Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EFFECTS OF KIRIKKALE UNIVERSITY OVER SOCIAL, CULTURAL AND ECONOMICAL CHANGE: YENISEHIR CASE

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 19, 251 - 276, 30.08.2022

Öz

In this study, it was tried to examine whether or to what extent the universities contribute to the cities where they are founded through social, economic and cultural change effects with a sample case “Yenişehir” an area where Kırıkkale University Beşir Atalay Campus is located. The main points of focus during the research were: areas with a high impact on social structure such as economy, demography, infrastructure and community culture. Therefore, this study mainly investigated the university-city relationship. For this reason, especially Yenişehir region in Yahşihan District, where Kırıkkale University’s campus is located was discussed in the study. The reason for selecting this region was that the university were located near this neighborhood which experienced drastic changes during 1992-2021. These changes had a massive effect on the general structure of both the region and Kırıkkale University. The changing face of the neighborhood, starting from its use as agricultural land, as a cooperative area, and then its proximity to the university, appears as an important example of social change in the sociological context.

Kaynakça

  • Altın, Y. (1995). 21. Yüzyıla Doğru İlimiz Kırıkkale, Kırıkkale: Gri ajans.
  • Altın, Y. (2008). Dünden Bugüne Kırıkkale, Ankara: Belen Yayıncılık.
  • Alver, K. (2007). Siteril Hayatlar, Ankara: Hece Yayınları.
  • Aydemir, S. (1994). “Karadeniz Teknik Üniversitesinin Kent ve Bölge Ekonomisine Doğrudan ve Dolaylı Ekonomik Etkileri”, Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, KTÜ-Trabzon, Bildiriler Kitabı, 195-210.
  • Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi, Isparta: Fakülte Kitabevi Yayınları.
  • Baskan, G. A. (2001). “Türkiye’de Yükseköğretimin Gelişimi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 21, Sayı 1 (21-32).
  • Bektaş, C. (2013). Yaşanası Kent 2012, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Beyazlı, D. Ş., Aydemir, Ş., Aydemir, S. (2005). “Girişimci Üniversite, Karadeniz Teknik Üniversitesi- İş Dünyası, Sorunlar- Beklentiler-Olası Çözümler”. Doğu Karadeniz Bölgesi Kalkınma Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, Trabzon, s:393- 414.
  • Bozkurt, Ö. (1972). Ayrımsal Sosyoloji ve Toplumsal Yapı, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Çayın, M. ve Özer, H. (2015). “Üniversitelerin İl Ekonomisine Katkısı ve Öğrencilerin Tüketim Yapısı: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2: 131-147.
  • Doğan, İ. (1995). Sosyoloji, Ankara: Sistem Yayınları.
  • Ergun, C. (2014). “Üniversite ve Kent İlişkisi Üzerine Görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Eylül 2014, Sayı 31, 216 – 237.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Görkemli, H. N. (2011). Üniversiteler ve Kent Ekonomisi, Selçuk Üniversitesi Örneği, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Gül, H., Taşdan, N., Kiriş, H. M. (2008). “Kentsel Büyüme Yönetimi ve Isparta’da Komşu (Mücavir) Alan Uygulamaları”, İçinde, Dönüşen Kentler ve Değişen Yerel Yönetimler, Editör: F. N. Genç̧, A. Yılmaz ve H. Özgür, Ankara: Gazi Kitabevi Yayınları, 355-377.
  • Hürriyet Gazetesi, (2010). Erişim tarihi 15/05/2021 https://www.hurriyet.com.tr/gundem/erdogan-her-ile-bir-universite-9883918
  • Işık, Ş. (2008). “Türkiye’de Üniversitelerin Kentleşme Üzerine Etkileri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 10, Sayı:3, 159-181.
  • Kartal, K. S. (1982). Ekonomik ve Sosyal Yönleriyle Türkiye’de Kentlileşme, Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Kaşlı, M. ve Serel, A. (2008). “Üniversite Öğrenci Harcamalarının Analizi ve Bölge Ekonomilerine Katkılarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 2, 99-113.
  • Kıray, M. (1964). Ereğli, Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası, Ankara: DPT Yayınları.
  • Kongar, E. (1972). Toplumsal Değişme, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Lynch, K. (2011). Kent İmgesi, çev. İrem Başaran, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özkalp, E. (2011). Sosyolojiye Giriş, Ekin Yayınları, Bursa.
  • Strasser, H. ve Randall, S. C. (1981). An Introduction to Theories of Social Change. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Sürmeli, F. (2008). Anadolu Üniversitesinin Eskişehir’e Etkileri ve Şehrin Üniversiteyi Algılayışı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tan, M. (1981). Toplumbilimine Giriş: Temel Kavramlar. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Vural Yılmaz, D. ve Yılmaz, C. (2013). “Kent-Cübbe İlişkisi: Üniversiteler ve Anadolu Kentlerinin Öğrencileşmesi”, İçinde, Kent Üzerine Özgür Yazılar, Editör: C. Ergun, M. Güneş ve A.: 204-215, İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • Wirth, L. (2002). “Bir Yaşam Biçimi Olarak Kentlileşme”, İçinde, 20. Yüzyıl Kenti, Editör: B. Duru ve A. Alkan: 77-106, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Yasa, İ. (1967). Toplumbilimsel Ders Notları, Ankara: SBF yayınları.
  • Yasa, İ. (1973). Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Temel Sorunları, Ankara: TODAİE, No: 119.
  • Yılmaz, C. (2011). “Anadolu Kentlerinin Öğrencileşmesi: Başka Bir Kentleşme Deneyimi”, Ege Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 25, 1-17.
  • Yırtıcı, H. (2005). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 19, 251 - 276, 30.08.2022

Öz

Bu çalışmada, üniversitelerin kuruldukları kentlere ne kadar ve nasıl katkı sağladığı konusu Kırıkkale Üniversitesi Beşir Atalay Kampüsünün kurulduğu Yenişehir üzerinde sosyal, ekonomik ve kültürel olarak yarattığı değişim örneği ile incelenmeye çalışılacaktır. Araştırma sırasında odaklanılan ana noktalar; ekonomi, demografi, altyapı ve toplum kültürü gibi toplumsal yapı da değişim etkisi yüksek alanlardır. Bu çalışmada temel olarak üniversite-kent ilişkisi ele alınmaktadır. Bu nedenle özellikle Kırıkkale Üniversitesinin kampüsün yer aldığı Yahşihan İlçesine bağlı Yenişehir Mahallesi üzerine üniversitenin kurulması sonrasında gözlenen etki ele alınmaya çalışılacaktır. Bu mahallenin seçilmesinde temel neden üniversitenin bu mahalle sınırlarına komşu şekilde kurulmuş olması ve mahallenin 1992-2021 yılları arasında gözle görülür şekilde yaşadığı değişim etkili olmuştur. Bu değişim hem bölgenin hem de Kırıkkale Üniversitesinin genel yapısında önemli bir etkiye sahiptir. Mahallenin kendi içinde önce tarım arazisi olarak kullanımından başlayarak, bir kooperatif alanı olarak değişimi ve akabinde üniversiteye yakınlığı ile farklılaşan yüzü sosyolojik bağlamda önemli bir toplumsal değişim örneği olarak karşımıza çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Altın, Y. (1995). 21. Yüzyıla Doğru İlimiz Kırıkkale, Kırıkkale: Gri ajans.
  • Altın, Y. (2008). Dünden Bugüne Kırıkkale, Ankara: Belen Yayıncılık.
  • Alver, K. (2007). Siteril Hayatlar, Ankara: Hece Yayınları.
  • Aydemir, S. (1994). “Karadeniz Teknik Üniversitesinin Kent ve Bölge Ekonomisine Doğrudan ve Dolaylı Ekonomik Etkileri”, Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, KTÜ-Trabzon, Bildiriler Kitabı, 195-210.
  • Bal, H. (2008). Kent Sosyolojisi, Isparta: Fakülte Kitabevi Yayınları.
  • Baskan, G. A. (2001). “Türkiye’de Yükseköğretimin Gelişimi”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 21, Sayı 1 (21-32).
  • Bektaş, C. (2013). Yaşanası Kent 2012, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Beyazlı, D. Ş., Aydemir, Ş., Aydemir, S. (2005). “Girişimci Üniversite, Karadeniz Teknik Üniversitesi- İş Dünyası, Sorunlar- Beklentiler-Olası Çözümler”. Doğu Karadeniz Bölgesi Kalkınma Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, Trabzon, s:393- 414.
  • Bozkurt, Ö. (1972). Ayrımsal Sosyoloji ve Toplumsal Yapı, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Çayın, M. ve Özer, H. (2015). “Üniversitelerin İl Ekonomisine Katkısı ve Öğrencilerin Tüketim Yapısı: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2: 131-147.
  • Doğan, İ. (1995). Sosyoloji, Ankara: Sistem Yayınları.
  • Ergun, C. (2014). “Üniversite ve Kent İlişkisi Üzerine Görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Eylül 2014, Sayı 31, 216 – 237.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Görkemli, H. N. (2011). Üniversiteler ve Kent Ekonomisi, Selçuk Üniversitesi Örneği, Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Gül, H., Taşdan, N., Kiriş, H. M. (2008). “Kentsel Büyüme Yönetimi ve Isparta’da Komşu (Mücavir) Alan Uygulamaları”, İçinde, Dönüşen Kentler ve Değişen Yerel Yönetimler, Editör: F. N. Genç̧, A. Yılmaz ve H. Özgür, Ankara: Gazi Kitabevi Yayınları, 355-377.
  • Hürriyet Gazetesi, (2010). Erişim tarihi 15/05/2021 https://www.hurriyet.com.tr/gundem/erdogan-her-ile-bir-universite-9883918
  • Işık, Ş. (2008). “Türkiye’de Üniversitelerin Kentleşme Üzerine Etkileri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 10, Sayı:3, 159-181.
  • Kartal, K. S. (1982). Ekonomik ve Sosyal Yönleriyle Türkiye’de Kentlileşme, Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Kaşlı, M. ve Serel, A. (2008). “Üniversite Öğrenci Harcamalarının Analizi ve Bölge Ekonomilerine Katkılarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 2, 99-113.
  • Kıray, M. (1964). Ereğli, Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası, Ankara: DPT Yayınları.
  • Kongar, E. (1972). Toplumsal Değişme, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Lynch, K. (2011). Kent İmgesi, çev. İrem Başaran, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özkalp, E. (2011). Sosyolojiye Giriş, Ekin Yayınları, Bursa.
  • Strasser, H. ve Randall, S. C. (1981). An Introduction to Theories of Social Change. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Sürmeli, F. (2008). Anadolu Üniversitesinin Eskişehir’e Etkileri ve Şehrin Üniversiteyi Algılayışı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tan, M. (1981). Toplumbilimine Giriş: Temel Kavramlar. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Vural Yılmaz, D. ve Yılmaz, C. (2013). “Kent-Cübbe İlişkisi: Üniversiteler ve Anadolu Kentlerinin Öğrencileşmesi”, İçinde, Kent Üzerine Özgür Yazılar, Editör: C. Ergun, M. Güneş ve A.: 204-215, İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • Wirth, L. (2002). “Bir Yaşam Biçimi Olarak Kentlileşme”, İçinde, 20. Yüzyıl Kenti, Editör: B. Duru ve A. Alkan: 77-106, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Yasa, İ. (1967). Toplumbilimsel Ders Notları, Ankara: SBF yayınları.
  • Yasa, İ. (1973). Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Temel Sorunları, Ankara: TODAİE, No: 119.
  • Yılmaz, C. (2011). “Anadolu Kentlerinin Öğrencileşmesi: Başka Bir Kentleşme Deneyimi”, Ege Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 25, 1-17.
  • Yırtıcı, H. (2005). Çağdaş Kapitalizmin Mekânsal Örgütlenmesi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Günce Demir 0000-0001-7747-6769

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 9 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Demir, G. (2022). KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler, 9(19), 251-276.
AMA Demir G. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. Ağustos 2022;9(19):251-276.
Chicago Demir, Günce. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler 9, sy. 19 (Ağustos 2022): 251-76.
EndNote Demir G (01 Ağustos 2022) KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler 9 19 251–276.
IEEE G. Demir, “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 19, ss. 251–276, 2022.
ISNAD Demir, Günce. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler 9/19 (Ağustos 2022), 251-276.
JAMA Demir G. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. 2022;9:251–276.
MLA Demir, Günce. “KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 19, 2022, ss. 251-76.
Vancouver Demir G. KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ’NİN SOSYAL, KÜLTÜREL VE EKONOMİK DEĞİŞİME ETKİSİ: YENİŞEHİR ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. 2022;9(19):251-76.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.