Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Eğitici Ahşap Oyuncaklar ile Özbakım Becerisinin Geliştirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 306 - 319, 31.12.2024

Öz

Esasen, psikoseksüel gelişim evreleri zemininde 0-6 yaş (0-72 ay) arasındaki çocukluğu kapsayan ayrımsanmış bir süreç olan okul öncesi dönem, ilk kez öğrenme ve keşfetme edinimleriyle ayrılmaz bir bütünlük halinde bulunan gelişim alanları bağlamında kendine özgü gelişimsel göstergeleriyle çocuk gelişiminde son derece önemlidir. Oyuncaklar eşliğinde geniş bir yelpazede oyunlar oynayan bu dönemdeki bir çocuğun çeşitli kabiliyetlere ve deneyimlere belli bir düzeyde sahip olması beklenir. Hayatın olağanlığında yer alan bir davranış biçiminin tekrarlı denemelerle özümsenerek sürdürülebilmesi yetkinliği olan özbakım becerisi bunlardan biridir ve çocukta diğer gelişim alanlarıyla desteklenen benlik saygısı altlığında kendini gösteren özgüven gelişimiyle ortaya çıkar. Özbakım becerisinin kanıksanıp gelişmesinde oyuncaklarla öğrenerek ön hazırlık yapmanın önemli bir etkisi vardır. Bu çerçevede, ahşap oyuncak kategorizasyonu ile kategorize edilerek sunulan eğitici ahşap oyuncaklar, çocukta kendini fark etmek suretiyle kendilik algısına yönelik içselleştirmelerle bütünleşen kendine güven duyma ve başarıya odaklanma dürtüsüyle özbakım becerisinin gelişmesini destekler.

Etik Beyan

Bu çalışma için Etik Kurul gerekmiyor

Kaynakça

  • Akhmetzyanova, A. I. (2014). The development of self-care skills of children with severe mental retardation in the context of Lekoteka. World Applied Sciences Journal, 29(6): 724-727.
  • Cempron, D. N. L. (2021). Motor, play and self-care skills: An index of children’s pre-indications. International Journal of Advanced Research, 9(5): 294-305.
  • Dowling, M. (2010). Young children’s personal, social and emotional development. London: SAGE Publications Ltd.
  • Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. American Academy of Pediatrics, 119(1): 182-191.
  • Hazen, E., Schlozman, S. & Beresin, E. (2008). Adolescent psychological development: A review. Pediatrics in Review, 29(5): 161-167.
  • Kagan, S. L., Moore, E. & Bredekamp, S. (1995). Reconsidering children’s early development and learning: Toward common views and vocabulary. Washington, D.C.: National Education Goals Panel.
  • Meisels, S. J. & Atkins-Burnett, S. (2000). The elements of early childhood assessment. In: Handbook of early childhood intervention (Edited by Samuel J. Meisels and Jack P. Shonkoff), New York: Cambridge University Press, pp. 231-257.
  • National Research Council (2008). Early childhood assessment: Why, what, and how? Committee on Developmental Outcomes and Assessments for Young Children (Editors: Catherine E. Snow, Susan B. Van Hemel). Washington, DC: The National Academies Press.
  • Pesau, H. G., Widyorini, E. & Sumijati, S. (2020). Self-care skills of children with moderate intellectual disability. Journal of Health Promote Behavior, 5(1): 43-49.
  • Smidt, S. (2006). The developing child in the 21st century: A global perspective on child development. London: Routledge.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on wood: Acceptation and internalization of wood, which is an intercultural interaction tool, as “a valuable object” (Wood is Valuable). Mugla Journal of Science and Technology, 2(2): 139-144.
  • Usta, İ. (2019). Okul öncesi çocukluk dönemi ve eğitici ahşap oyuncaklar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4): 211-238.
  • Usta, İ. (2020). Çok yönlü bir öğrenme aracı olarak eğitici ahşap oyuncakların okul öncesi dönem çocuklarının kişilik gelişimine katkısı. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2): 199-210.
  • Usta, İ. (2022). Ahşap Oyuncak Kategorizasyonu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4): 97-126.
  • Zhu, Z., Tanaka, E., Tomisaki, E., Watanabe, T., Sawada, Y., Li, X., Jiao, D., Ajmal, A., Matsumoto, M., Zhu, Y. & Anme, T. (2022). Do it yourself: The role of early self-care ability in social skills in Japanese preschool settings. School Psychology International, 43(1) 71–87.

Improving Self-Care Skills in Preschool Children with Educational Wooden Toys

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 306 - 319, 31.12.2024

Öz

Essentially, the preschool period, which is a differentiated process covering childhood between the ages of 0-6 (0-72 months) on the basis of psychosexual development stages, is extremely important in child development with its unique developmental indicators in the context of developmental areas that are inseparable with the first learning and discovery acquisitions. A child in this period, who plays a wide range of games with toys, is expected to have various abilities and experiences at a certain level. Self-care skills, which are the competence to internalize and maintain a behavioral pattern that is part of the normality of life through repeated trials, are one of these skills and emerge with the development of self-confidence in the child, which manifests itself on account of self-esteem supported by other developmental areas. Preparing by learning with toys has an important effect on the development of self-care skills. In this context, educational wooden toys, which are categorized and presented with the wooden toy categorization, support the development of self-care skills in child with the drive to focus on self-confidence and success, integrated with internalizations towards self-perception through self-awareness.

Kaynakça

  • Akhmetzyanova, A. I. (2014). The development of self-care skills of children with severe mental retardation in the context of Lekoteka. World Applied Sciences Journal, 29(6): 724-727.
  • Cempron, D. N. L. (2021). Motor, play and self-care skills: An index of children’s pre-indications. International Journal of Advanced Research, 9(5): 294-305.
  • Dowling, M. (2010). Young children’s personal, social and emotional development. London: SAGE Publications Ltd.
  • Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. American Academy of Pediatrics, 119(1): 182-191.
  • Hazen, E., Schlozman, S. & Beresin, E. (2008). Adolescent psychological development: A review. Pediatrics in Review, 29(5): 161-167.
  • Kagan, S. L., Moore, E. & Bredekamp, S. (1995). Reconsidering children’s early development and learning: Toward common views and vocabulary. Washington, D.C.: National Education Goals Panel.
  • Meisels, S. J. & Atkins-Burnett, S. (2000). The elements of early childhood assessment. In: Handbook of early childhood intervention (Edited by Samuel J. Meisels and Jack P. Shonkoff), New York: Cambridge University Press, pp. 231-257.
  • National Research Council (2008). Early childhood assessment: Why, what, and how? Committee on Developmental Outcomes and Assessments for Young Children (Editors: Catherine E. Snow, Susan B. Van Hemel). Washington, DC: The National Academies Press.
  • Pesau, H. G., Widyorini, E. & Sumijati, S. (2020). Self-care skills of children with moderate intellectual disability. Journal of Health Promote Behavior, 5(1): 43-49.
  • Smidt, S. (2006). The developing child in the 21st century: A global perspective on child development. London: Routledge.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on wood: Acceptation and internalization of wood, which is an intercultural interaction tool, as “a valuable object” (Wood is Valuable). Mugla Journal of Science and Technology, 2(2): 139-144.
  • Usta, İ. (2019). Okul öncesi çocukluk dönemi ve eğitici ahşap oyuncaklar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4): 211-238.
  • Usta, İ. (2020). Çok yönlü bir öğrenme aracı olarak eğitici ahşap oyuncakların okul öncesi dönem çocuklarının kişilik gelişimine katkısı. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2): 199-210.
  • Usta, İ. (2022). Ahşap Oyuncak Kategorizasyonu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4): 97-126.
  • Zhu, Z., Tanaka, E., Tomisaki, E., Watanabe, T., Sawada, Y., Li, X., Jiao, D., Ajmal, A., Matsumoto, M., Zhu, Y. & Anme, T. (2022). Do it yourself: The role of early self-care ability in social skills in Japanese preschool settings. School Psychology International, 43(1) 71–87.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Dışı Öğrenme, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlker Usta 0000-0002-0470-5839

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2024
Kabul Tarihi 18 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Usta, İ. (2024). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Eğitici Ahşap Oyuncaklar ile Özbakım Becerisinin Geliştirilmesi. Academic Knowledge, 7(2), 306-319.

20808

Creative Commons Lisansı
              Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.