Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE REASONS FORCING THE OTTOMAN EMPIRE TO FOREIGN BORROWING AND THE EFFECTS OF FOREIGN DEBT ON THE OTTOMAN EMPIRE

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 20, 411 - 432, 30.12.2022

Öz

In this study, the reasons that pushed the Ottoman Empire to foreign debt and the effects of foreign debt on the Ottoman Empire were examined. It was found in the study that the Ottoman Empire lost land as a result of the wars that were lost one after another in the 17th century. The financing of the wars and the war reparations paid disrupted the economic structure of the Ottoman Empire. Ottoman budgets started to give deficit and this deficit increased even more during the war years. In addition, the uprisings that broke out in the country due to the provocations of some states or for various reasons damaged the Ottoman state, and the Ottoman Empire, which sometimes had challenges in suppressing the rebellions, had to seek assistance from foreign states. As the governor of Egypt, Kavalalı Mehmet Ali Pasha, came to Kütahya with his army. In addition, the Ottomans asked for help from Russia, and then England stepped in and demanded commercial concessions from the Ottomans in return for suppressing the uprising. The commercial concession given to the British was given to other European states in time, and the economic independence of the state began to be harmed. As a result of the capitulations, concessions given to some European countries enlarged the foreign trade deficit of the Ottoman Empire. Other borrowings followed the first foreign borrowing made in 1854 to finance the Crimean War. According to the conditions of the day, the Ottoman borrowed at high. Concessions had to be made in order to borrow money from foreign markets, and the concessions caused the Ottoman Empire to fall into a debt spiral, to lose its economic independence. The states that lent to the Ottoman Empire also supported the secession movements within the country and accelerated the disintegration process of the Ottoman Empire.

Kaynakça

  • Açba, S. (1995). Osmanlı Devletinin Dış Borçlanması, Afyon: Afyon İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayını.
  • Akar, Ş. K. (2001). Osmanlı Devleti’nde Kısa ve Uzun Vadeli İç Borçlanmanın Gelişimi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, ss. 99-124.
  • Akdemir, T. ve Yeşilyurt, Ş. (2017). Borç Etiği ve Borç Etiği Perspektifinden Osmanlı Devleti’nde Dış Borçlar, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), ss.379-405.
  • Albayrak, G. C. (2018). Osmanlı’da İç Borçlanma ve Sarraflar, Bilimevi İktisat Üç Aylık Ekonomi Siyaset ve Kültür Dergisi, 1(4), ss.128-143.
  • Alper, D. ve Anbar, A. (2010). Osmanlı İmparatorluğunun İç Borçlanmada Kullandığı Yöntem ve Araçlar, Dergi Park, Maliye ve Finans Yazıları, 24(87), ss.27-49.
  • Arslan, G. (2015). Osmanlı Devleti’nin Dış Borçları ve Yeniden Yapılandırma Süreci (1930-1933), International Journal of History, 7(4), ss.1-23.
  • Aysal, N. (2013). Kırım Savaşı’ndan Lozan Barış Antlaşması’na Osmanlı Dış Borçlarının Tarihsel Gelişim Süreci (1854-1923), Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Sayı 53, ss.1-28.
  • Darling, L. T. (2015). Gelir Artışı ve Kanuna Uygunluk Osmanlı İmparatorluğu’nda Vergi Toplanması ve Maliye Yönetimi 1560-1660, Çeviren, Adnan Tonguç, Alfa Yayıncılık.
  • Demirel, D. (2016). Osmanlı Devleti’nde Modernleşme ve Milliyetçilik: 19.YY’da Balkan Milliyetçiliği Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(18), ss.136-149.
  • Dikmen, N. (2005). Osmanlı Dış Borçlarının Ekonomik ve Siyasi Sonuçları, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), ss.137-159.
  • Güran, T. (2003). Osmanlı Mali İstatistikleri Bütçeler 1841-1918, Tarihi İstatistikler Dizisi, Cilt 7, Ankara: Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası.
  • Güran, T. (1998). Tanzimat Dönemi Osmanlı Maliyesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, Cilt 49.
  • Güran, T. (1989). Tanzimat Döneminde Osmanlı Maliyesi: Bütçeler ve Hazine Hesapları (1841 – 1861), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Kıray, E. (1995). Osmanlı’da Ekonomik Yapı ve Dış Borçlar, İstanbul: İletişim Yayınları, 2. Baskı.
  • Kopar, M. ve Yolun, M. (2012). 18. Ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Borçlar Tarihine Bir Bakış, History Studies, International Journal of History, 4(1), ss.335-358.
  • Özdemir, B. (2009). Osmanlı Devleti Dış Borçları, Ankara: Ankara Ticaret Odası Yayınları, Desen Ofset A.Ş.
  • Pamuk, Ş. (2017). Osmanlı İmparatorluğunda Paranın Tarihi, İstanbul: Yazmat Matbaacılık.
  • Parvus Efendi. (2005). Türkiye’nin Mali Tutsaklığı, Hazırlayan Muammer Sencer, İstanbul: İleri Yayınları.
  • Siverekli, E. (2002). Osmanlı Devletinde Bütçe Uygulamaları, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı 18, ss.97-122.
  • Şeker, M. (2007). Osmanlı Devletinde Mali Bunalım ve İlk Dış Borçlanma, Sivas: C. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(2), ss.115-134.
  • Tabakoğlu, A. (1985). Gerileme Dönemine Girerken Osmanlı Maliyesi, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Tamçelik, S. (2000). Osmanlı Dönemi Demiryollarının Tarihi Gelişimi İçerisinde Siyasi, İktisadi ve Sosyal Etkiler, Erdem Dergisi, 12(35), ss. 483-535.
  • Yeniay, İ. H. (1964). Yeni Osmanlı Borçları Tarihi, İstanbul: Ekin basımevi.
  • Yıldız, M. C. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Demiryolu Politikalarına Genel Bakış, Ekev Akademi Dergisi, 8(19), ss. 195-208.
  • Yılmaz, B. E. (2002). Osmanlı İmparatorluğu’nu Dış Borçlanmaya İten Nedenler ve İlk Dış Borç, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 2(4), ss.186-198.

OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 20, 411 - 432, 30.12.2022

Öz

Bu çalışmada Osmanlı İmparatorluğu’nu dış borçlanmaya iten nedenler ve dış borçların Osmanlı İmparatorluğu’na etkileri değerlendirilmiştir. Yapılan incelemelerde Osmanlı Devleti’nin 17. Yüzyılda üst üste kaybedilen savaşlar neticesinde toprak kaybı yaşadığı, savaşların finansmanı ve ödenen savaş tazminatlarının Osmanlı’nın ekonomik yapısını bozduğu tespit edilmiş, bütçe açık vermeye başlamış ve bu açık savaş yıllarında daha da sürekli artış göstermiştir. Ayrıca bazı devletlerin kışkırtmalarıyla veya çeşitli sebeplerle ülke içinde çıkan ayaklanmalar Osmanlı devletini yıpratmış, isyanları bastırmada bazen zorluklar yaşayan Osmanlı dış devletlerden yardım almak durumunda kalmıştır. Mısır valisi Kavalalı Mehmet Ali Paşa’nın ordusuyla Kütahya’ya kadar gelmesi neticesinde Osmanlı Rusya’dan yardım istemiş, daha sonra İngiltere devreye girerek ayaklanmayı bastırma karşılığında Osmanlı’dan ticari imtiyaz istemiştir. İngilizler’e verilen ticari imtiyaz zamanla diğer Avrupa devletlerine de verilerek devletin ekonomik bağımsızlığını sarsmaya başlamıştır. Kapitülasyonlar neticesinde bazı Avrupa ülkelerine verilen tavizler Osmanlı’nın dış ticaret açığını büyütmüştür. İlk kez 1854 yılında Kırım Savaşı’nın finansmanı için yapılan dış borçlanmayı diğer borçlanmalar izlemiştir. O günün şartlarında Osmanlı yüksek maliyetlerle borçlanmış, dış piyasalardan borç almak için tavizler verilmek zorunda kalınmıştır. Verilen tavizler ise Osmanlı Devleti’nin borç sarmalına girmesine, ekonomik bağımsızlığının yitirilmesine neden olmuştur. Osmanlı İmparatorluğu’na borç veren devletler ülke içinde ayrılık hareketlerini de destekleyerek Osmanlı’nın dağılma sürecini hızlandırmışlardır.

Kaynakça

  • Açba, S. (1995). Osmanlı Devletinin Dış Borçlanması, Afyon: Afyon İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayını.
  • Akar, Ş. K. (2001). Osmanlı Devleti’nde Kısa ve Uzun Vadeli İç Borçlanmanın Gelişimi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, ss. 99-124.
  • Akdemir, T. ve Yeşilyurt, Ş. (2017). Borç Etiği ve Borç Etiği Perspektifinden Osmanlı Devleti’nde Dış Borçlar, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), ss.379-405.
  • Albayrak, G. C. (2018). Osmanlı’da İç Borçlanma ve Sarraflar, Bilimevi İktisat Üç Aylık Ekonomi Siyaset ve Kültür Dergisi, 1(4), ss.128-143.
  • Alper, D. ve Anbar, A. (2010). Osmanlı İmparatorluğunun İç Borçlanmada Kullandığı Yöntem ve Araçlar, Dergi Park, Maliye ve Finans Yazıları, 24(87), ss.27-49.
  • Arslan, G. (2015). Osmanlı Devleti’nin Dış Borçları ve Yeniden Yapılandırma Süreci (1930-1933), International Journal of History, 7(4), ss.1-23.
  • Aysal, N. (2013). Kırım Savaşı’ndan Lozan Barış Antlaşması’na Osmanlı Dış Borçlarının Tarihsel Gelişim Süreci (1854-1923), Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Sayı 53, ss.1-28.
  • Darling, L. T. (2015). Gelir Artışı ve Kanuna Uygunluk Osmanlı İmparatorluğu’nda Vergi Toplanması ve Maliye Yönetimi 1560-1660, Çeviren, Adnan Tonguç, Alfa Yayıncılık.
  • Demirel, D. (2016). Osmanlı Devleti’nde Modernleşme ve Milliyetçilik: 19.YY’da Balkan Milliyetçiliği Üzerine Bir İnceleme, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(18), ss.136-149.
  • Dikmen, N. (2005). Osmanlı Dış Borçlarının Ekonomik ve Siyasi Sonuçları, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), ss.137-159.
  • Güran, T. (2003). Osmanlı Mali İstatistikleri Bütçeler 1841-1918, Tarihi İstatistikler Dizisi, Cilt 7, Ankara: Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası.
  • Güran, T. (1998). Tanzimat Dönemi Osmanlı Maliyesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, Cilt 49.
  • Güran, T. (1989). Tanzimat Döneminde Osmanlı Maliyesi: Bütçeler ve Hazine Hesapları (1841 – 1861), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Kıray, E. (1995). Osmanlı’da Ekonomik Yapı ve Dış Borçlar, İstanbul: İletişim Yayınları, 2. Baskı.
  • Kopar, M. ve Yolun, M. (2012). 18. Ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Borçlar Tarihine Bir Bakış, History Studies, International Journal of History, 4(1), ss.335-358.
  • Özdemir, B. (2009). Osmanlı Devleti Dış Borçları, Ankara: Ankara Ticaret Odası Yayınları, Desen Ofset A.Ş.
  • Pamuk, Ş. (2017). Osmanlı İmparatorluğunda Paranın Tarihi, İstanbul: Yazmat Matbaacılık.
  • Parvus Efendi. (2005). Türkiye’nin Mali Tutsaklığı, Hazırlayan Muammer Sencer, İstanbul: İleri Yayınları.
  • Siverekli, E. (2002). Osmanlı Devletinde Bütçe Uygulamaları, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı 18, ss.97-122.
  • Şeker, M. (2007). Osmanlı Devletinde Mali Bunalım ve İlk Dış Borçlanma, Sivas: C. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(2), ss.115-134.
  • Tabakoğlu, A. (1985). Gerileme Dönemine Girerken Osmanlı Maliyesi, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Tamçelik, S. (2000). Osmanlı Dönemi Demiryollarının Tarihi Gelişimi İçerisinde Siyasi, İktisadi ve Sosyal Etkiler, Erdem Dergisi, 12(35), ss. 483-535.
  • Yeniay, İ. H. (1964). Yeni Osmanlı Borçları Tarihi, İstanbul: Ekin basımevi.
  • Yıldız, M. C. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Demiryolu Politikalarına Genel Bakış, Ekev Akademi Dergisi, 8(19), ss. 195-208.
  • Yılmaz, B. E. (2002). Osmanlı İmparatorluğu’nu Dış Borçlanmaya İten Nedenler ve İlk Dış Borç, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 2(4), ss.186-198.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Niyazi Gümüş 0000-0002-3928-6937

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 14 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Gümüş, N. (2022). OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ. Akademik Hassasiyetler, 9(20), 411-432.
AMA Gümüş N. OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ. Akademik Hassasiyetler. Aralık 2022;9(20):411-432.
Chicago Gümüş, Niyazi. “OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ”. Akademik Hassasiyetler 9, sy. 20 (Aralık 2022): 411-32.
EndNote Gümüş N (01 Aralık 2022) OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ. Akademik Hassasiyetler 9 20 411–432.
IEEE N. Gümüş, “OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 20, ss. 411–432, 2022.
ISNAD Gümüş, Niyazi. “OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ”. Akademik Hassasiyetler 9/20 (Aralık 2022), 411-432.
JAMA Gümüş N. OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ. Akademik Hassasiyetler. 2022;9:411–432.
MLA Gümüş, Niyazi. “OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 20, 2022, ss. 411-32.
Vancouver Gümüş N. OSMANLI İMPARATORLUĞU’NU DIŞ BORÇLANMAYA İTEN NEDENLER VE DIŞ BORÇLARIN OSMANLI İMPARATORLUĞU’NA ETKİLERİ. Akademik Hassasiyetler. 2022;9(20):411-32.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.