ç., & Ayözen, Y. (2021). High Speed Railways and Innovative Applications in the Context of Sustainability. AURUM Journal of Engineering Systems and Architecture, 5(2), 181-188. https://doi.org/10.53600/ajesa.668574