Öğrenciler için tartışma kültürünün kazandırılması, tartışmanın
etkili bir iletişim aracı olarak kullanılması, tartışmayla birlikte mantıksal
çıkarımlarda bulunma ve sorgulama becerisinin kazandırılması önemlilik
taşımaktadır. Sosyal
Bilgiler dersinde yer alan konuların nedenselliğinin açıklanmasında ve sorgulanmasında
Toulmin Tartışma Modeli’nin kullanılmasıyla öğretmen ve öğrenciler üzerindeki
etkilerinin neler olduğu problem durumunu oluşturmuştur. Bu çerçevede çalışmanın amacını; ilkokul dördüncü
sınıflarda Sosyal Bilgiler dersi öğrenme-öğretme sürecinde Toulmin Tartışma
Modeline dayalı uygulamaların nasıl yürütüldüğünün incelenmesi oluşturmuştur.
Çalışmada durum çalışması türlerinden etnografik durum çalışması
benimsenmiştir. Araştırmada sosyo-ekonomik düzey bakımından farklı üç ilkokulun
dördüncü sınıfları çalışma grupları olarak ele alınmıştır. Veri toplama
araçları olarak; öğretmen ve öğrenciler için kişisel bilgi formu, gözlem formu,
uygulama öncesi- süresi ve sonrasına dayalı öğretmen görüşleri, uygulama
sürecine dayalı öğrenci günlükleri kullanılmıştır, okul- öğretmen ve
öğrencilere bir kod adı tayin edilmiştir. Çalışma sonuçları, üç farklı
ilkokuldaki öğretmen ve öğrenci görüşleri, gözlem notlarından yola çıkılarak
değerlendirilmiştir. Öğretmenler uygulama öncesinde Toulmin
Tartışma Modeli ile ilgili bilgilerinin olmadığını, sınıflarında münazara,
panel ve soru-cevap yöntemlerini kullandıklarını belirtmiştir. Öğretmenler,
modelin sınıfları için uygulanabilir olduğunu, modeli yürütürken öğrenci
kazanımı ve ön bilgilerine önem vereceklerini söylemiştir. Gökyüzü ve Yıldız
İlkokulu öğrencilerinin uygulamalarda araştırma ve sorgulama sürecine aktif
katıldığı, derse ilgi, motivasyon ve özgüvenlerinin yüksek düzeyde olduğu,
sınıf atmosferlerinin demokratik bir yapıya sahip olduğu görülmüştür. Bulut
İlkokulu’ndaki uygulamaların daha dar bir çerçevede gerçekleştiği, derslere
katılım, kendini ifade etme, sorgulama sürecinin diğer okullara göre daha
sınırlı bir düzeyde kaldığı gözlenmiştir. Öğretmenler modelin ilkokul
düzeyindeki diğer derslerde de uygulanabileceğini, günlük yaşama
aktarılabileceğini ifade etmiştir. Modelin uygulanışı ile ilgili öğretmenlere
eğitim alma imkânı sunulması, modelin farklı yöntem ve gruplarla uygulanması
getirilen öneriler arasındadır.
It is important for
students to gain the culture of discussion, to use the discussion as an
effective communication tool, to make the logical inferences and questioning
with the discussion. The problem status of teachers and students by using the
Toulmin Discussion Model in explaining and questioning the causality of the
subjects in the Social Studies course. The purpose of the study was to examine
how the practices of the Social Studies course based on the Toulmin Discussion
Model during the learning-teaching process in the fourth grade at primary
school. In the study, the ethnographic case study of the types of case studies
has been adopted. In the study, four classes of three primary schools differing
in socio-economic level were considered as working groups. As data collection
tools; personal information form for teachers and students, observation form,
pre-application, teacher's opinions based on application process and
afterwards, student logs based on application process were used. The results of
the study were evaluated by observing notes from teachers and students in three
different primary schools. All three teachers stated that they did not have
information about Toulmin Discussion Model before the application and they used
discussion, panel and question-answer methods in their class. Teachers said that
the model is applicable for their classes and that they will attach importance
to student acquisition and preliminary knowledge when conducting the model. It
has been observed that the students of Gökyüzü and Yıldız Primary School
actively participate in the research and inquiry process in practice and that
the class interest, motivation and self-esteem are at a high level and that the
class atmosphere has a democratic structure. It has been observed that the
practices in Bulut Primary School have been carried out in a narrower frame,
and the participation, self-expression and questioning period in the classes
have remained at a limited level compared to other schools. Teachers stated
that the model could also be applied in other lessons at primary school level,
could be transferred to everyday life. Providing the opportunity to receive
training for teachers about the implementation of the model and the application
of the model with different methods and groups are among the recommendations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.