Fine arts high school is one of the important
institutes which both prepares art students for university and raises
prospective artists in Turkey. When it is considered the development periods of
the adolescents studying in fine art high school where is given education
according to student’s art talents and interests, the students of which come to
fore as a group experiencing loneliness more deeply than others both because of
the way of life they keep due to their majority and the development in which
period they are. For this reason, it is important to understand the predictors
of loneliness. The purpose of this research is to examine the relationship
between loneliness and personality traits and the perception competence levels
of the adolescents in the fine arts high school. The population of the study
was composed of 224 students (133 female, 91 male), attending to Eskişehir Fine
Arts High School. Participants completed
the UCLA Loneliness Scale, Perceived Competence Scale for Adolescents and
Personality Test based on Adjectives (SDKT). The research data were analyzed by
correlation and hierarchical regression analysis. According to the results, the
personality trait of extroversion, neuroticism and social competence perception
are significant predictors of loneliness, and these variables altogether
explain about 39.8% of loneliness. When this finding considered, it can be
stated that in addition to being developed with the personal trait of
extroversion and social competence, reducing emotional imbalance can help
adolescents’ to cope with the negative effects of loneliness more effectively.
Fine arts high school loneliness personality traits perceived competence
Ülkemizde
sanat eğitimcisi adaylarını yükseköğretime hazırlayan aynı zamanda sanatçı
adayları yetiştiren en önemli kurumlardan biri güzel sanatlar liseleridir. İlgi
ve yetenekleri doğrultusunda sanat alanı ile ilgili eğitim verilen güzel
sanatlar lisesi öğrencileri, gerek içinde bulundukları gelişim dönemi gerekse
alanlarına özgü yaşantıları nedeniyle yalnızlık duygusunu daha yoğun
deneyimleyen bir grup olarak ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada güzel sanatlar
lisesinde öğrenim gören ergenlerin yalnızlık düzeyleri ile kişilik özellikleri
ve yeterlik algıları arasındaki ilişki incelenmektedir. Çalışma grubu,
Eskişehir Atatürk Güzel Sanatlar Lisesinde öğrenim gören 133’ü kadın ve 91’i
erkek olmak üzere toplam 224 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veriler UCLA
Yalnızlık Ölçeği, Ergenler İçin Yeterlik Algısı Ölçeği ve Sıfatlara Dayalı
Kişilik Testi ile toplanmıştır. Veriler korelasyon ve hiyerarşik regresyon
analizi ile incelenmiştir. Bulgular, kişilik özelliklerinden dışadönük ve
duygusal dengesizlik ile sosyal yeterliğin yalnızlığı anlamlı bir biçimde
yordadığını ve değişkenlerin birlikte yalnızlığı %39,8 düzeyinde açıkladığını
göstermektedir. Bu bulgular dikkate alındığında, dışadönüklük ve sosyal
yeterlik özelliklerinin geliştirilmesinin yanı sıra duygusal dengesizliğin
azaltılmasının ergenlerin yalnızlık duygusunun olumsuz etkileri ile daha
işlevsel biçimde baş etmesine yardımcı olabileceği ifade edilebilir.
Güzel sanatlar lisesi yalnızlık kişilik özellikleri yeterlik algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.