Tanzimat Dönemi’nin
en yenilikçi şairlerinden olan Namık Kemal, eserlerinde yenileşme çabasını
çokça hissettirmiştir. Yenileşme çabası adına öncelikle Batı’nın önemli edebî
türlerinin Türk edebiyatına uyarlanması, kazandırılması noktasında önemli
adımlar atmış ve yeni ürünler ortaya koymuştur. Türk ulusuna millî benliğini,
kimliğini ve değerlerini tanıtmak, hatırlatmak; hürriyet, vatan gibi duyguları
canlandırıp özümsetmek özellikle millî edebiyat kavramını, halkın
anlayabileceği yalın bir Türkçeyle aktarmak, yani “toplum için sanat” yapmak,
Namık Kemal’in yegâne amacı olmuştur. Namık Kemal sanata, toplumsal yarar
uğruna ve millî amaçlar doğrultusunda yararlanılan bir araç özelliği
kazandırarak sanatı topluma mal etmeye çalışmıştır. Namık Kemal çok sayıda
yazdığı eseri ve fikrî çalışmalarıyla Tanzimat Dönemi’nde Cumhuriyet’in
düşünsel, edebî, siyasî, toplumsal yenilikleri üzerinde, doğrudan ve dolaylı
yollarla önemli bir rol oynamıştır. Namık Kemal, mevcut Türk kültürünün
deformasyonuna izin vermeden Batı’nın gerek toplumsal gerekse edebî alanlardaki
yenilikçiliğini Osmanlı döneminde yerleştirmeye çabalamıştır. Bu gaye
doğrultusunda hummalı bir mücadeleye girişen Namık Kemal’in “Lisan-ı Osmanî’nin
Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazâtı Şâmildir” başlıklı makalesi ile “Tahrib-i
Harâbât”ı, bir yönüyle bu mücadelenin bir ürünü sayılabilir. Bu çalışmada,
Namık Kemal’in yukarıda adı geçen ürünlerindeki yenileşme çabaları
incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3 |
This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International