Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 11, 233 - 249, 28.05.2019

Öz

Her toplum belli
bir kültür etrafında varlığını sürdürmektedir. Kültür ise bir toplumun tarihsel
süreci içerisinde elde ettiği bütün birikimleri içerisinde barındırmaktadır.
Buna göre tüm toplumlar kolektif olarak ortaya koydukları kültürel unsurların
devam etmesi eğilimindedirler. Kültürel unsurların devamını sağlayan bir çok
faktör bulunmaktadır. Bu faktörler içerisindeki en önemli unsurlardan birisi
toplumsal cinsiyet rolleridir. Bu makalenin amacı da kültür aktarımında
toplumsal cinsiyetin rolü nedir? Sorusuna cevap aramaktır. Türkiye’de kültür
araştırmaları içerisinde kültür ve toplumsal cinsiyet ile ilgili araştırmalar
bulunmasına rağmen, kültür ile toplumsal cinsiyet arasındaki ilişkiyi ortaya
koyan araştırmalar bulunmamaktadır. Bu alandaki boşluğu doldurmayı amaçlayan bu
araştırmada kültür ile toplumsal cinsiyet rolü arasındaki ilişki
değerlendirilmiştir. Sembolik etkileşim kuramının toplumsal etkileşim yaklaşımı
ile Feminist Kuramlardan kurumsal yaklaşımın sosyo-kültürel açından kadının
statüsü ve erkek ile olan ilişkisinden hareketle kültür ve toplumsal cinsiyet
arasındaki ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ayrıca sosyal-davranışçı bir
yaklaşım olan sosyal öğrenme kuramıyla bireyin sahip olduğu roller ve bu
rollere ilişkin davranışların nasıl oluştuğu da açıklanmaya çalışılmıştır. Bir
literatür değerlendirmesi şeklinde ele alınan bu araştırma nitel bir çalışma
olup, kültür ve toplumsal cinsiyete ilişkin literatür taranarak kültür
aktarımında toplumsal cinsiyetin rolü belirlenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Bandura, A. (1971). Psychological Modeling: Conflicting Theories. Chicago: Aldine-Atherton Inc.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
  • Cantekin, Ö. F. (2013). “İngilizce Okutmanlarının Örgüte Uyum Sorunları.” Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1-9).
  • Cantekin, Ö. F. (2015). “Küreselleşme ve Eğitim: “Homo Economicus” Eğitim Anlayışının Dönüşümü.” Akademik Hassasiyetler, 4(43-72).
  • Cuche, D. (2009). Evrenselden Özele. Yayına Hazırlayan: Nicolas Journet, Çeviren: Yümni Sezen. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Edles, L. D. (2005). Uygulamalı Kültürel Sosyoloji, Çeviren: Cumhur Atay. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Engin, İ. (2014). http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/26/1242/14157.pdf.
  • Ersoy, E. (2009). Cinsiyet Kültürü İçerisinde Kadın ve Erkek Kimliği. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:19, Sayı: 2, Sayfa: 209 – 230.
  • Fulcher, J. & Scott, J. (2003). Sociology. New York: Oxford University Press.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji. Hazırlayan: Cemal Güzel, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Malone, Y. (2002). Social Cognitive Theory and Choice Theory: A Compatibility Analysis. International Journal of Reality Therapy, 22 (1), 10-13.
  • Neuman, W. L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1, Çeviren: Sedef Özge, Ankara: Yayınodası Yayıncılık.
  • Poloma, M. M. (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Richter, R. (2012). Sosyolojik Paradigmalar, Çeviren: Necmeddin Doğan, İstanbul: Küre Yayıncılık.
  • Ritzer, G. (2012). Modern Sosyoloji Kuramları, Çeviren: Himmet Hülür, Ankara: Deki Yayınları.
  • Sankır, H. (2010). Sembolik Etkileşimci Yaklaşım Çerçevesinde Plastik Sanatlarda Kadın Sanatçı Kimliği, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Seymenoğlu, N. (1998). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Özsen Matbaası.
  • Smith, P. (2007). Kültürel Kuram, Çeviren: Selime Güzelsarı & İbrahim Gündoğdu, İstanbul: Babil Yayınları.
  • Turhan, M. (1997). Kültür Değişmeleri, İstanbul: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Zijderveld, A. C. (2009). Kültür Sosyolojisi, Çeviren: Kadir Canatan, İstanbul: Açılımkitap Pınar Yayınları.

THE ROLE OF GENDER IN CULTURAL TRANSMISSION

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 11, 233 - 249, 28.05.2019

Öz

Societies exist around a certain culture, which
contains all the accumulations acquired in the historical course of a society. Thus,
all societies are disposed to continue the cultural elements they present
corporately. There are many factors providing the continuance of these cultural
elements. The most important one of them is gender roles. The purpose of this study
is to seek an answer to the question of “What is the role of gender in cultural
transmission?” Although there are some studies about culture and gender in
cultural research in Turkey, the studies revealing the relationship between
culture and gender are limited. Therefore, qualitative in nature, this study evaluates
the relationship between culture and gender roles, with reference to social
interaction approach of the theory of symbolic interaction and women’s status
and their relationships with men in terms of a sociocultural view according to
institutive approach – one of the feminist theories. In addition, social
learning theory, which is a social-behavioral approach, has been employed to
explain how the individual has roles and behaviors related to these roles. 

Kaynakça

  • Bandura, A. (1971). Psychological Modeling: Conflicting Theories. Chicago: Aldine-Atherton Inc.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
  • Cantekin, Ö. F. (2013). “İngilizce Okutmanlarının Örgüte Uyum Sorunları.” Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1-9).
  • Cantekin, Ö. F. (2015). “Küreselleşme ve Eğitim: “Homo Economicus” Eğitim Anlayışının Dönüşümü.” Akademik Hassasiyetler, 4(43-72).
  • Cuche, D. (2009). Evrenselden Özele. Yayına Hazırlayan: Nicolas Journet, Çeviren: Yümni Sezen. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Edles, L. D. (2005). Uygulamalı Kültürel Sosyoloji, Çeviren: Cumhur Atay. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Engin, İ. (2014). http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/26/1242/14157.pdf.
  • Ersoy, E. (2009). Cinsiyet Kültürü İçerisinde Kadın ve Erkek Kimliği. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:19, Sayı: 2, Sayfa: 209 – 230.
  • Fulcher, J. & Scott, J. (2003). Sociology. New York: Oxford University Press.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji. Hazırlayan: Cemal Güzel, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Malone, Y. (2002). Social Cognitive Theory and Choice Theory: A Compatibility Analysis. International Journal of Reality Therapy, 22 (1), 10-13.
  • Neuman, W. L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1, Çeviren: Sedef Özge, Ankara: Yayınodası Yayıncılık.
  • Poloma, M. M. (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Richter, R. (2012). Sosyolojik Paradigmalar, Çeviren: Necmeddin Doğan, İstanbul: Küre Yayıncılık.
  • Ritzer, G. (2012). Modern Sosyoloji Kuramları, Çeviren: Himmet Hülür, Ankara: Deki Yayınları.
  • Sankır, H. (2010). Sembolik Etkileşimci Yaklaşım Çerçevesinde Plastik Sanatlarda Kadın Sanatçı Kimliği, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Seymenoğlu, N. (1998). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Özsen Matbaası.
  • Smith, P. (2007). Kültürel Kuram, Çeviren: Selime Güzelsarı & İbrahim Gündoğdu, İstanbul: Babil Yayınları.
  • Turhan, M. (1997). Kültür Değişmeleri, İstanbul: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Zijderveld, A. C. (2009). Kültür Sosyolojisi, Çeviren: Kadir Canatan, İstanbul: Açılımkitap Pınar Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Murat Şahin 0000-0002-5667-5483

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Şahin, M. (2019). KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler, 6(11), 233-249.
AMA Şahin M. KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler. Mayıs 2019;6(11):233-249.
Chicago Şahin, Murat. “KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ”. Akademik Hassasiyetler 6, sy. 11 (Mayıs 2019): 233-49.
EndNote Şahin M (01 Mayıs 2019) KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler 6 11 233–249.
IEEE M. Şahin, “KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ”, Akademik Hassasiyetler, c. 6, sy. 11, ss. 233–249, 2019.
ISNAD Şahin, Murat. “KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ”. Akademik Hassasiyetler 6/11 (Mayıs 2019), 233-249.
JAMA Şahin M. KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler. 2019;6:233–249.
MLA Şahin, Murat. “KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ”. Akademik Hassasiyetler, c. 6, sy. 11, 2019, ss. 233-49.
Vancouver Şahin M. KÜLTÜR AKTARIMINDA TOPLUMSAL CİNSİYETİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler. 2019;6(11):233-49.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.