Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 3, 83 - 98, 09.04.2015

Öz

Etiyopya’nın dış politika ve son birkaç on yıllık stratejisi ‘Batı-merkezli’ ve son
derece menkulleştirilmiş yaklaşımlar ile karakterize edilmiştir. Aynı zamanda devlet dışı
aktörlerin katılımını marjinal bir devlet durumuna ilişki hakim oldu. 1980’lerin sonlarında Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti’nin eski Birliği’nin çöküşü ve Soğuk Savaş döneminin ardından son Etiyopya politik ekonomisinde önemli bir dönüşüme yol açtı. 1991
yılında, büyük ölçüde etnik ve bölgesel temelli gerilla grupları güç askeri kaldırıldı ve
geç Etiyopya Halkın Devrimci Demokratik Cephesi (EPRDF) kurdu. Öncekilerden farklı
olarak, Soğuk Savaş sonrası dönemi Etiyopya’nın dış politika ve strateji ortakları çeşitlendirmeye yanı sıra nişan alan için çaba ile karakterize edilmiştir. Yaygın yerel siyasetin
demokratikleşmesi sürecini destekleyen ve stratejik ticaret müzakereleri, yardım ve doğrudan yabancı yatırım yoluyla ekonomik kısıtlamalar ele, EPRDF dış politika ve strateji
belgesinin gerekçesinde görüldüğü üzere öncelikli alanlar olarak vurgulanır. Ayrıca, Çin,
Hindistan, Türkiye, Brezilya, Malezya ve Körfez ülkeleri gibi Batılı olmayan güçler Soğuk Savaş sonrası dönemde Etiyopya ana dış ilişki ortak oldu. Angajman bu yeni formu,
‘Güney-Güney işbirliği’ çerçeve çalışması kapsamında, koşulluluk dayanmaz iki yönlü
veya eşit ortağı ilişkisi ile karakterizedir. Diğer Batılı olmayan güçler, Türkiye’nin sosyo-kültürel ve tarihsel derinliği ile karşılaştırıldığında, özel çaba pratik Etiyopya ekonomik kalkınma ve yoksulluğun azaltılması çabalarına yardımcı olmak için Afrika ve taahhütlerini sorunlu Etiyopya bölgesinde ve Afrika Boyunuzu barış ve istikrarı korumak için
onu bir tercih dış politika ortağı yapmaktadır

Kaynakça

  • ABIR, Mordechai Ethiopia and the Red Sea. Frank cass and company limited, 2006.
  • ALDEN, Chris and ARAN, Ammon. Foreign Policy Analysis New Approaches. Routledge, New York, 2012.
  • ARAŞ, Bülent. Davutoğlu’s era in Turkish Foreign Policy. SETA Policy Brief, 2009. ‘Assessing Turkey’s Role in Somalia’ International Crisis Group, 8 Oct. 2012, http://www.crisisgroup.org/en/publication-type/media-releases/2012/africa/somalia-assessing.pdf, (Access date: 08.10.2012)
  • ZEWDE, Bahru. A History of Modern Ethiopia: 1855-1974. Addis Ababa University Press, Addis Ababa: 1991.
  • CHERU, Fantu and OBI, Cyril. Africa in the Twenty-First Century: Strategic and Development Challenges. in Fantu Cheru and Cyril Obi (ed.) The Rise of China and India in Africa: Challenges, Opportunities and Critical Interventions, (Zed Books, London, 2012)
  • DAVUTOĞLU, Ahmet. Principles of Turkish Foreign Policy and Regional Security. Turkey Policy Brief Series, 2012.
  • FDRE Foreign Affairs and National Security Policy and Strategy. Ministry of Information Press and Audiovisual Department, Addis Ababa, 2002.
  • JALATA, Assefa. Imperfections of U.S. foreign policy toward Oromia and Ethiopia: Will the Obama Administration Introduce Change. The Journal of Pan African Studies, vol.4 no.3, 2011.
  • KAARBO, J., S.LANTIS J. and K. BEASLEY, Ryan The analysis of Foreign Policy in Comparative Perspective. CQ press, 2012.
  • LOCKOT,H.Wilhelm The Mission: The Life, Reign and Character of Haile Selassie I. Hurst&Company, London,1989.
  • MANTZİKOS, I. U.S foreign Policy Making Toward Ethiopia and Somalia (1974-1980), African Journal of Political Science and International Relations Vol. 4, No.6, June 2010.
  • MARCUS, Harold A History of Ethiopia. University of California Press, Los Angeles, 1994.
  • MARKAKİS, John. Ethiopia: Anatomy of a Traditional Policy. Berhanena Salam Printing Press. Addis Ababa, 1974.
  • ORAKCİ, Serhat; SHİNN, David H. Turkey and the Horn of Africa: Emerging Interests and Relations. Chatham House, 2012.
  • SCHRAEDER,Peter J. the Horn of Africa: U.S Foreign Policy in an Altered Cold War Environment. Middle East Journal, vol.46 No.4, Autumn 1992.
  • SHİNN, David H. Emerging Powers in Africa, http://davidshinn.blogspot.com emerging powers-in-africa.html, (Access Date 09.09.2012)
  • SHİNN, David H. Turkey and the Horn of Africa: Emerging Interests and Relations. Chatham House,London, 2012.
  • Turkey in Africa: the Implementation of the Action plan and an evaluation after fifteen years, ORSAM Report, July 2012.
  • Turkey, Ethiopia to sign FTA, eyes $20 bln exports to Africa,” Today’s Zaman, 11 March 2011, http://www.todayszaman.com/news-237852-turkey-ethiopia-to-sign-fta-eyes-20-bln-exports-to-africa.html, (Access Date: 11.03.2011)
  • Turkish firm proposes huge industrial zone in Ethiopia, August 2009, http://nazret.com/blog/index.phpturkish_firm_proposes_huge_industrial_zo, (Access Date: 25.08.2009).

ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 3, 83 - 98, 09.04.2015

Öz

Ethiopia’s foreign policy and strategy of the past several decades was characterized by ‘western-centric’ and highly securitized approaches. It was also dominated by a state to state relationship that marginalized the participation of non-state actors. The collapse of the former USSR in the late 1980s and the subsequent end of the Cold War era led to a significant transformation in the political economy of Ethiopia. In 1991 the largely ethnic and regional based guerrilla groups removed the military from power and established the late Ethiopian People’s Revolutionary Democratic Front (EPRDF). Unlike its predecessors, the post-Cold War era Ethiopia’s foreign policy and strategy has been characterized by the effort to diversify its partners as well as area of engagement. As it is widely observed in the rationale of the EPRDF’s foreign policy and strategy document, supporting the democratization process of the local politics and addressing economic constraints through strategic trade negotiations, aid and foreign direct investment are highlighted as priority areas. Furthermore, non-western powers such as China, India, Turkey, Brazil, Malaysia and the oil reach Gulf States became the main external relation partners of Ethiopia in the post-Cold War period. This new form of engagement, under the frame work of the ‘South-South cooperation’, is characterized by a two-way or equal partner relationship that doesn’t rely on conditionality. As compared to the other non-western powers, Turkey’s socio-cultural and historical depth, its special effort to maintain peace and stability in the troubled Ethiopian region and Horn of Africa and its commitments to practically assist the economic development and poverty reduction efforts of Ethiopia make her a preferred foreign policy partner

Kaynakça

  • ABIR, Mordechai Ethiopia and the Red Sea. Frank cass and company limited, 2006.
  • ALDEN, Chris and ARAN, Ammon. Foreign Policy Analysis New Approaches. Routledge, New York, 2012.
  • ARAŞ, Bülent. Davutoğlu’s era in Turkish Foreign Policy. SETA Policy Brief, 2009. ‘Assessing Turkey’s Role in Somalia’ International Crisis Group, 8 Oct. 2012, http://www.crisisgroup.org/en/publication-type/media-releases/2012/africa/somalia-assessing.pdf, (Access date: 08.10.2012)
  • ZEWDE, Bahru. A History of Modern Ethiopia: 1855-1974. Addis Ababa University Press, Addis Ababa: 1991.
  • CHERU, Fantu and OBI, Cyril. Africa in the Twenty-First Century: Strategic and Development Challenges. in Fantu Cheru and Cyril Obi (ed.) The Rise of China and India in Africa: Challenges, Opportunities and Critical Interventions, (Zed Books, London, 2012)
  • DAVUTOĞLU, Ahmet. Principles of Turkish Foreign Policy and Regional Security. Turkey Policy Brief Series, 2012.
  • FDRE Foreign Affairs and National Security Policy and Strategy. Ministry of Information Press and Audiovisual Department, Addis Ababa, 2002.
  • JALATA, Assefa. Imperfections of U.S. foreign policy toward Oromia and Ethiopia: Will the Obama Administration Introduce Change. The Journal of Pan African Studies, vol.4 no.3, 2011.
  • KAARBO, J., S.LANTIS J. and K. BEASLEY, Ryan The analysis of Foreign Policy in Comparative Perspective. CQ press, 2012.
  • LOCKOT,H.Wilhelm The Mission: The Life, Reign and Character of Haile Selassie I. Hurst&Company, London,1989.
  • MANTZİKOS, I. U.S foreign Policy Making Toward Ethiopia and Somalia (1974-1980), African Journal of Political Science and International Relations Vol. 4, No.6, June 2010.
  • MARCUS, Harold A History of Ethiopia. University of California Press, Los Angeles, 1994.
  • MARKAKİS, John. Ethiopia: Anatomy of a Traditional Policy. Berhanena Salam Printing Press. Addis Ababa, 1974.
  • ORAKCİ, Serhat; SHİNN, David H. Turkey and the Horn of Africa: Emerging Interests and Relations. Chatham House, 2012.
  • SCHRAEDER,Peter J. the Horn of Africa: U.S Foreign Policy in an Altered Cold War Environment. Middle East Journal, vol.46 No.4, Autumn 1992.
  • SHİNN, David H. Emerging Powers in Africa, http://davidshinn.blogspot.com emerging powers-in-africa.html, (Access Date 09.09.2012)
  • SHİNN, David H. Turkey and the Horn of Africa: Emerging Interests and Relations. Chatham House,London, 2012.
  • Turkey in Africa: the Implementation of the Action plan and an evaluation after fifteen years, ORSAM Report, July 2012.
  • Turkey, Ethiopia to sign FTA, eyes $20 bln exports to Africa,” Today’s Zaman, 11 March 2011, http://www.todayszaman.com/news-237852-turkey-ethiopia-to-sign-fta-eyes-20-bln-exports-to-africa.html, (Access Date: 11.03.2011)
  • Turkish firm proposes huge industrial zone in Ethiopia, August 2009, http://nazret.com/blog/index.phpturkish_firm_proposes_huge_industrial_zo, (Access Date: 25.08.2009).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Muzeyın Sebsebe

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sebsebe, M. (2015). ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler, 2(3), 83-98.
AMA Sebsebe M. ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler. Mayıs 2015;2(3):83-98.
Chicago Sebsebe, Muzeyın. “ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI”. Akademik Hassasiyetler 2, sy. 3 (Mayıs 2015): 83-98.
EndNote Sebsebe M (01 Mayıs 2015) ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler 2 3 83–98.
IEEE M. Sebsebe, “ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI”, Akademik Hassasiyetler, c. 2, sy. 3, ss. 83–98, 2015.
ISNAD Sebsebe, Muzeyın. “ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI”. Akademik Hassasiyetler 2/3 (Mayıs 2015), 83-98.
JAMA Sebsebe M. ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler. 2015;2:83–98.
MLA Sebsebe, Muzeyın. “ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI”. Akademik Hassasiyetler, c. 2, sy. 3, 2015, ss. 83-98.
Vancouver Sebsebe M. ETHIOPIA AND THE RISING POWERS: A CASE STUDY ON THE POST-COLD WAR ERA ETHIO-TURKISH RELATION / ETİYOPYA VE YÜKSELEN GÜÇLER: SOĞUK SAVAŞ SONRASI DÖNEMİ ETHİO-TÜRK İLİŞKİSİ BİR VAKA ÇALIŞMASI. Akademik Hassasiyetler. 2015;2(3):83-98.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.