Tasavvufun temel ıstılahlarından olan kalp, insanın hakikatini ifade eden rabbânî bir latifedir. Göz dediğimizde gözü oluşturan bütün anatomik organlar kastedildiği gibi Kalp de birbirlerine bağlı ve kendi içlerinde bir bütünlük arz eden mertebelerden oluşur: 1.Sadr: İslâm mertebesidir. 2. Kalb: İmân mertebesidir. 3. Şeğaf: Allah’ın yarattıklarına karşı sevgi ve şefkat gösterme mahallidir. 4. Fuâd: Müşahede yeridir. 5. Habbetü’l-kalb: Muhabbetullah mahallidir. 6. Süveydâ: Gaybın keşfedildiği mahaldir. 7. Mühcetü’l-kalb: İlahî nûrların tecelli ettiği yerdir. Nokta-i süveydâ, izâfi gaybın bilindiği ve ilahî nûrların tecelli ettiği siyah noktadan ibarettir. Siyah ifadesi, Allah’ın mutlak zâtını ve âmâ hâlini, aynı zamanda asla dönüşü sembolize eder. Bu noktanın hem şehâdet âlemine hem de melekût âlemine bakan yönü vardır. Bu âlem nasıl duyu organımız olan gözle görülebiliyorsa eşyanın hakikatinin idrak edilmesi ve zaman-mekân ötesinin müşâhede edilmesi de nokta-i süveydayla mümkündür. Bu nokta Allah’tan insana insandan Allah’a açılan bir kapı mesabesinde olup bütün insanlarda vardır. Böylece zaman ve mekânlı âlemde insana zaman ve mekân ötesini ve Allah’ı idrak edebilecek bir özellik verilmiştir. Bunun farkında olunup bilfiil işlevsel kılınması, çaba ve gayret gerektiren nefis eğitimiyle sağlanmaktadır. Zira insan bu âleme imtihan için gönderilmiştir. Bu imtihan arenasında başarı kazanmak ve öne geçmek buna bağlıdır. Bu çalışmadaki amacımız, her insanda var olan bu nokta-i süveydânın mana açılımını ve buna paralel olarak önemini ortaya koymaktır.
The concept of heart (qalb), what is one of the basic terms of sufism, is a divine core that expresses the truth of humans. Likewise the word of “eye” refers to the all of the anatomic organs of the eye, the heart is formed from different stages and structures that are connected to each other as a whole in itself: 1. Chest (sadr): The stage of Islam. 2. Heart (qalp): The stage of belief (imaan). 3. Love (shagaf): The place where one feels pity and mercy to the creatures. 4. The face of the heart to the visible world (fuad): The place of observation. 5. Core of the heart (habbatu al-qalb): The place of love of Allah (mahabbatullah). 6. Black point (noqda al-suwayda): The locus where the invisible world is discovered. 7. Depth of the heart (muhcatu al-qalb): The place of divine light manifestation. The notion of the black point (noqta al-sawda / al-suwayda) is composed of black spot where the divine lights are manifested and the invisible world is recognized. The word of “black” symbolises absolute personality and obscurity of “Allah”. t also symbolises returning to self. This point has an aspect that relates to both the visible world around us and the realm of the invisible world, namely the realm of the spirits and meaning. The visible universe is seen with our eyes, the invisible world is seen with this black point then. The life beyond time and space could be observed there. Most importantly, the black point is like a door, which is opened from the human to Allah and from Allah to the human . These characteristics potentially exist in everybody. Thus, the human is endowed with a speciality that enables him/her to comprehend beyond the time and space, and Allah. Being aware of this and making it functional is possible with the education of nafs. Since the human is sent to this to be tested. To be successful and getting ahead in the test depends on this. In this study, our purpose is to show the significance and meaning expansion of the black point that exists in everybody.
Heart the World of Malakut Alam-i Shahadat (Realm of Visible World) Death the Dark Core (suwayda)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 8 |