Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 21, 482 - 516, 28.04.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522

Öz

Toplumsal bellek ve medya çatısı altındaki bu araştırmada 90’lı yıllarda Türkiye’de yaşanan faili meçhullerin bir hafıza mekânı / ara bellek olan medya materyalleri üzerinden eleştirel okuması yapılmıştır. Araştırmada boş gösteren ve efendi gösteren arasındaki diyalektik ilişki gözler önüne serilerek Türkiye’nin medya materyalleri üzerinden hatırlama pratiğinde iz sürülmüştür. Bu iz sürme işlemi kapsamında araştırmanın temel amacı ise, Türkiye’de yaratılan ötekilik halleri ve kimlik çatışmaları üzerinden görünür kılınan şiddet olgusunun eleştirisiyle birlikte demokratikleşmeye katkı koymak ve ana akım medyanın üstlendiği veya üstlenemediği rolü gözler önüne sermektir. Bu bağlamda araştırmada nitel desen kullanılmış, amaçlı örneklem çerçevesinde dönemin yüksek tirajlı ana akım gazetelerinde yer alan manşet haberler Lacan’ın efendi gösteren matrisiyle birlikte nitel betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmada toplumsal belleğin bileşkesine ulaşabilmek ereğiyle dönemin alternatif medyası olan Limon, Leman dergilerinde yer alan amaçlı örneklem çerçevesinde belirlenmiş olan karikatürlerde Barthes’ın studium modellemesiyle semiyotik analizle irdelenmiştir. Elde edilen bulgular içerisinde ötekilik ekseninde laik/seküler/aydın - muhafazakâr/radikal islamcı ötekililiği, alevi/sol ideoloji/aydın - milliyetçi/muhafazakâr/radikal islamcı ötekililiği ve Kürt/sol ideoloji/aydın – milliyetçi/Türk/muhafazakâr ötekililikleri görülmüştür. Bu ötekilikler üzerinden ana akım medyada haberlerin servis edilişine yönelik yapılan eleştirel okuma çerçevesinde ise Türkiye’nin şiddetle olan imtihanına ilişkin olarak şiddet - linç topolojisi oluşturulmuş ve bir eleştirel okuma modeli olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkel, S. Y. (2014, Ocak). Linç kültürü ve milliyetçilik üzerinden Türkiye’ye bakmak [Bildiri sunumu]. Genç Araştırmacılar Tartışıyor, Siyasi İlimler Türk Derneği VIII. Lisansüstü Konferansı Bildirileri Seçkisi, Ankara.
  • Adorno, T. ve Horkheimer M. (1995). Aydınlanmanın diyalektiği. (Çev. N. Ülner). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Akhan, A. (2022). 1980 Darbesi’nin Batı ülkelerindeki yankıları, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 45-65. https://doi.org/10.30803/adusobed.1062466
  • Akyol, C. P. (2022). Zamanın sabrı faili meşhur doksanlar. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Alkan, F. ve Erdem, R. (2021). Etnosentrizm ve meslek merkezcilik: kavramsal bir değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(30), 635-651. https://doi.org/10.21076/vizyoner.702317
  • Althusser, L. (2000). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. (Çev. Y. Alp ve M. Özışık). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Assman, J. (2015). Kültürel bellek eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. (Çev. A. Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baker, U. (1995). Medyaya nasıl direnilir. 15 Eylül 2022 tarihinde https://birikimdergisi.com/dergiler/birikim/1/sayi-68-69-aralik-ocak1995/2268/medyaya-nasil-direnilir/4590 adresinden edinilmiştir.
  • Baker, U. (2015a). Kanaatlerden imajlara duygular sosyolojisine doğru. (Çev. H. Abuşoğlu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, U. (2015b), Sanat ve arzu, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan romana. (Çev. C. Soydemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. (Çev. B. Vardar ve M. Rıfat) Ankara: Kültür Bakanlığı. Başçı, E. (2017). Küreselleşen dünyada etnosentrizm: Üniversite öğrencileri üzerine yapılan bir saha araştırması, International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3(16), 286-293. DOI : 10.23929/javs.620
  • Benjamin, W., Direk, Z., Çelebi, A., Derrida, J., Hamacher, W., Agamben, G., Cover, R. M. (2010). Şiddetin eleştirisi üzerine. (Çev. E. Göztepe, Z. Göztepe, F. B. Aydar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 13(26), 17-41.
  • Bora, T. (2008). Türkiye’nin linç rejimi. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Bürger, P. (2019), Avangard kuramı. (Çev. E. Özbek ve Ş. Öztürk). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çoban, B. (2008). Toplumsal iletişim sürecinde “öteki” ve söylemsel-epistemik şiddet. Communication in Peace/Conflict in Communication (39-45). Gazimağusa: Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Dede, A. (2019). Küresel toplumsal hareketlerin başka dünya talebi, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(14), 21-39.
  • Deleuze, G. ve Guattari, F. (1990). Kapitalizm ve şizofreni 1, göçebe bilimi incelemesi: Savaş makinası. (Çev. A. Akay). Ankara: Bağlam Yayınları.
  • Duranay, H. (2014). Yükselen ağ toplumu ve “şimdi”yi anlamak.15 Şubat 2022 tarihinde https://www.yeniduzen.com/yukselen-ag-toplumu-ve-simdiyi-anlamak81436h.htm adresinden edinilmiştir.
  • Duranay, H. (2017). Ağ toplumu ve imajları özgürleşmiş bir iletişim olanağı mı?. Centre of Research and Communication for Peaces (59-65). Gazimağusa: Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Duranay, H. (2023). Americano, spaghetti western & beyaz adam mitinin çöküşü…. 15 Ocak 2023 tarihinde https://www.reportare.com/kose-yazilari/americano-spaghetti-western-beyaz-adam-mitinin-cokusu/?fbclid=IwAR0McTj1fJoAa9Nsl0_5pzjCxcfZmBe98wbfKnn8pruFSH9jnZ0ssoEPRPY adresinden edinilmiştir.
  • Fiske J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev. S. İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Fliche, B. (2016). L şeması-r şeması: Lacan topolojisine bir giriş, Libido, 36-40.
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin doğuşu. (Çev. M. A. Kılıçbay). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Foucault, M. (2013). Güvenlik, toprak, nüfus. (Çev. F. Taylan). İstanbul: Bilgi Yayınları.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve iktidar. (Çev. I. Ergüden ve O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. ve Chomsky N. (2005). İnsan doğası/iktidara karşı adalet-Foucault ve Chomsky tartışıyor. İstanbul: BGTST Yayınları.
  • Gambetti Z. (2009). İktidarın dönüşen çehresi: neoliberalizm, şiddet ve kurumsal siyasetin tasfiyesi, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 0(40), 145-166.
  • Gramsci, A. (1986). Hapishane defterleri. (Çev. K. Somer). İstanbul: Onur Yayınları.
  • Halbwachs, M. (2021). Hafızanın toplumsal çerçeveleri. (Çev. B. Uçar). Ankara: Heretik Basın Yayın.
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları. (Çev. İ. Dündar). İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Herman, E. ve Chomsky N. (2012). Rızanın imalatı, kitle medyasının ekonomi politiği. (Çev. E. Abadoğlu). İstanbul: BGST Yayınları.
  • İlter, T. (2006). Modernizm, postmodernizm, postkolonyalizm: ben-öteki ilişkileri ve etnosentrizm, Küresel İletişim Dergisi, (1), 1-14.
  • İnce, G. B. (2010). Medya ve toplumsal hafıza, Kültür ve İletişim Dergisi, 13(1), 9-29.
  • İslami terör korkutuyor!. (1990, 8 Ekim). Sabah, 1
  • Kahpe suikast. (1993, 25 Ocak). Sabah, 1
  • Kanlı Cuma. (1993, 3 Temmuz). Sabah, 1
  • Kara gün / Türk İslam komandoları üstlendi. (1990, 8 Mart). Sabah, 1
  • Karaarslan, F. (2021). Toplumsal hafıza hatırlamanın ve unutmanın sosyolojisi. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Lacan, J. (2013). Psikanalizin dört temel kavramı. (Çev. N. Erdem). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Laclau, E. (2012). Evrensellik, kimlik ve özgürleşme. (Çev. E. Başer). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Leman (1992). Musa Anter Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/leman/110366-leman-sayi-0046-29-eylul-1992-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Leman (1993). Sivas Katliamı Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/leman/109105-leman-sayi-0086-05-temmuz-1993-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Leman (1993). Uğur Mumcu Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/leman/108447-leman-sayi-0064-01subat-1993-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Limon (1990). Çetin Emeç Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/limon/106034-limon-sayi-210-15-mart-1990-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Limon (1990). Doç. Dr. Bahriye Üçok Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/limon/116224-limon-sayi-240-11-ekim-1990-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Marx, K. (2003). Kapital: Cilt 1. (Çev. A. Bilgi). Eriş Yayınları.
  • Marx, K. ve Engel, F. (2018). Komünist manifesto. (Çev. T. Bora). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Marx, K. ve Engels, F. (1992), Alman ideolojisi. (Çev. S. Belli). Ankara: Sol Yayınları.
  • Musa Anter öldürüldü!. (1992, 21 Eylül). Hürriyet, 1
  • Musa Anter öldürüldü!. (1992, 21 Eylül). Milliyet, 1
  • Mutlu, E. (2012). İletişim sözlüğü. Ankara: Sofos.
  • Nora, P. (2006). Hafıza mekânları. (Çev. M. Özcan). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Orhon, G. (2020). Cisimleşmiş bellek, yaşayan nesne: Eşya, ev, müze. Gökcisimleri Üzerine (51–59). İstanbul: Arter Yayınları.
  • Özdoyran, G. (2020). Stuart Hall, totem-nesnesiz kimlikler ve hayali/imgesel temsiller, Trt Akademi, 5(10), 470-489.
  • Özyürek, E. (2020). Türkiye’nin toplumsal hafızası. İstanbul: Şişli.
  • Purvis, T. ve Hunt, A. (2014). Söylem, ideoloji, söylem, ideoloji, söylem, ideoloji…, (Çev. S. Coşar), Moment Dergi, 1(1), 9-36. https://doi.org/10.17572/mj2014.1.936
  • Sugel, İ. E. (2021). Sokak sanatının kullanımı ve kamusal alanın dönüşümü: Lefkoşa Suriçi örneği [yüksek lisans tezi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2021). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünal, E. (2017). Lacancı söylem kuramı: Histeriğin söylemine dair bir vaka örneği, Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, 4(2), 10-25. https://doi.org/10.31682/ayna.470702
  • Zizek, S. (2011). Kırılgan temas. (Çev. T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.

AN ASSAY on SOCIAL MEMORY and UNKNOWN PERPERATORS: 90’S TURKEY

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 21, 482 - 516, 28.04.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522

Öz

In this research, which is under the umbrella of social memory and media, a critical reading of unkown perperator who lived in Turkey in the 90’s was made through the space/buffer. In the research, the dialectical relations between the empty signifier and the master signifier were revealed, and it was traced in Turkey’s practice of remembering through media materials. The main purpase of the research within the scope of this stalking process is to contribute to democratization with the criticism of the violence phenomenon made visible through the states of otherness and identity conflicts created in Turkey and to reveal the role that the mainstream media has or has not assumed. In this context, the qualilative design waz used in the research, and the headline news in the mainstream newspapers of the perios were subjected to qualilative descriptive analysis,together with Lacan’s matrix showing the master signifier,within the framework of purposive sampling. In the research,with the aim of reaching the resultant of social memory,the cartoons which were determined within the framework of purposive sampling in the alternative media of the period, The Limon and The Leman,were analyzed with Barthes’s studium modeling and seniotic analysis. Within the findings obtained, secular/intellectual - conservative/radical Islamic otherness and Kurdish/left ideology/intellectual - nationalist/conservative/radical Islamic otherness, alevi/left-ideology/intellectual - nationalist/conservative/radical Islamic otherness and Kurdish/left ideology/intellectual in the axis of otherness nationalist/Turkish/conservative otherness was seen. Turkey’s violence-lynching topology was created and presented as a critical reading model within the framework of critical reading for the presentation of news in tje mainstream media through these otherness.

Kaynakça

  • Açıkel, S. Y. (2014, Ocak). Linç kültürü ve milliyetçilik üzerinden Türkiye’ye bakmak [Bildiri sunumu]. Genç Araştırmacılar Tartışıyor, Siyasi İlimler Türk Derneği VIII. Lisansüstü Konferansı Bildirileri Seçkisi, Ankara.
  • Adorno, T. ve Horkheimer M. (1995). Aydınlanmanın diyalektiği. (Çev. N. Ülner). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Akhan, A. (2022). 1980 Darbesi’nin Batı ülkelerindeki yankıları, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 45-65. https://doi.org/10.30803/adusobed.1062466
  • Akyol, C. P. (2022). Zamanın sabrı faili meşhur doksanlar. İstanbul: Destek Yayınları.
  • Alkan, F. ve Erdem, R. (2021). Etnosentrizm ve meslek merkezcilik: kavramsal bir değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(30), 635-651. https://doi.org/10.21076/vizyoner.702317
  • Althusser, L. (2000). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. (Çev. Y. Alp ve M. Özışık). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Assman, J. (2015). Kültürel bellek eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. (Çev. A. Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baker, U. (1995). Medyaya nasıl direnilir. 15 Eylül 2022 tarihinde https://birikimdergisi.com/dergiler/birikim/1/sayi-68-69-aralik-ocak1995/2268/medyaya-nasil-direnilir/4590 adresinden edinilmiştir.
  • Baker, U. (2015a). Kanaatlerden imajlara duygular sosyolojisine doğru. (Çev. H. Abuşoğlu). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, U. (2015b), Sanat ve arzu, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan romana. (Çev. C. Soydemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. (Çev. B. Vardar ve M. Rıfat) Ankara: Kültür Bakanlığı. Başçı, E. (2017). Küreselleşen dünyada etnosentrizm: Üniversite öğrencileri üzerine yapılan bir saha araştırması, International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3(16), 286-293. DOI : 10.23929/javs.620
  • Benjamin, W., Direk, Z., Çelebi, A., Derrida, J., Hamacher, W., Agamben, G., Cover, R. M. (2010). Şiddetin eleştirisi üzerine. (Çev. E. Göztepe, Z. Göztepe, F. B. Aydar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve göstergebilim, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 13(26), 17-41.
  • Bora, T. (2008). Türkiye’nin linç rejimi. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Bürger, P. (2019), Avangard kuramı. (Çev. E. Özbek ve Ş. Öztürk). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çoban, B. (2008). Toplumsal iletişim sürecinde “öteki” ve söylemsel-epistemik şiddet. Communication in Peace/Conflict in Communication (39-45). Gazimağusa: Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Dede, A. (2019). Küresel toplumsal hareketlerin başka dünya talebi, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(14), 21-39.
  • Deleuze, G. ve Guattari, F. (1990). Kapitalizm ve şizofreni 1, göçebe bilimi incelemesi: Savaş makinası. (Çev. A. Akay). Ankara: Bağlam Yayınları.
  • Duranay, H. (2014). Yükselen ağ toplumu ve “şimdi”yi anlamak.15 Şubat 2022 tarihinde https://www.yeniduzen.com/yukselen-ag-toplumu-ve-simdiyi-anlamak81436h.htm adresinden edinilmiştir.
  • Duranay, H. (2017). Ağ toplumu ve imajları özgürleşmiş bir iletişim olanağı mı?. Centre of Research and Communication for Peaces (59-65). Gazimağusa: Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Duranay, H. (2023). Americano, spaghetti western & beyaz adam mitinin çöküşü…. 15 Ocak 2023 tarihinde https://www.reportare.com/kose-yazilari/americano-spaghetti-western-beyaz-adam-mitinin-cokusu/?fbclid=IwAR0McTj1fJoAa9Nsl0_5pzjCxcfZmBe98wbfKnn8pruFSH9jnZ0ssoEPRPY adresinden edinilmiştir.
  • Fiske J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (Çev. S. İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Fliche, B. (2016). L şeması-r şeması: Lacan topolojisine bir giriş, Libido, 36-40.
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin doğuşu. (Çev. M. A. Kılıçbay). Ankara: İmge Kitapevi.
  • Foucault, M. (2013). Güvenlik, toprak, nüfus. (Çev. F. Taylan). İstanbul: Bilgi Yayınları.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve iktidar. (Çev. I. Ergüden ve O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. ve Chomsky N. (2005). İnsan doğası/iktidara karşı adalet-Foucault ve Chomsky tartışıyor. İstanbul: BGTST Yayınları.
  • Gambetti Z. (2009). İktidarın dönüşen çehresi: neoliberalizm, şiddet ve kurumsal siyasetin tasfiyesi, İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 0(40), 145-166.
  • Gramsci, A. (1986). Hapishane defterleri. (Çev. K. Somer). İstanbul: Onur Yayınları.
  • Halbwachs, M. (2021). Hafızanın toplumsal çerçeveleri. (Çev. B. Uçar). Ankara: Heretik Basın Yayın.
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları. (Çev. İ. Dündar). İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Herman, E. ve Chomsky N. (2012). Rızanın imalatı, kitle medyasının ekonomi politiği. (Çev. E. Abadoğlu). İstanbul: BGST Yayınları.
  • İlter, T. (2006). Modernizm, postmodernizm, postkolonyalizm: ben-öteki ilişkileri ve etnosentrizm, Küresel İletişim Dergisi, (1), 1-14.
  • İnce, G. B. (2010). Medya ve toplumsal hafıza, Kültür ve İletişim Dergisi, 13(1), 9-29.
  • İslami terör korkutuyor!. (1990, 8 Ekim). Sabah, 1
  • Kahpe suikast. (1993, 25 Ocak). Sabah, 1
  • Kanlı Cuma. (1993, 3 Temmuz). Sabah, 1
  • Kara gün / Türk İslam komandoları üstlendi. (1990, 8 Mart). Sabah, 1
  • Karaarslan, F. (2021). Toplumsal hafıza hatırlamanın ve unutmanın sosyolojisi. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Lacan, J. (2013). Psikanalizin dört temel kavramı. (Çev. N. Erdem). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Laclau, E. (2012). Evrensellik, kimlik ve özgürleşme. (Çev. E. Başer). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Leman (1992). Musa Anter Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/leman/110366-leman-sayi-0046-29-eylul-1992-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Leman (1993). Sivas Katliamı Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/leman/109105-leman-sayi-0086-05-temmuz-1993-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Leman (1993). Uğur Mumcu Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/leman/108447-leman-sayi-0064-01subat-1993-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Limon (1990). Çetin Emeç Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/limon/106034-limon-sayi-210-15-mart-1990-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Limon (1990). Doç. Dr. Bahriye Üçok Cinayeti Karikatürü. 18 Aralık 2022 tarihinde https://www.cizgidiyari.com/forum/limon/116224-limon-sayi-240-11-ekim-1990-a.html adresinden edinilmiştir.
  • Marx, K. (2003). Kapital: Cilt 1. (Çev. A. Bilgi). Eriş Yayınları.
  • Marx, K. ve Engel, F. (2018). Komünist manifesto. (Çev. T. Bora). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Marx, K. ve Engels, F. (1992), Alman ideolojisi. (Çev. S. Belli). Ankara: Sol Yayınları.
  • Musa Anter öldürüldü!. (1992, 21 Eylül). Hürriyet, 1
  • Musa Anter öldürüldü!. (1992, 21 Eylül). Milliyet, 1
  • Mutlu, E. (2012). İletişim sözlüğü. Ankara: Sofos.
  • Nora, P. (2006). Hafıza mekânları. (Çev. M. Özcan). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Orhon, G. (2020). Cisimleşmiş bellek, yaşayan nesne: Eşya, ev, müze. Gökcisimleri Üzerine (51–59). İstanbul: Arter Yayınları.
  • Özdoyran, G. (2020). Stuart Hall, totem-nesnesiz kimlikler ve hayali/imgesel temsiller, Trt Akademi, 5(10), 470-489.
  • Özyürek, E. (2020). Türkiye’nin toplumsal hafızası. İstanbul: Şişli.
  • Purvis, T. ve Hunt, A. (2014). Söylem, ideoloji, söylem, ideoloji, söylem, ideoloji…, (Çev. S. Coşar), Moment Dergi, 1(1), 9-36. https://doi.org/10.17572/mj2014.1.936
  • Sugel, İ. E. (2021). Sokak sanatının kullanımı ve kamusal alanın dönüşümü: Lefkoşa Suriçi örneği [yüksek lisans tezi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2021). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünal, E. (2017). Lacancı söylem kuramı: Histeriğin söylemine dair bir vaka örneği, Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, 4(2), 10-25. https://doi.org/10.31682/ayna.470702
  • Zizek, S. (2011). Kırılgan temas. (Çev. T. Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Cansel Poyraz Akyol 0000-0002-8107-3302

İbrahim Emre Sugel Bu kişi benim 0000-0003-4322-7785

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Poyraz Akyol, C., & Sugel, İ. E. (2023). TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ. Akademik Hassasiyetler, 10(21), 482-516. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522
AMA Poyraz Akyol C, Sugel İE. TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ. Akademik Hassasiyetler. Nisan 2023;10(21):482-516. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522
Chicago Poyraz Akyol, Cansel, ve İbrahim Emre Sugel. “TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. 21 (Nisan 2023): 482-516. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522.
EndNote Poyraz Akyol C, Sugel İE (01 Nisan 2023) TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ. Akademik Hassasiyetler 10 21 482–516.
IEEE C. Poyraz Akyol ve İ. E. Sugel, “TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 21, ss. 482–516, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522.
ISNAD Poyraz Akyol, Cansel - Sugel, İbrahim Emre. “TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ”. Akademik Hassasiyetler 10/21 (Nisan 2023), 482-516. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522.
JAMA Poyraz Akyol C, Sugel İE. TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:482–516.
MLA Poyraz Akyol, Cansel ve İbrahim Emre Sugel. “TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 21, 2023, ss. 482-16, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1243522.
Vancouver Poyraz Akyol C, Sugel İE. TOPLUMSAL HAFIZA VE FAİLİ MEÇHULLER ÜZERİNE BİR DENEME: 90’LAR TÜRKİYE’Sİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(21):482-516.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.