Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Poetic Influence Anxiety of Orhan Kemal

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 3, 220 - 234, 11.09.2020
https://doi.org/10.34083/akaded.758534

Öz

Art is one of the areas where people find their desire for immortality. This activity, which manifests itself in the form of leaving a mark in the world, starts by imitating/ influencing the artists who produce and succeed before the person. Those who are just entering the world of art prefer to be articulated to the previously approved, rather than struggling for existence independently in its boundless field. If imitation does not develop the imitator over time, it becomes a useless act; However, if it constitutes only the first steps towards the 'ownness' of the artist and opens new horizons, it causes the birth of a new and powerful artist.

Orhan Kemal, who works with a socialist approach and is known for his novels and stories in the literary world, turns to poetry with his fictions that place his individual feelings, loneliness and anxiety on the thematic plane. Orhan Kemal during this period, was influenced by poets from Necip Fazıl Kısakürek, Ahmet Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı, Asaf Halet Çelebi, Ahmet Muhip Dıranas. Orhan Kemal borrows the contents of Nazım Hikmetʹs poems after meeting him. Realizing the inability to find his own voice or to get rid of his influence, Orhan Kemal changes the direction of his art.

In this study, Orhan Kemal's poems will be evaluated in the context of poetic influence theory.

Kaynakça

  • Bloom, Harold (2008), Etkilenme Endişesi, (Çev: Ferit Burak Aydar), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Demirci, İbrahim (2014), “Orhan Kemal’in Şiirleri” Hece Beereketli Toprakların Yazarı Orhan Kemal, S. 205, s. 372-377.
  • Eliuz, Ülkü (2009), Küçük Adam, Orhan Kemal Romanlarında Yapı ve İzlek, Öykü Yayınları: Ankara.
  • Jung, Carl Gustav (2017), Dört Arketip, Metis Yayınları: İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet (2000), Şiir Tahlilleri , Dergah Yayınları: İstanbul.
  • Necip Fazıl, (2006), Çile, Büyük Doğu Yayınları: İSTANBUL.
  • Orhan Kemal (2002), Yazmak Dolu Dizgin, Tekin Yayınevi: İstanbul.
  • Önger, Fahir (1970), O. Kemal’in Edebiyata Girişi Üzerine Notlar, Cumhuriyet Sanat Edebiyat (Temmuz, 1970)
  • Solak, Ömer (2014), “Orhan Kemal’in Şiirleri ve Şairliği” Doğumunun Yüzüncü Yılında Orhan Kemal Sempozyumu (16-18 Ekim 2014).
  • Swartz David, (2015), Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nün Sosyolojisi, (Çev: Elçin Gen), İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Tarancı, Cahit Sıtkı, (2002), Otuz Beş Yaş, Can Yayınları: İstanbul.
  • Tevfik Fikret (2009), Rübâb-ı Şikeste, Salkımsöğüt Yayınları: Erzurum.
  • Türkçe Sözlük, (2005), Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.

Orhan Kemal'in Şiirsel Etkilenme Endişesi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 3, 220 - 234, 11.09.2020
https://doi.org/10.34083/akaded.758534

Öz

Sanat insanın ölümsüzlük arzusuna karşılık bulduğu alanlardan biridir. Dünyada iz bırakma şeklinde tezahür eden bu faaliyet kişinin kendinden önce eser veren ve başarılı olan sanatkârları taklit/etkilenme yoluyla başlar. Sanatın dünyasına yeni girmeye başlayanlar onun sınırsız alanında bağımsız bir şekilde varlık mücadelesi vermek yerine daha önce onaylanmış olana eklemlenmeyi tercih ederler. Taklit zamanla taklit edeni geliştirmezse faydasız bir edime dönüşür; ancak sanatkârın ʹkendi olmaʹsı yönünde sadece ilk basamakları teşkil edip yeni ufuklar açarsa yeni ve güçlü bir sanatkârın doğmasına neden olur.

Toplumcu bir anlayışla eser veren, edebi dünyada romanları ve hikâyeleri ile tanınan Orhan Kemal bu türlerden önce bireysel duygularını, yalnızlığı ve bunaltıyı tematik düzleme yerleştiren kurguları ile şiire yönelir. Bu süreçte Necip Fazıl Kısakürek, Ahmet Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı, Asaf Halet Çelebi, Ahmet Muhip Dıranas gibi şairlerden etkilenir. Nazım Hikmet ile tanıştıktan sonra ise şiirlerinde Nazım Hikmetʹin toplumcu söyleyiş biçimi ve içerik ödünçlemesi ön plana çıkar. Kendi sesini bulamamanın, etki altından kurtulamamanın farkına varan Orhan Kemal sanatının yönünü değiştirir.

Bu çalışmada Orhan Kemalʹin şiirleri şiirsel etkilenme teorisi bağlamında değerlendirilecektir. 

Kaynakça

  • Bloom, Harold (2008), Etkilenme Endişesi, (Çev: Ferit Burak Aydar), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Demirci, İbrahim (2014), “Orhan Kemal’in Şiirleri” Hece Beereketli Toprakların Yazarı Orhan Kemal, S. 205, s. 372-377.
  • Eliuz, Ülkü (2009), Küçük Adam, Orhan Kemal Romanlarında Yapı ve İzlek, Öykü Yayınları: Ankara.
  • Jung, Carl Gustav (2017), Dört Arketip, Metis Yayınları: İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet (2000), Şiir Tahlilleri , Dergah Yayınları: İstanbul.
  • Necip Fazıl, (2006), Çile, Büyük Doğu Yayınları: İSTANBUL.
  • Orhan Kemal (2002), Yazmak Dolu Dizgin, Tekin Yayınevi: İstanbul.
  • Önger, Fahir (1970), O. Kemal’in Edebiyata Girişi Üzerine Notlar, Cumhuriyet Sanat Edebiyat (Temmuz, 1970)
  • Solak, Ömer (2014), “Orhan Kemal’in Şiirleri ve Şairliği” Doğumunun Yüzüncü Yılında Orhan Kemal Sempozyumu (16-18 Ekim 2014).
  • Swartz David, (2015), Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nün Sosyolojisi, (Çev: Elçin Gen), İletişim Yayınları: İstanbul.
  • Tarancı, Cahit Sıtkı, (2002), Otuz Beş Yaş, Can Yayınları: İstanbul.
  • Tevfik Fikret (2009), Rübâb-ı Şikeste, Salkımsöğüt Yayınları: Erzurum.
  • Türkçe Sözlük, (2005), Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Öksüz Güneş 0000-0002-2870-8305

Yayımlanma Tarihi 11 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2020
Kabul Tarihi 1 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öksüz Güneş, E. (2020). Orhan Kemal’in Şiirsel Etkilenme Endişesi. Akademik Dil Ve Edebiyat Dergisi, 4(3), 220-234. https://doi.org/10.34083/akaded.758534


Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası  lisansı ile lisanslanmıştır. 

This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International