The study aims to determine the problems that are encountered by the teachers and students of high education institutions while using tablet PCs and to develop solution suggestions for these problems. In the study which is conducted as a survey model, the data is categorized by content analysis method. Study group for this research is composed of high educated teachers from different branches (f=47) actively using tablet PCs in the lectures and their students (f=286). As result of the analysis carried out in this research which was performed in this direction, it has been seen that teachers and students evaluate the problems related with tablet PCs under the following five sub-dimensions: problems encountered during learning-teaching process, problems related with hardware, problems related with software, problems related with the context, problems in view of ergonomics and health, and they propose solution suggestions in accordance with these problems. The most common problems that are faced, concerning the usage of the tablet PCs, are the software, context and internet restrictions which limit efficiency, unavailability of suitable materials for lectures, and lack of precautions against insufficient knowledge and skills. Leading solution alternatives suggested by the participants as regards the problems are; needs for lifting restrictions on software and internet, needs for developing appropriate lecture materials, needs for comprehensive training of teachers and students, needs for a fast solution for the existing hardware and software problems.
Tablet PCs Tablet PCs Aided Instruction Technology Based Instruction Information Technology FATİH Project
Gerçekleştirilen çalışmada ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve bu kurumlarda öğrenim gören öğrencilerin tablet bilgisayar kullanımı sırasında karşılaştıkları sorunların ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler, içerik analizi ile çözümlenerek kategorize edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, tablet bilgisayarları aktif olarak derslerinde kullanan farklı branş öğretmenleri (f=47) ve öğrencileri (f=286) oluşturmuştur. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmada yapılan analizler sonucunda öğretmen ve öğrencilerin tablet bilgisayarlara ilişkin sorunları; öğrenme-öğretme sürecinde yaşanan sorunlar, donanıma yönelik sorunlar, yazılıma yönelik sorunlar, ders içeriklerine yönelik sorunlar, ergonomi ve sağlık açısından yaşanan sorunlar olmak üzere beş alt boyutta ele aldıkları ve bu doğrultuda çözüm önerileri sundukları belirlenmiştir. Tablet bilgisayarlara yönelik öğretmen ve öğrencilerin karşılaştıkları sorunların başında kısıtlamaların (yazılım, içerik ve internet) etkin kullanımı sınırlandırması, derslere uygun materyal bulunamaması, kullanıma yönelik yetersiz bilgi ve becerilere yönelik tedbir alınamaması yer almaktadır. Yaşanan sorunlara ilişkin katılımcıların öne çıkan çözüm önerileri ise; yazılım ve internete yönelik kısıtlamaların kaldırılması gerektiği, uygun ders materyalleri geliştirilmesi gerektiği, öğretmen ve öğrencilere yönelik kapsamlı eğitimler verilmesi gerektiği, yaşanan donanımsal ve yazılımsal sorunların kısa zamanda çözülmesi gerektiği şeklindedir.
Tablet Bilgisayar Tablet Bilgisayar Destekli Öğretim Teknoloji Temelli Öğretim Bilişim Teknolojileri FATİH Projesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.