Yaşadığımız yüzyılda her alanda kendini gösteren paradigmatik değişimler, bireylerin gelişen ve hızla değişen dünyaya uyum sağlayabilmeleri için sahip olmaları gereken bilgi ve becerileri farklılaştırmıştır. Bireylerin yaşadıkları yüzyılın ihtiyaçlarına cevap verebilmelerini, yaşamlarını sürdürebilmelerini, üretken olabilmelerini sağlayan ve 21. yüzyıl becerileri olarak adlandırılan bu beceriler, büyük ölçüde eğitim yoluyla kazanılabilmektedir. Bu bağlamda ilkokul, çok yönlü ders yelpazesiyle 21. yüzyıl becerilerinin öğrencilere kazandırılmasında temel ve önemli bir eğitim basamağıyken, öğretim programları da bu basamaktaki birincil kılavuzlardır. Öğrenmenin, her alanda bilgi ve beceri edinmenin ilk şartının ana dil becerilerini etkin kullanmak olduğunu ifade eden Türkçe dersi öğretim programı da, 21. yüzyıl becerilerinin geliştirilmesinde oldukça önemli bir rol üstlenmektedir. Nitekim günümüzde Türkçe dersi ile sadece temel dil becerilerinin geliştirilmesi değil, düşünme becerileri ile bireysel, akademik, sosyal ve zihinsel becerilerin de geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu hedefe ulaşılması Türkçe derslerinde kılavuz görevini üstlenen Türkçe dersi öğretim programlarının 21. yüzyıl becerilerini kapsaması ile olası görünmektedir. Bu gerekten yola çıkarak bu araştırmanın amacı, Türkçe dersi öğretim programlarının (2005, 2015, 2017 ve 2018) 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi olarak belirlenmiştir. Bu amaçla araştırmada analitik araştırma yöntemi kullanılmıştır. Türkçe dersi öğretim programlarının doküman olarak kabul edildiği araştırmanın verileri betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları, özellikle 2017 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının temel yaklaşımları ve genel vurgularında 21. yüzyıl becerilerinin diğer programlara göre daha fazla öne çıkarıldığını; 2005 Türkçe dersi öğretim programının kazanımlarının diğer programlara göre daha fazla 21. yüzyıl becerisi barındırdığını göstermektedir. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre Türkçe dersi öğretim programları, tema ve konular bağlamında 21. yüzyıl becerilerinin tümünü kapsayacak niteliktedir.
21. yüzyıl becerileri öğrenme ve yenilenme becerileri yaşam ve kariyer becerileri bilgi medya ve teknoloji becerileri İlkokul Türkçe dersi öğretim programı
Bulguların sunumunda kullanılan şekiller için verdiği destekten ötürü Arş. Gör. Gonca BABADAĞ’a teşekkür ederiz.
The paradigmatic
changes observed in every field in the 21st century differentiated the
knowledge and skills that individuals should possess in order to adapt to the
evolving and rapidly changing world. These skills, called the 21st century
skills and enable individuals to respond to the requirements of the century, to
sustain their lives and to be productive, could be acquired through education.
In this context, while primary school is the basic and important education step
in providing students with 21st century skills via a wide range of courses,
curricula are also the primary guides in that step. The Turkish language course
curriculum, which dictates that the first requirement in learning and acquiring
knowledge and skills in every field is to utilize the native language skills
effectively, also plays an important role in the development of 21st century
skills. In fact, Turkish language course aims not only to develop basic
language skills but also develop cognitive skills and individual, academic,
social and psychological skills. This goal is only possible through the
inclusion of 21st century skills in Turkish language course curriculum, which
serves as a guide for the Turkish language courses. Thus, the present study
aimed to investigate the Turkish Language curricula (2005, 2015, 2017 and 2018)
based on the 21st century skills. For this purpose, analytical research method
was used in the study. The study data, in which Turkish Language curricula was
accepted as the study document, were analyzed by descriptive analysis method.
The study findings demonstrated that 21st century skills were emphasized in
basic approaches and general emphasis of the 2017 and 2018 Turkish curricula
when compared to others and the achievements of the 2005 Turkish curriculum
exhibited a higher number of 21st century skills. Furthermore, the study
findings demonstrated that Turkish language curricula content included all 21st
century skills.
21st century skills learning and innovation skills life and career skills information media and technology skills primary school Turkish language course curriculum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.