The aim of this study is to define the functional food market in Turkey and to present the official regulations concerning the labeling, promoting and advertising of functional foods. This present study is based on literature studies reported previously. Functional food market is a new sector in Turkey. So far, significant progress has been made in terms of legislation regarding this sector but it has not been finished yet. Defining the relationship between functional foods and public health, the ways in which consumers are informed and the impact of media are the major fields of argument in Turkey. Functional foods are in the growing phase in Turkey. In developing countries like Turkey, when correct and appropriate information is not provided, consumers are likely to try to compensate for their unhealthy dietary habits by consuming "functional foods" and try to cure their diseases with these products. A functional food discourse without any ethical concern could cause nutritional science to be overlooked. While the functional food market is creating opportunities and creating potential positive impacts on human health, new communication technologies are also presenting possible new threats.
I would like to thank the Turkish Ministry of Health, Turkish Ministry of Food, Agriculture and Livestock, Turkish Undersecretariat of Customs and Commerce, Turkish Pharmaceuticals and Medical Devices Institution.
Bu çalışmanın amacı Türkiye'de fonksiyonel gıda pazarını tanımlamak ve gıdaların etiketlenmesi, tanıtılması ve reklamına ilişkin resmi düzenlemeleri sunmaktır. Bu çalışma literatür taramasına dayanmaktadır. Fonksiyonel gıda, Türkiye’de yeni bir sektördür. İlgili mevzuatın hazırlanmasında önemli ilerleme kaydedilmiştir, ancak henüz sonuçlandırılmamıştır. Fonksiyonel gıdalar ve halk sağlığı arasındaki ilişkinin, tüketicilerin bilgi alma şekillerinin ve medyanın etkisinin tanımlanması, ülkedeki başlıca tartışma alanlarıdır. Fonksiyonel gıdalar Türkiye'de büyüme aşamasındadır. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde, doğru bilgi verilmediğinde, tüketicilerin sağlıksız beslenme alışkanlıklarını “fonksiyonel gıdalar” tüketerek telafi etmeye ve bu ürünlerle hastalıkları iyileştirmeye çalışmaları olasıdır. Etik kaygılardan mahrum bir fonksiyonel gıda söylemi, beslenme biliminin göz ardı edilmesine neden olabilir. Fonksiyonel gıda pazarı fırsatlar yaratırken ve sağlık üzerine potansiyel pozitif etkiler oluştururken, yeni iletişim teknolojileri de olası yeni tehditler ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Gıda Mühendisliği |
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 (CC BY-NC 4.0) Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Akademik Gıda (Academic Food Journal) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).