The school
climate is defined as the personality of a school, which is considered
important for effectiveness, efficiency and safety of a school. Studies on
school climate were usually conducted by referring to students' opinions, and
the perception of the the teachers on school climate was not studied as much.
Therefore, it seems important that the adaptation of a school climate scale to
Turkic to be used in studies aiming to determine the perceptions of teachers
who are working in very different types of high schools. The purpose of this
study is to adapt the School Climate Scale developed by Hoy, Smith, &
Sweetland (2002), which is widely accepted in the literature, to Turkish. The
research was conducted with the participation of 237 teachers working in 12
high schools in Niğde in the spring term of 2015. According to the confirmatory
factor analysis results, the Turkish form of scale consists of 27 items and
four sub-dimensions (colleague leadership, professional teacher behavior,
achievement pressure and institutional vulnerability). The scale had also evidence for its
convergent and discriminant validity. The internal consistency coefficients
obtained for all of the scale and its sub-dimensions are excellent. As a
result, it can be said that accordingly of the EFA and CFA, the scale is a
dependable and legitimate estimation apparatus.
Okul iklimi bir
okulun kişiliği olarak tanımlanmakta, bir okulun etkililiği, verimliliği ve
güvenliği için önemli görülmektedir. Okul iklimi konulu çalışmalar genellikle
öğrenci görüşlerine başvurularak gerçekleştirilmiş, eğitim sisteminin, bir
okulun etkililiği ve verimliliği için en önemli unsurlarından biri olan
öğretmenlerin görev yaptıkları okul iklimine ilişkin algıları çok
incelenmemiştir. Özellikle çok farklı türleri olan liselerde çalışan
öğretmenlerin okulların iklimine ilişkin algılarını belirlemeyi amaçlayan
çalışmalarda kullanılmak üzere bir okul iklim ölçeğinin Türkçeye uyarlanaması
önemli görülmektedir. Bu çalışma ile alanyazında yaygın biçimde kabul gören
Hoy, Smith, & Sweetland’ın (2002) geliştirdiği Okul İklim ölçeğinin Türkçeye
uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırma 2015 bahar döneminde Niğde ili Merkez ilçedeki
12 liseden 237 öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizleri sonuçlarına
göre, ölçeğin Türkçe formu 27 madde ve dört alt boyuttan (meslektaş liderliği, profesyonel
öğretmen davranışı, başarı baskısı ve kurumun savunmasızlığı) oluşmaktadır.
Ölçek ayrıca benzeme ve ayırma geçerliğine sahiptir. Ölçeğin tümü ve alt
boyutları için elde edilen iç-tutarlık katsayıları mükemmel düzeydedir. Sonuç olarak Okul
İklim ölçeğinin Türkçeye uyarlanması amacıyla gerçekleştirilen AFA ve DFA
sonucunda ölçeğin güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.