There has always been a close relationship between propaganda and mass media.
Since the target of propaganda is to influence the attitude, belief or behavior of the
audience, any means of communication to reach the audience has also been seen as a
means of spreading propaganda. Along with social media, there have been significant
changes in the scale, scope, organization and speed of propaganda. In this study, the
Twitter accounts and posts of the Turkish Embassies of Russia and Ukraine were
examined. With the invasion of Ukraine by Russia on February 24, 2022, war started
between the two countries. The social media usage practices of the embassies of the
warring countries in Turkey regarding the war have been comparatively examined
in the context of propaganda. In the first stage of the study, in which quantitative
and qualitative analysis were applied at two analysis levels, general information
about the use of Twitter accounts of the two Embassies was given. In the next stage,
the calculations were interpreted by subjecting them to content analysis at macro
and micro levels. It was seen that both representations used propaganda methods in
accordance with their purposes and that the Ukrainian Embassy used social media
more actively and more effectively.
Propaganda ile kitle iletişim araçları arasında her zaman sıkı bir ilişki olmuştur.
Propagandanın hedefi kitlenin tutum, inanç ya da davranışını etkilemek olduğu için,
kitleye ulaşacak her türlü iletişim aracı da propagandayı yaymanın mecrası olarak
görülmüştür. Sosyal medya ile birlikte propagandanın ölçeği, kapsamı, örgütlenişi
ve hızında önemli değişiklikler olmuştur. Bu çalışmada Rusya ve Ukrayna'nın
Türkiye Büyükelçiliklerinin Twitter hesapları ve paylaşımları incelenmiştir. 24
Şubat 2022'de Rusya'nın Ukrayna'yı işgali ile iki ülke arasında savaş başlamıştır.
Savaşın tarafı ülkelerin Türkiye'deki Büyükelçiliklerinin savaşa dair sosyal medya
kullanım pratikleri propaganda bağlamında karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İki
analiz düzeyinde nicel ve nitel çözümlemenin uygulandığı çalışmanın ilk
aşamasında iki Büyükelçiliğin Twitter hesaplarının kullanımına dair genel bilgiler
aktarılmıştır. Sonraki aşamada hesaplar makro ve mikro düzeyde içerik analizine tabi
tutularak yorumlanmıştır. Her iki temsilciliğin de propaganda yöntemlerini
amaçlarına uygun olarak kullandığı, Ukrayna Büyükelçiliğinin sosyal medyayı daha
aktif ve daha etkili kullandığı görülmüştür.
Halkla İlişkiler Propaganda Twitter Rusya Ukrayna Sosyal Medya Public Relations Russia Ukraine Social Media
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 52 |
0216 355 56 19 WhatsApp numarasıyla iletişime geçebilirsiniz.
Bu dergideki makaleler Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.