Yıl 2020, Cilt 11 , Sayı 40, Sayfalar 65 - 81 2020-05-03

Öğretmen Adaylarının Facebook Kullanma Gerekçeleri: Siirt İli Örneği
The Reasons of Teacher Candidates to Use Facebook: Example of Siirt

Mehmet RAMAZANOĞLU [1] , Sungur GÜREL [2]


En çok kullanılan sosyal ağ sitesi olan Facebook, eğitsel amaçlarla da kullanılabilir. Facebook’u eğitsel ortam tasarımında daha etkin kullanabilmek için bireylerin hangi gerekçelerle Facebook’a bağlandığının ve bu gerekçelerin çeşitli özelliklere göre değişip değişmediğinin belirlenmesi gereklidir. Ancak alan yazında bu konuda kabul gören bir anlayış bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının Facebook’a bağlanma gerekçelerini belirlemek ve çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Nicel verilerin analizine dayanan bir betimsel tarama modeli kullanılarak yürütülen bu çalışmada, 2018-2019 Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinden uygun örnekleme ile 525’ine ulaşılmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarının en çok bilgi arama, sonrasında iletişimi sürdürme ve en az iletişimi başlatma amaçlarıyla Facebook’a bağlandıkları bulgulanmıştır. Erkek öğretmen adaylarının kadın öğretmen adaylarına göre daha çok iletişimi başlatma ve iletişimi sürdürme gerekçeleriyle Facebook’a bağlandığı tespit edilmiştir. Ancak, Facebook’a bağlanma gerekçelerinin kayıtlı olunan bölüme göre değişmediği tespit edilmiştir. Son olarak, Facebook’a bağlanma gerekçeleri arasında orta ve yüksek düzeyde pozitif yönde ilişkiler tespit edilmiştir. Bu çalışma bulguları ışığında Facebook’un eğitsel ortam tasarımında kullanıldığı durumlarda Facebook üzerinden etkileşimi sadece aynı sınıftaki öğrenciler ile sınırlı tutmanın, Facebook üzerinden bilgi paylaşımı yapmanın etkili olacağı ön görülmektedir. Benzer çalışmalar farklı sosyal ağ sitelerini de merkeze alarak, farklı bölgelerden üniversitelerde ve farklı bölümlerden öğrencilerle tekrarlanmalıdır. Ayrıca Facebook’a ya da herhangi bir sosyal ağ sitesine bağlanma gerekçelerinin sosyal sermayeyle, ders başarısıyla ve akademik özyeterlik gibi diğer özelliklerle ilişkisin de incelenmesi sosyal ağ sitelerini eğitsel amaçlarla daha aktif kullanabilmenin yolunu açacaktır.
Facebook, which is the most commonly used social networking site can also be used for educational purposes. In order to use Facebook more effectively in educational environment design, it is necessary to determine the reasons why individuals are connected to Facebook and whether these reasons change according to various characteristics. However, there is not any accepted agreement regarding this field in the literature. The aim of this study is to determine the reasons why teacher candidates connect to Facebook and analyze these reasons in terms of various variables. In this study which was conducted using a descriptive screening model via the analysis of quantitative data that are obtained from 525 students, who are enrolled at Siirt University Faculty of Education during 2018-2019 academic year, were reached through convenience sampling method. We found that teacher candidates connect to Facebook most frequently for the purposes of searching for information, followed by maintaining relationship and starting relationship the least. Compared to female teacher candidates, male teacher candidates connect to Facebook more frequently with initiating a relationship and maintaining a relationship purpose. On the other hand, reasons for connecting to Facebook did not change with respect to the registered program. Finally, positive relations at medium and high levels were observed among the reasons for connecting to Facebook. In the light of the findings of this study, it is suggested that limiting the interaction through Facebook only to the students in the same class and sharing information via Facebook will be effective in situations where Facebook is used in the design of educational environments. Similar studies should be repeated with students from different programs and from universities that are in different regions by taking different social networking sites into the centre as well. In addition, analyzing the reasons for connecting to Facebook or any other social networking site with respect to other student characteristics such as social capital, school success and academic self-efficacy will lead to more active use of social networking sites for educational purposes.
  • Aktürk, A. O., Çelik, İ., Şahin, İ., & Deniz, M. E. (2014). Facebook bağlanma stratejileri ölçeğinin Türkçe uyarlama çalışması. İlköğretim Online, 13(1),319-333.
  • Aktürk, A. O., Emlek, B., & Çelik, İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin facebook bağlanma stratejilerinin ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,13(2): 512-530. DOI: http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.336739
  • Bandalos, D.L. (2014) Relative Performance of Categorical Diagonally Weighted Least Squares and Robust Maximum Likelihood Estimation, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 21(1), 102-116, DOI: 10.1080/10705511.2014.859510
  • Bolat, Y., (2018). A Research on the use of Social Media Networks by Teacher Candidates. Journal of curriculum and Teaching, 7, 147-157.
  • Cohen J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York, NY: Routledge Academic.
  • Çam, E. (2012). Öğretmen adaylarının eğitsel ve genel amaçlı facebook kullanımları ve facebook bağımlılıkları (SAÜ Eğitim Fakültesi Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Diker, Z., & Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanım amaçlarına yönelik bir araştırma: Safranbolu meslek yüksekokulu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi.5 (1) Makale No: 38
  • Ellison, N.B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2011). Connection strategies: social capital implications of Facebook-enabled ommunication practices. New Media & Society.13(6), 873-892.
  • Feller, W. (1971). An ıntroduction to probability theory and ıts applications, Vol. 2, 3rd ed. New York: Wiley.
  • Filiz, O., Erol, O., Dönmez, F. İ., & Kurt, A. A. (2014). Böte bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education,3 (2), 17-28.
  • Flora, D. B., & Curran, P. J. (2004). An Empirical Evaluation of Alternative Methods of Estimation for Confirmatory Factor Analysis With Ordinal Data. Psychological Methods, 9(4), 466–491. https://doi.org/10.1037/1082-989X.9.4.466
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Eight Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Gonzales, L., & Vodicka, D. (2010). Top 10 Internet resources for educators. Leadership,39(3), 8-37.
  • Günindi Ersöz, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanma alışkanlıkları: sosyoloji bölümü öğrencileri örneği. Sosyoloji Konferansları No: 53 (2016-1) / 303-326.
  • Hargittai, E. & Hsieh, Y.-L.P. (2010). Predictors and consequences of differentiated practices on Social Network Sites. Information, Communication & Society, 13(4), 515-536.
  • Hew, K. F. (2011): Students’ and teachers’ use of Facebook. Computers in Human Behavior, 27 (2), 662–676.
  • Hu, L. & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel arastirma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekisik Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, W., Jeong, O. R., & Lee, S. W. (2010). On social web sites. Information Systems, 35(2), 215-236.
  • Kline, R. B. (2016). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). Guilford Press.
  • Kobak, K., & Biçer, S. (2008). Facebook sosyal paylaşım sitesinin kullanım nedenleri. 8 th International Educational Technology Conference. Eskişehir: Anadolu University, May 06-09, 2008, 567-571.
  • Korkmaz, İ. (2012). Facebook ve mahremiyet: Görmek ve gözetlenmek. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 107-122.
  • Kuznetsova A., Brockhoff P.B., & Christensen R. H. B. (2017). lmerTest package: tests in linear mixed effects models. Journal of Statistical Software, 8 (13), 1-26. doi: 10.18637/jss.v082.i13 (URL: https://doi.org/10.18637/jss.v082.i13).
  • Li, C. H. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936–949.
  • Lua, A. (2019, Ocak 24). 21 top social media sites to consider for your brand [Blog Post]. Erişim adresi https://buffer.com/library/social-media-sites Miller, R. G. (1981). Simultaneous statistical ınference, 2nd ed. New York: Springer-Verlag.
  • Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2012). Mplus user’s guide (7 edn). Los Angeles, CA: Muthén & Muthén.
  • Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.
  • R Core Team (2019). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.
  • Ramazanoğlu, M., & Çetin, A. (2019). Öğretmen adaylarının sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Konferansı. No: 263
  • Sass, D.A., Schmitt, T.A., & Marsh, H.W. (2014) Evaluating Model Fit With Ordered Categorical Data Within a Measurement Invariance Framework: A Comparison of Estimators. Structural Equation Modeling, 21 (2), 167-180. DOI: 10.1080/10705511.2014.882658
  • Satterthwaite, F. (1946). An Approximate Distribution of Estimates of Variance Components. Biometrics Bulletin, 2(6), 110-114. DOI:10.2307/3002019
  • Serdar, E., Harmandar Demirel, D., & Demirel, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Facebook Kullanımı ile Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(60), ss.1402-1409.
  • Sheldon, P. (2008). Student favourite: Facebook and motives for its use. Southwestern Mass Communication Journal, 23(2), 39-53.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7 (4), 23-32.
  • Wang, S. S., Moon, S., Kwon, K. H., Evans, C. A. & Stefanone, M. A. (2010). Face off: Implications of visual cues on initiating friendship on facebook. Computers in Human Behaviour, 26(2), 226-234.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal Bilimler, Disiplinler Arası
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-6860-0895
Yazar: Mehmet RAMAZANOĞLU
Kurum: SİİRT ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-3425-858X
Yazar: Sungur GÜREL
Kurum: SİİRT ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Andorra


Tarihler

Başvuru Tarihi : 18 Aralık 2019
Kabul Tarihi : 26 Kasım 2020
Yayımlanma Tarihi : 3 Mayıs 2020

APA Ramazanoğlu, M , Gürel, S . (2020). Öğretmen Adaylarının Facebook Kullanma Gerekçeleri: Siirt İli Örneği . AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi , 11 (40) , 65-81 . DOI: 10.5824/ajite.2020.01.004.x