BibTex RIS Kaynak Göster

Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and after 2005

Yıl 2015, , 182 - 197, 15.12.2015
https://doi.org/10.18039/ajesi.98036

Öz

There have been several educational policy changes in Turkey since 2002. These changes, affecting all educational institutions, have also seen an increase in the rate of school enrollment in higher education. According to this, the number of universities in Turkey has increased to a significant level.

Faculties of Fine Arts have also been affected by the increase in the number of higher education institutions. The total number of these faculties have increased from 26 in 2005 to 67 in 2013; an increase of 158 %. This numerical increase of Faculties of Fine Arts, has revealed many controversies and opinions. Positive opinions point to issues relating to an increase in access possibilities and to a wider dispersion of faculties nationwide. In the relevant literature, it can be seen that such positive opinions are discussed as a quantitative concept. The other concept which causes controversy and usually contains negative opinions is the qualitative concept.

One of the issues thought to pose a problem is mistakes regarding planning. Related research expresses that planning for Faculties of Fine Arts, established in and after 2005, has been inadequate and that new institutions commenced operations without the requisite physical and technical conditions being in place.

The aim of this research is to determine students’ opinions about the physical conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting established in and after 2005. Descriptive research methodology was used in the study. The research sample consisted of students of five Faculties of Fine Arts Departments of Painting which were established in and after 2005. A survey containing fifteen items was used to obtain data regarding physical conditions. The obtained data was analyzed using frequency (f) and percentage (%) and the results of the research are revealed.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2005). Türkiye'de Sanat Eğitiminin Gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 125-136.
  • Arslan, M. (1999). 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Yükseköğretimin Durumu ve Belli Başlı Sorunları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S:8
  • Çobanlı, Z. (1995). Sanat Eğitiminin Gelişimi ve Bu Gelişim İçinde Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği. Anadolu Üniversitesi 1. Sanat Eğitimi Güzel Sanatlar Fakültesi 10.Yıl Etkinlikleri Sempozyumu.
  • DHA. (2010). Erzurum’daki Rektörler Toplantısı. Accessed from http://www.medya73.com/erzurumdaki-rektorler-toplantisi-haberi-153559.html link in 06th January 2011
  • Erbay, M. (2000). Plastik Sanatlar Eğitimi’nin Gelişimi (2.bs). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Günay, V. (1995). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Sanatçı ve Hoca Yetiştirme Üzerine Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi 1. Sanat Eğitimi Güzel Sanatlar Fakültesi 10.Yıl Etkinlikleri Sempozyumu.
  • Keser, S.C. (2009). Devlet Üniversiteleri Güzel Sanatlar Fakültelerinde Sanatçı Adayı Yetiştirme Sorunsalı (PhD Thesis). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kıncal, R.Y. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pehlivan, K. (2004). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Ve Okul Tutumları Arasındaki İlişki. V. Sönmez (Ed.). Eğitim Araştırmaları içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Resmi Gazete (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013). Accessed from http://pbk.tbmm.gov.tr/dokumanlar/kalkinma-plani-9-genel-kurul.pdf link in 10th September 2010
  • Türkdoğan, T. (2007). Yeni Kurulan Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Yapısal Sorunları. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. Sayı:11.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2015, , 182 - 197, 15.12.2015
https://doi.org/10.18039/ajesi.98036

Öz

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2005). Türkiye'de Sanat Eğitiminin Gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, 125-136.
  • Arslan, M. (1999). 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Yükseköğretimin Durumu ve Belli Başlı Sorunları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S:8
  • Çobanlı, Z. (1995). Sanat Eğitiminin Gelişimi ve Bu Gelişim İçinde Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği. Anadolu Üniversitesi 1. Sanat Eğitimi Güzel Sanatlar Fakültesi 10.Yıl Etkinlikleri Sempozyumu.
  • DHA. (2010). Erzurum’daki Rektörler Toplantısı. Accessed from http://www.medya73.com/erzurumdaki-rektorler-toplantisi-haberi-153559.html link in 06th January 2011
  • Erbay, M. (2000). Plastik Sanatlar Eğitimi’nin Gelişimi (2.bs). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Günay, V. (1995). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Sanatçı ve Hoca Yetiştirme Üzerine Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi 1. Sanat Eğitimi Güzel Sanatlar Fakültesi 10.Yıl Etkinlikleri Sempozyumu.
  • Keser, S.C. (2009). Devlet Üniversiteleri Güzel Sanatlar Fakültelerinde Sanatçı Adayı Yetiştirme Sorunsalı (PhD Thesis). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kıncal, R.Y. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pehlivan, K. (2004). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Ve Okul Tutumları Arasındaki İlişki. V. Sönmez (Ed.). Eğitim Araştırmaları içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Resmi Gazete (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013). Accessed from http://pbk.tbmm.gov.tr/dokumanlar/kalkinma-plani-9-genel-kurul.pdf link in 10th September 2010
  • Türkdoğan, T. (2007). Yeni Kurulan Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Yapısal Sorunları. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi. Sayı:11.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Kıratlı

Evrim Çağlayan

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Kıratlı, A., & Çağlayan, E. (2015). Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and after 2005. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 182-197. https://doi.org/10.18039/ajesi.98036
AMA Kıratlı A, Çağlayan E. Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and after 2005. AJESI. Aralık 2015;5(3):182-197. doi:10.18039/ajesi.98036
Chicago Kıratlı, Ayşe, ve Evrim Çağlayan. “Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and After 2005”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 5, sy. 3 (Aralık 2015): 182-97. https://doi.org/10.18039/ajesi.98036.
EndNote Kıratlı A, Çağlayan E (01 Aralık 2015) Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and after 2005. Anadolu Journal of Educational Sciences International 5 3 182–197.
IEEE A. Kıratlı ve E. Çağlayan, “Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and after 2005”, AJESI, c. 5, sy. 3, ss. 182–197, 2015, doi: 10.18039/ajesi.98036.
ISNAD Kıratlı, Ayşe - Çağlayan, Evrim. “Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and After 2005”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 5/3 (Aralık 2015), 182-197. https://doi.org/10.18039/ajesi.98036.
JAMA Kıratlı A, Çağlayan E. Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and after 2005. AJESI. 2015;5:182–197.
MLA Kıratlı, Ayşe ve Evrim Çağlayan. “Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and After 2005”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 5, sy. 3, 2015, ss. 182-97, doi:10.18039/ajesi.98036.
Vancouver Kıratlı A, Çağlayan E. Physical Conditions of Faculties of Fine Arts Departments of Painting Established in and after 2005. AJESI. 2015;5(3):182-97.