It is known that
teachers' perpetuate stereotyped gender roles in the classroom knowingly or
without being aware of them, and accordingly, teachers’ beliefs and
expectations about gender roles affect children's behaviors. Teachers may
perform these stereotypes intentionally or unintentionally. teachers has an
immense power in creating non-sexist education. It is however prerequisite for
teachers to criticize conventional gender point of view and namely, be critical
thinker. Thus, teachers can know what to do about gender equality and what
steps can be followed to raise children with egalitarian perspective. In this
context the main purpose of this study is to determine the relationship between
pre-school prospective teachers’ gender roles attitudes and their critical thinking tendencies. For
this purpose Gender Role Attitude Scale (Zeyneloğlu, 2008) and the Critical
Thinking Tendency Scale (Semerci, 2016) were applied to 512 preschool education
prospective teachers. As a result of the research, it was determined that
pre-school prospective teachers’ gender roles were equitable and their critical
thinking tendencies were high. A positive and significant relationship was
found between pre-school prospective teachers’ attitudes towards gender roles
and critical thinking tendencies in all dimensions. The main dimension of the
gender main role and the critical thinking tendency was moderate and 12.6%.
Preschool education preschool prospective teachers gender roles critical thinking disposition
Öğretmenlerin cinsiyet rollerine ilişkin kalıplaşmış
rolleri farkında olarak ya da farkında olmaksızın sınıf içerisinde
sürdürdükleri, öğretmenin cinsiyet
rollerine ilişkin inanışları ve beklentilerinin çocukların davranışlarına etki
ettiği bilinmektedir. Öğretmenler ders etkinliklerinde ya da öğrencilerle olan
ilişkilerinde bilerek ya da bilmeyerek bu kalıp yargılarla hareket
etmektedirler. Cinsiyetçi olmayan bir eğitim yaratmak için en önemli güç
öğretmenlerin gücüdür. Öğretmenin toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda
sınıfında neler yapabileceği, çocukların eşitlikçi bakış açısı geliştirmesinde
ne gibi yollar izleyeceğini bilmesinin ön koşulu öğretmenin toplumsal cinsiyete
ilişkin geleneksel bakış açısını eleştirmesi yani bir başka deyişle eleştirel
düşünme becerisi ile bağlantılı olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda bu
araştırmanın temel amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet
rolüne ilişkin tutumları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkiyi
belirlemektir. Bu kapsamda, okul öncesi öğretmenliği lisans programında
öğrenimlerini sürdüren 512 öğretmen adayına Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum
Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda
okul öncesi öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarının
eşitlikçi olduğu ve eleştirel düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu
belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri
tutumu ile eleştirel düşünme eğilimleri arasında ana boyutlarda ve tüm
boyutlarda pozitif yönlü, anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmada toplumsal
cinsiyet rolü ana boyutu ile eleştirel düşünme eğilimi ana boyutu arasında
pozitif yönlü, orta derecede ve %12,6 etki bulunmuştur.
Okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmen adayı toplumsal cinsiyet rolü eleştirel düşünme eğilimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.