Sosyal Medya ve Toplumda Değişen Estetik İşlem Yaptırma Algısı
Yıl 2019,
, 118 - 135, 02.01.2020
Gül Dilek Türk
,
Serkan Bayrakcı
Öz
Sosyal medyanın yaygınlaşması ile birlikte bilgiye her yerden ve herkes tarafından ulaşılmaya başlanmış; bilginin kolayca dolaşıma girmesi ve yaygınlaşmasıyla birlikte sosyal medya öncesi dönemde var olan pek çok tabu da yıkılmaya başlamıştır. Daha önce ulaşılmaz ve sadece belli sosyo-ekonomik sınıflara ait olduğu düşünülen pek çok şeyde sosyal medyanın gücünün keşfiyle birlikte bir tür havastan avama yayılma formunu almıştır. Estetik işlem uygulama ve uygulatma da yine sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte form değiştirerek belli sosyo-ekonomik sınıfların yaptırdığı bir tedavi olmaktan çıkıp sıradan bir insanın da öğle yemeği arasında gidip yaptırdığı bir işleme dönüşmüş, bir ihtiyaç halini almıştır.
Kullanıcılar sosyal medyada plastik cerrahların, estetisyenlerin tanıtımları vasıtasıyla bu işlemlerin ve estetik işlem uygulayıcıların ulaşılabilir olduğunu fark etmiş, bu işlemi yaptıran kendi gibi insanları gördükçe de bu işlemlerin bir ihtiyaç olduğuna hükmetmiştir. Bu bağlamda sosyal medyanın toplumdaki estetik işlem yaptırtma algısı üzerindeki etkisini ölçmek üzere sosyal medya hesaplarında çeşitli estetik sayfalarını takip eden, farklı demografik sınıflardan 116 kişiyle online anket çalışması yapılmıştır.
Kaynakça
- Aktaş, S. (2014). Medyanın Kadın Estetiği Üzerine Etkileri Ve Ebenin Rolü. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 17:3. 89-97
- Araslı, O. (2017) Medyadan “Estetik-Güzellik” Uygulamalarına “Merdiven üstü” Bir Bakış: “Adana’daki Sahte Hakkındaki Haberlerin Değerlendirmesi. Atatürk İletişim Dergisi Sayı 14. Sağlık İletişimi Özel Sayı 61-80
- Atik, D. & Örten T. (2008). Beden İmgesini Oluşturan Sosyal ve Kurumsal Faktörler ve Bu İdealin Bireyler Üzerindeki Etkileri. Edebiyat Fakültesi Dergisi 25(1):17-35.
- Baudrillard. J. (2001). Baştan Çıkarma Üzerine. (Ayşegül Sönmezay çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Bauman. Z. (2001). Parçalanmış Hayat. (İsmail Türkmen çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Foucault. M.(1992) Hapishanenin Doğuşu. Mehmet Ali Kılıçbay (çev), Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
- Işık, E, (1998), Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları
- Işık. S. (2008). Estetik Beden Terörü. 11.4.2019 tarihinde http://www.derindusunce.org adresinden edinilmiştir.
- Köse, H. (2011). Tüketim Toplumunda Bir “Sosyal Beden” Kurgusu Olarak Kadın. Selçuk İletişim Dergisi, 6, 4, 76-89
- Odabaş, S. (2008). Medyada Beden Politikalarının Temsili “Güzelliğin On Para Etmez Şu Estetik Cerrahlar Olmasa”. Kültür ve İletişim 1(1):53-72.
- Örsel, S.; Canpolat, I.B.; Akdemir, A. & Özbay M.H.(2004). Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı, Beden İmajı ve Beden Kitle İndeksi Açısından
- Karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi 15(1):5-15.
- Sabah Gazatesi (02.05.2017). Son günlerin en moda estetik uygulamasını yaptı ama şimdi çok pişman. 12.04.2019 tarihinde https://www.sabah.com.tr/yasam/2017/05/02/son-gunlerin-en-moda-estetik-uygula-masini-yapti-ama-simdi-cok-pisman adresinden edinilmiştir
- Sarı, E. (2016). “Kliniğimize Başvuran Rekonstrüktif ve Estetik Hastaların Sosyokültürel Özellikleri ve Memnuniyet Seviyeleri”. Türk Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi Dergisi /Turk J Plast Surg 24(2): 76-82
- Show TV Ana Haber 01.10.2019 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=QUUmHyQVztc adresinden edinilmiştir
- Silverman. K. (2006). Görünür Dünyanın Eşiği. (Aylin Onacak çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Tiggemann, M. & Miller, J. (2010). The Internet and Adolescent Girls’ Weight Satisfaction and Drive for Thinness. Sex Roles 63(1-2):79-90.
- Twenge, J. M. & Campbell, W. K. (2010), Asrın Vebası: Narsisizm İlleti. (Çev. Özlem Korkmaz). İstanbul: Kaknüs Yayınları
- Yetişken H. (1998). Estetiğin ABC’si. 1.Baskı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi
Social Media and Perception of Changing Aesthetic Operation in Society
Yıl 2019,
, 118 - 135, 02.01.2020
Gül Dilek Türk
,
Serkan Bayrakcı
Öz
With the spread of social media, information has started to be accessed from everywhere and by everyone and many taboos that existed in the pre-social media period began to collapse as the information was easily circulated and spread. With the discovery of the power of social media in many things previously thought to be inaccessible and only belonging to certain socio-economic classes, it has taken the form of a kind of air-to-air spread. Aesthetic procedure application and application also changed form with the spread of social media and changed from being a treatment made by certain socio-economic classes to a process that an ordinary person had to go between lunch and became a need.
Users have realized that these procedures and aesthetic procedure practitioners are accessible through the introduction of plastic surgeons, estheticians on social media, as he saw people like him who made this transaction, he decided that these transactions were a need.In this context, an online survey was conducted with 116 people following various aesthetic pages in social media accounts, from different demographic classes to measure the effect of social media on perception of aesthetic procedure in society.
Kaynakça
- Aktaş, S. (2014). Medyanın Kadın Estetiği Üzerine Etkileri Ve Ebenin Rolü. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 17:3. 89-97
- Araslı, O. (2017) Medyadan “Estetik-Güzellik” Uygulamalarına “Merdiven üstü” Bir Bakış: “Adana’daki Sahte Hakkındaki Haberlerin Değerlendirmesi. Atatürk İletişim Dergisi Sayı 14. Sağlık İletişimi Özel Sayı 61-80
- Atik, D. & Örten T. (2008). Beden İmgesini Oluşturan Sosyal ve Kurumsal Faktörler ve Bu İdealin Bireyler Üzerindeki Etkileri. Edebiyat Fakültesi Dergisi 25(1):17-35.
- Baudrillard. J. (2001). Baştan Çıkarma Üzerine. (Ayşegül Sönmezay çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Bauman. Z. (2001). Parçalanmış Hayat. (İsmail Türkmen çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Foucault. M.(1992) Hapishanenin Doğuşu. Mehmet Ali Kılıçbay (çev), Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
- Işık, E, (1998), Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları
- Işık. S. (2008). Estetik Beden Terörü. 11.4.2019 tarihinde http://www.derindusunce.org adresinden edinilmiştir.
- Köse, H. (2011). Tüketim Toplumunda Bir “Sosyal Beden” Kurgusu Olarak Kadın. Selçuk İletişim Dergisi, 6, 4, 76-89
- Odabaş, S. (2008). Medyada Beden Politikalarının Temsili “Güzelliğin On Para Etmez Şu Estetik Cerrahlar Olmasa”. Kültür ve İletişim 1(1):53-72.
- Örsel, S.; Canpolat, I.B.; Akdemir, A. & Özbay M.H.(2004). Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı, Beden İmajı ve Beden Kitle İndeksi Açısından
- Karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi 15(1):5-15.
- Sabah Gazatesi (02.05.2017). Son günlerin en moda estetik uygulamasını yaptı ama şimdi çok pişman. 12.04.2019 tarihinde https://www.sabah.com.tr/yasam/2017/05/02/son-gunlerin-en-moda-estetik-uygula-masini-yapti-ama-simdi-cok-pisman adresinden edinilmiştir
- Sarı, E. (2016). “Kliniğimize Başvuran Rekonstrüktif ve Estetik Hastaların Sosyokültürel Özellikleri ve Memnuniyet Seviyeleri”. Türk Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi Dergisi /Turk J Plast Surg 24(2): 76-82
- Show TV Ana Haber 01.10.2019 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=QUUmHyQVztc adresinden edinilmiştir
- Silverman. K. (2006). Görünür Dünyanın Eşiği. (Aylin Onacak çev). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
- Tiggemann, M. & Miller, J. (2010). The Internet and Adolescent Girls’ Weight Satisfaction and Drive for Thinness. Sex Roles 63(1-2):79-90.
- Twenge, J. M. & Campbell, W. K. (2010), Asrın Vebası: Narsisizm İlleti. (Çev. Özlem Korkmaz). İstanbul: Kaknüs Yayınları
- Yetişken H. (1998). Estetiğin ABC’si. 1.Baskı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi