Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Online Medya Okuryazarlığının Yetişkinler İçin Önemi “Online Haber Sitelerindeki Bannerlara Yönelik Bir İnceleme”

Yıl 2013, , 63 - 78, 01.09.2013
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2013.4.004.x

Öz

Küreselleşme ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler, geleneksel anlamdaki okuryazarlık kavramının yeni uygulamaları da kapsayacak şekilde genişlemesine yol açmıştır. Doğrudan internete gönderme yapan ve sadece internet yoluyla karşı karşıya kaldığımız bilgi ya da mesajların çözümlenmesini kapsayan online medya okuryazarlığı konusu da yeni okuryazarlık uygulamalarından biri olarak giderek daha büyük önem kazanmaktadır. Medya okuryazarlığı araştırmalarının birçoğunun medyanın çocuklar üzerindeki olumsuz etkileriyle ilgili olduğu ve bu konuda çocukları ve ailelerini bilinçlendirmeyi amaçladığı görülmektedir. Bu durumun temel nedeni, çocukların etkiye en açık grubu oluşturmalarıdır. Fakat özellikle internetin sadece çocuklar üzerinde değil yetişkinler üzerinde de bir çok olumsuz etkilerinin olması yetişkinler için online medya okuryazarlığıyla ilgili çalışmaların gerekliliğini ve önemini ortaya koymaktadır. Bu makale yetişkinler için online medya okuryazarlığı konusunun önemini haber siteleri üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın varsayımına göre, online haber sitelerinde yer alan çeşitli ürün, hizmet vs. reklamına ve satışına yönelik bannerlar; kullanıcıları asıl amaçlarından uzaklaştırarak tamamen tüketime yönlendiren farklı ortamlara taşımaktadır. Bu varsayıma yönelik olarak online haber sitelerinin ana sayfalarında yer alan bannerlar incelenmiş ve sonuçları online medya okuryazarlığı bağlamında değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Online Medya, Medya Okuryazarlığı, İnternet Bannerları

Kaynakça

  • Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambrage: Polity.
  • Federov, A. (2003). Media Education and Media Literacy: Experts' Opinions. Unesco: A Media Education Curriculum for Teacher’s in the Mediterranean. (Çevirimiçi) http://www.european- mediaculture.org. 30 Ekim 2012.
  • Frechette, J.D. (2002). Developing Media Literacy in Cyberspace: Pedagogy and Critical Learning for the Twenty-First-Century Classroom. Westport, CT, USA: Greenwood Press.
  • Gürcan, İ., Batu, Ç.(2001). Haber Sitelerinde İçerik Kalitesine Yönelik Bir Analiz. VIII. Türkiye'de İnternet tr.org.tr/inetconf8/bildiri/97.doc. İstanbul: Askeri Müze. (Çevirimiçi) www.inet
  • Hobbs, R. (1997): Expanding the Concept of Media Literacy. Media Literacy in the Information Age: Current Perspektives. Robert W.Kubey (Ed). New Brunswick & London: Transaction Publishers. p.163-183.
  • İnan, A. (2000). Internet El Kitabı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kelleher, T. (2007). Public Relations Online: Lasting Concepts for Changing Media. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
  • Kellner, D., Share, J. (2005). Toward Critical Media Literacy: Core Concepts, Debates, Organizations and Policy. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. Vol. 26, No. 3. pp.369–386.
  • Livingstone, S. (2004). Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. The Communication Review. Vol.7, No:1. pp.3-14.
  • Philips, D. (2001). PR in Practice Series: Online Public Relations. Kogan Page.
  • Pungente, J. (ty). Canada’s Key Concepts of Media Literacy. Center for Media Literacy. (Çevirimiçi) http://www.medialit.org/reading-room/canadas-key-concepts-media-literacy. 30 Ekim 2012.
  • Sezen, D. (2011). Katılımcı Kültürün Oluşumunda Yeni Medya Okuryazarlığı: ABD ve Türkiye Örnekleri. İstanbul üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
  • Taşkıran, N.Ö. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta Basım Yayın
  • Intranet ve Extranet Nedir? (Çevirimiçi) http://www.e-ticaret.co.uk/intranet-ve-extranet-nedir/. 2 Kasım 2012.
  • İçerik Yönetim Sistemi. İnönü Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı. (Çevirimiçi) http://iys.inonu.edu.tr/?web=bidb&mw=54. 13 Kasım 2012.
  • Blog Nedir, Nasıl Kurulmuştur?. Katalog. (Çevirimiçi) http://www.ekatalog.com.tr/blog-nedir.html. 2 Kasım 2012.
  • Medya Okuryazarlığı Nedir?. RTÜK Medya Okuryazarlığı. ( (Çevirimiçi) http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/nedir.html. 03 Aralık 2012.
  • The Key Concepts. Median ABC: Introduction into Media Education. (Çevirimiçi) http://www.medienabc.org/page5/page7/page7.html. 30 Ekim 2012.
  • Medya Okuryazarlığı Kamu Spotu. (Çevirimiçi) http://www.ajans01.com/video/25-medya-okur- yazarligi-kamu-spotu.html. 06 Aralık 2012.
  • Banner Nedir? Banner Çeşitleri ve Ölçüleri. (Çevirimiçi) http://www.grafikerler.net/banner-nedir- banner-cesitleri-ve-olculeri-t6567.html. 3 Ocak 2013.
  • Banner Reklam Çeşitleri. Internet Reklam Rehberi. (Çevirimiçi) http://www.internetreklamrehberi.com/banner-reklam-cesitleri.html. 3 Ocak 2013.
  • Neden Medya Okuryazarlığı Dersi?. RTÜK Medya Okuryazarlığı. (Çevirimiçi) http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/neden.html). 22 Nisan 2013.

The Importance of Online Media Literacy for Adults “A Review Intended for Baners in Online News Sites”

Yıl 2013, , 63 - 78, 01.09.2013
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2013.4.004.x

Öz

Globalization and advances in communication technologies has led to the expansion in the traditional sense of the concept of literacy in the manner that include the new applications. The issue of media literacy -which is referring directly to the Internet and covering the resolution of online information or messages that only confronted by internet- is becoming to more and more important as one of the new literacy practices. It is observed that many of the media literacy researchs are about the negative effects of media on children and aimed to raise the awareness of the children and their families. The main reason of this situation is that, children are most open to influence. But especially internet have very kinf of negative effects not just on children but also on aduls. So it reveals the necessity and importance of studies on the online media literacy for adults. This article aims to examine the importance of the issue of online media literacy for adults by the way of news sites. According to assumption of research, banners for advertising or sales of various products, services, etc. on online news sites remove users away from their main aims and carry them different environments that completely direct to consumption. For this assumption, banners in the home pages of online new sites were investigated and the results were evaluated in the context of online media literacy. Key Words: Online Media, Media Literacy, Internet Banners

Kaynakça

  • Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambrage: Polity.
  • Federov, A. (2003). Media Education and Media Literacy: Experts' Opinions. Unesco: A Media Education Curriculum for Teacher’s in the Mediterranean. (Çevirimiçi) http://www.european- mediaculture.org. 30 Ekim 2012.
  • Frechette, J.D. (2002). Developing Media Literacy in Cyberspace: Pedagogy and Critical Learning for the Twenty-First-Century Classroom. Westport, CT, USA: Greenwood Press.
  • Gürcan, İ., Batu, Ç.(2001). Haber Sitelerinde İçerik Kalitesine Yönelik Bir Analiz. VIII. Türkiye'de İnternet tr.org.tr/inetconf8/bildiri/97.doc. İstanbul: Askeri Müze. (Çevirimiçi) www.inet
  • Hobbs, R. (1997): Expanding the Concept of Media Literacy. Media Literacy in the Information Age: Current Perspektives. Robert W.Kubey (Ed). New Brunswick & London: Transaction Publishers. p.163-183.
  • İnan, A. (2000). Internet El Kitabı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kelleher, T. (2007). Public Relations Online: Lasting Concepts for Changing Media. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
  • Kellner, D., Share, J. (2005). Toward Critical Media Literacy: Core Concepts, Debates, Organizations and Policy. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. Vol. 26, No. 3. pp.369–386.
  • Livingstone, S. (2004). Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. The Communication Review. Vol.7, No:1. pp.3-14.
  • Philips, D. (2001). PR in Practice Series: Online Public Relations. Kogan Page.
  • Pungente, J. (ty). Canada’s Key Concepts of Media Literacy. Center for Media Literacy. (Çevirimiçi) http://www.medialit.org/reading-room/canadas-key-concepts-media-literacy. 30 Ekim 2012.
  • Sezen, D. (2011). Katılımcı Kültürün Oluşumunda Yeni Medya Okuryazarlığı: ABD ve Türkiye Örnekleri. İstanbul üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
  • Taşkıran, N.Ö. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta Basım Yayın
  • Intranet ve Extranet Nedir? (Çevirimiçi) http://www.e-ticaret.co.uk/intranet-ve-extranet-nedir/. 2 Kasım 2012.
  • İçerik Yönetim Sistemi. İnönü Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı. (Çevirimiçi) http://iys.inonu.edu.tr/?web=bidb&mw=54. 13 Kasım 2012.
  • Blog Nedir, Nasıl Kurulmuştur?. Katalog. (Çevirimiçi) http://www.ekatalog.com.tr/blog-nedir.html. 2 Kasım 2012.
  • Medya Okuryazarlığı Nedir?. RTÜK Medya Okuryazarlığı. ( (Çevirimiçi) http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/nedir.html. 03 Aralık 2012.
  • The Key Concepts. Median ABC: Introduction into Media Education. (Çevirimiçi) http://www.medienabc.org/page5/page7/page7.html. 30 Ekim 2012.
  • Medya Okuryazarlığı Kamu Spotu. (Çevirimiçi) http://www.ajans01.com/video/25-medya-okur- yazarligi-kamu-spotu.html. 06 Aralık 2012.
  • Banner Nedir? Banner Çeşitleri ve Ölçüleri. (Çevirimiçi) http://www.grafikerler.net/banner-nedir- banner-cesitleri-ve-olculeri-t6567.html. 3 Ocak 2013.
  • Banner Reklam Çeşitleri. Internet Reklam Rehberi. (Çevirimiçi) http://www.internetreklamrehberi.com/banner-reklam-cesitleri.html. 3 Ocak 2013.
  • Neden Medya Okuryazarlığı Dersi?. RTÜK Medya Okuryazarlığı. (Çevirimiçi) http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/neden.html). 22 Nisan 2013.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nilüfer Sezer Bu kişi benim

Nuray Yılmaz Sert Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2013
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Sezer, N., & Yılmaz Sert, N. (2013). Online Medya Okuryazarlığının Yetişkinler İçin Önemi “Online Haber Sitelerindeki Bannerlara Yönelik Bir İnceleme”. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 4(13), 63-78. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2013.4.004.x