Rü’yet is an Arabic w ord which means to see. And Rü’yetü’n-N ebî means
sighting of Nebî. This expression is used mostly for whether our Nebî
(pbuh) will be seen or not after his death. Some senior sufis have said that
our N ebî just like other Nebîs has a life after his death therefore he communicates
with them, and they have even obtained some information from
our Nebî. They attributed this to kashf, karamat and some hadith. Some of
the intelligentsia opposed to this and said that this is not possible.
This article thus discusses the issue of rü’yetü’n-N ebî which lead to the controversies
and which is also important in terms of Tasawwuf in our opinion.
Rü’yet, görmek anlamına gelen Arapça bir kelimedir. Rü’yetü’n-N ebî ise
N ebî’nin görülmesi anlamına gelir. Bu tabir daha çok Nebîmiz (s.a.v.)’in
öldükten sonra görülüp görülemeyeceği meselesi için kullanılmaktadır. Bazı
sufî büyükleri, diğer nebîler gibi Nebîmiz (s.a.v.)’in de ölümünden sonra
hayat sahibi olduğunu ve dolayısıyla kendileriyle görüştüklerini, hatta
Nebîmizden bazı bilgiler aldıklarını söylemişlerdir. Bunu da keşf, kerâmet
ve bazı hadîslere dayandırmışlardır. Bir kesîm âlim de buna karşı çıkmış ve
bunun mümkün olmadığını söylemiştir.
İşte bu makâlede tartışmalara sebep olmuş olan ve bizce tasavvuf açısından
da önem arz eden rü’yetü’n-Nebî meselesi ele alınmaktadır.
Diğer ID | JA68RT54JP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 1 |