Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin STEM Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 17 - 32, 26.12.2020
https://doi.org/10.47215/aji.713778

Öz

Bu çalışmanın amacı, farklı değişkenler açısından Ortaokul öğrencilerinin STEM tutumlarını incelemektir. Araştırma genel tarama modellinde tasarlanmış olup tekil ve ilişkisel tarama teknikleri ile kullanılarak ortaya konmuştur.Çalışmada veri toplamak için “Yılmaz , Koyunkaya ve Güzey (2017) tarafından Türkçe’ye uyarlanıp geçerlilik ve güverlik çalışmları yapılan “Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM) Eğitimi Tutum Ölçeği’kullanılmıştır. Araştırma, Batı Karadeniz bölgesinde bulunan bir ilde 2018-2019 eğitim öğretim yılı 313ortaokul öğrencisi çalışma grubunu oluşturmuştır. STEM tutum ölçeğinin geçerliğini sağlamak için elde edilen verilerin dışında 240 öğrenciden toplanan veri setine Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanarak sağlanmıştır. Öğrencilerin STEM ilişkin tutumları; anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için “standart sapma, aritmetik ortalama,t-Testi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H-Testi’ testlerinden yararlanılmıştır. Çalışma verilerinden elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin STEM’e yönelik tutumlarının genel olarak olumlu olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öğrenim gördükleri okul türüne tutumları farklılık göstermemiştir. Öğrencilerin aylık okudukları kitap sayısına göre ; projelerde görev alıp almama durumlarına göre; Matematik, Fen bilimleri ve Türkçe dersi başarı ortalamalarına göre anlamlı düzeyde farklılık göstermiştir

Kaynakça

  • Akay, A. A. (2004). İlköğretim 2. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Matematik Problemlerini Çözme Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akın, E. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Ve Yazma Tutumları İle Türkçe Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırgız – Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Celalabat – Kırıgızistan
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2): 24–33
  • Ateş, M. ( 2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası eğitim bilimleri dergisi Yıl: 4, Sayı: 12, Eylül 2017, s. 306-317
  • Aydın G, Saka M., Selcan S.(2017). 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017; 13(2): 787-802
  • Bircan, İ. , Tekin, M. (1989). Türkiye’de Okuma Alışkanlığının Azalması Sorunu ve Çözüm Yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 393-410.
  • Bircan,A.B. (2019)Stem Eğitimi Etkinliklerinin İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Stem’e Yönelik Tutumlarına, 21. Yüzyıl Becerilerine ve Matematik Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezii.19 Mayıs Ünv.Eğitim Bilimleri Ens.
  • Calp,M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları: Ağrı İl Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi yıl: 22 Sayı: 3 Aralık 2018
  • Christensen, R., & Knezek, G. (2016). Relationship of Middle School Student STEM Interest to Career Intent. Journal of Education in Science, Environment and Health, 3(1), 1
  • Choi, N., & Chang, M. (2011). Interplay among school climate, gender, attitude toward mathematics, and mathematics performance of middle school students. Middle Grades Research Journal, 6, 14
  • Çolakoğlu, M.H. (2018). Tubitak 4006 Bilim Fuarları Desteğinin Eğitim Ve Öğretime Katkısı. journal Of STEAM Education Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi 2018, Haziran (1.Sayı, 1.Cilt) Deveci, İ. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları FeTeMM Farkındalıklarının Girişimci Özellikleri Yordama Durumu. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), David E. Proudfoot, Michael Green, Jan W. Otter, David L. Cook (2018). STEM Certification in Georgia’s Schools: A Causal Comparative Study Using the Georgia Student Growth Model. Georgia Educational Researcher. Volume 15 | Issue 1
  • Durmaz, H., Özyıldırım H. (2005). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinin Kimya Dersine Karşı Tutumları ve Çoklu Zekâ Alanları ile Kimya ve Türkçe Derslerindeki Başarıları Arasındaki ikilinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, c.6, s.1, s.67-76.
  • English, L. D., Dawes, L., Hudson, P. B. & Byers, T. (2009). Introducing engineering education in the middle school. In Proceedings of the Research in Engineering Education Symposium. Melbourne School of Engineering, The University of Melbourne. F ,T, Akdağ (2017). Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Stem Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarı , Bilimsel Süreç Ve Yaşam Becerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi.Tezi.19 Mayıs Ünv.Eğitim Bilimleri Ens Gökbayrak, S. Karışan D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin FeTeMM temelli etkinlikler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-40
  • Karakaya F, Avgın Ss, Yılmaz M (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (Fetemm) Mesleklerine Olan İlgileri. Ihlara eğitim araştırma dergisi. 2018, 3(1), 36-53
  • Keçeci, G., Alan, B. Zengin, F. (2017). 5. Sınıf öğrencileriyle STEM eğitimi uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (Özel Sayı), 1-17.
  • Koçyiğit Ş (2019) Stem Odaklı Öğretim Süreçlerinde Öğrencilerin Matematiksel Muhakeme, Matematiğe Yönelik Tutum ve Özyeterliklerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir Osmangazi Ünv. Eğitim Bilimleri Ens.
  • Kurulgan, M. ve Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 237-258.
  • Lacey, T. A. and Wright, B. (2009). Occupational employment Project ionsto 2018. Monthly Labor Review, November, 82-109
  • Liu, M., Horton, L., Olmanson, J., & Toprac, P. (2011). A study of learning and motivation in a new media enriched environment for middle school science. Educational Technology Research and Development, 59(2), 249-265
  • MEB.(2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı. Ankara, MEB Yayınları
  • MEB. (2012). 222 İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Yapılan Değişiklik Sonucu Getirilen Yenilikler. ANKARA: MEB.
  • Merrill, C. (2009). The Future of TE Masters Degrees: STEM. Paper presented at the meeting of the International Technology Education Association , Louisville, Kentucky
  • Riechert, S.,& Post, B. (2010). From skeletons to bridges other STEM enrichment exercises for high school biology. The American Biology Teacher, 72(1), 20-22. Pawilen, G. T., & Yuzon, M. R. A. (2019). Planning a Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Curriculum for Young Children: A Collaborative Project for Pre-Service Teacher Education Students. International Journal of Curriculum and Instruction, 11(2), 130–146.
  • Seren S, Elşen V.(2018).2005 Yılı İtibariyle Değişen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarında Stem Eğitimine Yer Verilme Düzeylerinin Karşılaştırılması. Journal Of STEAM Education Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi 2018, Haziran (1.Sayı, 1.Cilt)
  • Sontay G, Anar F, Karamustafaoğlu O (2019) 4006-TÜBiTAK Bilim Fuarı’na Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarı Hakkındaki Görüşleri. International e-Journal of Educational Studies (IEJES) 2019 Volume 3 Issue 5, 16-28
  • Şahin, E. Çelikkanlı, N. Ö. (2014). Bir ortaöğretim kurumunda gerçekleştirilen bilim sergisinin sergide görev alan öğrenciler üzerindeki etkileri. Necati bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 71-97
  • Şahin, A, Ayar, M.C. Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 297-322.
  • Tanju E.H. (2010). Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığı’na Genel Bir Bakış, Aile ve Toplum Yıl: 11 Cilt: 6 Sayı: 22 Nisan-Mayıs-Haziran 201021-240.
  • TÜSİAD (2017). 2023’e doğru Türkiye’de STEM gereksinimi. https://tusiad.org/tr/faaliyet-raporlari/item/9911-tusiad-faaliyet-raporu-2017 erişim 17/01/2019
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. (2006). Ortaokul Öğrencileri İçin Çevresel Tutum Ölçeği Geliştirme ve Geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30,240–250
  • Vasquez, J. A., Sneider, C., & Comer, M. (2013). STEM Lesson Essentials, Grades 3-8: Integrating Science, Technology, Engineering and Mathematics. Portsmouth, Nh: Heinemann
  • Yamak,H., Bulut N. Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yang, D., & Baldwin, S. J. (2020). Using technology to support student learning in an integrated STEM learning environment. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 4(1), 1–11. Yılmaz H, Koyunkaya M.Y,Güler F,Güzey S (2017). Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM) Eğitimi Tutum Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Eylül 2017 Cilt:25 No:5 Kastamonu Eğitim Dergisi 1787-1800
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Taner Bulut

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut, T. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin STEM Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 8(2), 17-32. https://doi.org/10.47215/aji.713778

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.