The aim of this research is to examine whether the 7th
graders have satisfactory knowledge on map literacy levels. This research is a
qualitative study in scanning model. The sample group of the research consisted
of 96 7th graders chosen through not random purposeful criterion sampling in 3
secondary schools in the city center of Adıyaman. A question form developed by
the researcher was employed as the data collection tool in the research. The
questions were formed based on acquisitions of the curriculum of 2017 social
studies course in secondary school. It was revealed through the findings of the
research that the 7th graders’ map literacy levels were mainly at intermediate
level. The students’ geographic knowledge is thought not to have improved
sufficiently as they only memorized what they were taught during the course
period but they didn’t employ it too much in practice. This is also thought to
happen because they did not study on maps and interpret geographic knowledge
sufficiently. The fact that the workbooks for social studies course for
secondary school don’t involve the sufficient number of activities on map
literacy can be said to have had negative effect on the development of these
skills. The research study is thought to be an important data source for
further studies on this field. The content on map literacy can be increased in
course books for social studies. More activities on this issue can be employed
in workbooks. More interesting maps, and in greater number, can be added in
social studies course books. Corners for maps can be designed in school
corridors or in classrooms. Social studies teachers can contribute to further
development of these skills by using various activities and materials while
teaching the topics related to map literacy.
Bu araştırmanın amacı ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin
harita okuryazarlık düzeyleri ile ilgili yeterli bilgiye sahip olup
olmadıklarını incelemektir. Bu araştırma, tarama modelinde nicel bir
çalışmadır. Araştırmanın örneklemi Adıyaman il merkezinde bulunan üç ortaokulda
seçkisiz olmayan amaçsal ölçüt örneklemesine uygun olarak seçilen 7. sınıfta
öğrenim gören 96 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen bir soru formu kullanılmıştır. Sorular 2017
ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki kazanımlar dikkate
alınarak hazırlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde ortaokul
7. sınıf öğrencilerinin harita okuryazarlık düzeylerinin çoğunlukla orta
düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin sınıfta öğrendikleri bilgileri
sadece ezberlemeleri pratikte çok fazla kullanmamaları ya da harita üzerinde
yeterince çalışmamaları, coğrafi bilgileri yeterince yorumlamamaları nedeniyle
coğrafi bilgilerinin yeterince gelişmediği yanı sıra ortaokul sosyal bilgiler
dersi öğrenci çalışma kitaplarında harita okuryazarlığı konusunda yeterli
sayıda etkinliğe yer verilmemesinin bu becerinin gelişmesini olumsuz yönde
etkilediği söylenebilir. Araştırmanın bu alanda yapılacak çalışmalar için
önemli bir veri kaynağı olacağı düşünülmektedir. Öğrenci çalışma kitaplarında
bu konuyla ilişkili etkinliklere daha fazla yer verilebilir. Sosyal bilgiler
kitaplarına daha ilgi çekici ve daha fazla sayıda haritalar eklenebilir. Okul
koridorlarında veya sınıflarda harita köşeleri oluşturabilir. Sosyal bilgiler
öğretmenleri harita okuryazarlığı ile ilişkili konular işlenirken farklı
etkinlik ve materyallerle öğrencilerde bu becerinin daha fazla gelişmesini
sağlayabilirler.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.