Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUSICAL NARRATIVE OF THE CHANGES BROUGHT BY THE REPUBLIC IN TÜRKİYE: THE EXAMPLE OF THE MOVIE WALKING ON FIRE (1991)

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: Cumhuriyet Özel Sayısı, 806 - 824, 29.10.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794

Öz

The concept of genre in art and cinema has been known and recognized for years. Hollywood, which is dominated by capitalism and commercial approach, film genres have emerged and spread to the world. In Turkish cinema, genre film studies have been made since its history. One of these genres is the musical film genre. The musical film genre has always been known as a fun, musical and dance genre that maintains its popularity and finds an audience. In the history of Turkish cinema, one of the genres tried as the "Period of Theater Players" and when Muhsin Ertuğrul was the only man, is the musical film genre. In this study, the musical film "Walking on Fire," which portrays the years following the victory of the War of Independence and the proclamation of the Republic, will be examined using a qualitative research method. The research design employed descriptive data analysis, utilizing literature and documentary (film) sources for data collection. Visual and semantic data within the film were gathered from primary sources and analyzed alongside existing studies, employing visual document analysis. The research employed the single case study method based on the acquired documents.

Kaynakça

  • Akçura, G. (1992). Doğumunun yüzüncü yılına armağan: Muhsin Ertuğrul sineması. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Dairesi Başkanlığı Yayınları.
  • Ateş, T. & Soyak, A. (1999). Cumhuriyet dönemi iktisadi yapı ve finans sistemi 1923-46 dönemi, Osmanlı’dan günümüze Türk finans tarihi, Cilt 2, İMKB Yay.
  • Bhandari, P. (2020). What is qualitative research? Methods & examples. 10 Haziran 2023 tarihinde https://www.scribbr.com/methodology/qualitative-research/adresinden edinilmiştir.
  • Dorsay, A. (1985). Sinemayı sanat yapanlar. Varlık Yayınları.
  • Dorsay, A. (2004). Sinemamızda çöküş ve rönesans yılları. Remzi Kitabevi.
  • Erdoğan, İ. Solmaz & Beşevli, P. (2005). Sinema ve müzik. Erk Yayınları.
  • Güray, Ş. (2020). Çok partili hayata geçiş süreci ve Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nın kısa bir değerlendirmesi, Türk dünyası araştırmaları, 125(247) ,405-420.
  • Kazan, H. Bilimsel araştırma teknikleri. 11 Haziran 2023 tarihinde auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/bilarstekau202.pdf adresinden tarihinde edinilmiştir.
  • Kongar, E. (2000). 21. yüzyılda Türkiye (26. Basım). Remzi Kitabevi.
  • Mueller, J. (1984). Fred Astaire and the Integrated musical, Cinema Journal, 1(24). s. 1-29
  • Neale, S. (1990). Questions of genre from screen. 31(1). The John Logie Baird Center.
  • Önder, S. & Baydemir, A. (2005). Türk sinemasının gelişimi 81985-1939), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6(2) Aralık 2005, 113-135.
  • Özön, N. (1972). Türk sineması tarihi, İstanbul: Artist Yayınları.
  • Pearson, R. (2003). Sinemanın ilk dönemi, dünya sinema tarihi. Kabalcı Yayınevi.
  • Sağkan, A. (2010). Türk sinemasında yapılan müzikal filmlerde, müzikal parçalar ve olay örgüsü arasındaki ilişki [yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Schatz, T. (1981). Hollywood Genres: Filmmaking, the Studio System. Philedelphia: Temple University Press.
  • Scognamillo, G. (2001). Türk Sinema Tarihi. Kabalcı Yayınları.
  • Sundance, A brief history of the musical film, 05 Temmuz 2023 tarihinde https://www.sundance.org/blogs/a-brief-history-of-the-movie-musical/ adresinden edinilmiştir.
  • Süllü J.N. (1995). Türk sinemasında tür [doktora tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Utikad, (2012). Dünden Bugüne Türkiye demiyolu serüveni. 10 Temmuz 2023 tarihinde https://www.utikad.org.tr/Detay/Sektor-Haberleri/10478/dunden-bugune-turkiye- adresinden edinilmiştir.
  • Yılmaz, S. (2020). Sinemada türler: Üç tür değerlendirmesi. 10 Haziran 2023 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/349899116_SINEMADA_TURLER_UC_TUR_DEGERLENDIRMESI adresinden edinilmiştir.

TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: Cumhuriyet Özel Sayısı, 806 - 824, 29.10.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794

Öz

Sanatta ve sinemada tür kavramı yıllardır bilinen ve tanınan bir olgudur. Kapitalizm ve tecimsel yaklaşımın hakim olduğu Hollywood’un oluşumuyla birlikte, film türleri oluşmuş ve dünyaya yayılmıştır. Türk sinemasında da tarihinden itibaren tür denemeleri yapılmıştır. Bu türlerden biri de müzikal film türüdür. Müzikal film türü her zaman için popülerliğini koruyan ve izleyici bulan, eğlenceli, müzikli, danslı bir tür olarak bilinmektedir. Türk sinema tarihinde “Tiyatrocular Dönemi” olarak geçen ve Muhsin Ertuğrul’un tek adam olduğu dönemde denenen türlerden biri de müzikal film türüdür. Bu çalışmada, Kurtuluş Savaşı’nın kazanılması ve Cumhuriyet’in ilan edilmesiyle başlayan yılların konu edildiği, bir müzikal film olan “Ateş Üstünde Yürümek” filmi nitel araştırma yöntemi kullanılarak incelenecektir. Desen olarak, betimsel veri analizi, veri toplama araçları olarak, alan yazın ve doküman (film) kullanılmıştır. Araştırmada birincil kaynaklar ve bunlardan yola çıkılarak yayınlanan çalışmaların incelemesi ve görsel doküman incelemesi yoluyla filmdeki görsel ve anlamsal verilerin toplanması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen dokümanlara göre tekli durum çalışması yönteminden yararlanılmıştır.

Kaynakça

  • Akçura, G. (1992). Doğumunun yüzüncü yılına armağan: Muhsin Ertuğrul sineması. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Dairesi Başkanlığı Yayınları.
  • Ateş, T. & Soyak, A. (1999). Cumhuriyet dönemi iktisadi yapı ve finans sistemi 1923-46 dönemi, Osmanlı’dan günümüze Türk finans tarihi, Cilt 2, İMKB Yay.
  • Bhandari, P. (2020). What is qualitative research? Methods & examples. 10 Haziran 2023 tarihinde https://www.scribbr.com/methodology/qualitative-research/adresinden edinilmiştir.
  • Dorsay, A. (1985). Sinemayı sanat yapanlar. Varlık Yayınları.
  • Dorsay, A. (2004). Sinemamızda çöküş ve rönesans yılları. Remzi Kitabevi.
  • Erdoğan, İ. Solmaz & Beşevli, P. (2005). Sinema ve müzik. Erk Yayınları.
  • Güray, Ş. (2020). Çok partili hayata geçiş süreci ve Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nın kısa bir değerlendirmesi, Türk dünyası araştırmaları, 125(247) ,405-420.
  • Kazan, H. Bilimsel araştırma teknikleri. 11 Haziran 2023 tarihinde auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/bilarstekau202.pdf adresinden tarihinde edinilmiştir.
  • Kongar, E. (2000). 21. yüzyılda Türkiye (26. Basım). Remzi Kitabevi.
  • Mueller, J. (1984). Fred Astaire and the Integrated musical, Cinema Journal, 1(24). s. 1-29
  • Neale, S. (1990). Questions of genre from screen. 31(1). The John Logie Baird Center.
  • Önder, S. & Baydemir, A. (2005). Türk sinemasının gelişimi 81985-1939), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6(2) Aralık 2005, 113-135.
  • Özön, N. (1972). Türk sineması tarihi, İstanbul: Artist Yayınları.
  • Pearson, R. (2003). Sinemanın ilk dönemi, dünya sinema tarihi. Kabalcı Yayınevi.
  • Sağkan, A. (2010). Türk sinemasında yapılan müzikal filmlerde, müzikal parçalar ve olay örgüsü arasındaki ilişki [yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Schatz, T. (1981). Hollywood Genres: Filmmaking, the Studio System. Philedelphia: Temple University Press.
  • Scognamillo, G. (2001). Türk Sinema Tarihi. Kabalcı Yayınları.
  • Sundance, A brief history of the musical film, 05 Temmuz 2023 tarihinde https://www.sundance.org/blogs/a-brief-history-of-the-movie-musical/ adresinden edinilmiştir.
  • Süllü J.N. (1995). Türk sinemasında tür [doktora tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Utikad, (2012). Dünden Bugüne Türkiye demiyolu serüveni. 10 Temmuz 2023 tarihinde https://www.utikad.org.tr/Detay/Sektor-Haberleri/10478/dunden-bugune-turkiye- adresinden edinilmiştir.
  • Yılmaz, S. (2020). Sinemada türler: Üç tür değerlendirmesi. 10 Haziran 2023 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/349899116_SINEMADA_TURLER_UC_TUR_DEGERLENDIRMESI adresinden edinilmiştir.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Gamze Nil Arkan 0000-0002-6637-5329

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: Cumhuriyet Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Arkan, G. N. (2023). TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler, 10(Cumhuriyet Özel Sayısı), 806-824. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794
AMA Arkan GN. TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. Ekim 2023;10(Cumhuriyet Özel Sayısı):806-824. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794
Chicago Arkan, Gamze Nil. “TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. Cumhuriyet Özel Sayısı (Ekim 2023): 806-24. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794.
EndNote Arkan GN (01 Ekim 2023) TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler 10 Cumhuriyet Özel Sayısı 806–824.
IEEE G. N. Arkan, “TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. Cumhuriyet Özel Sayısı, ss. 806–824, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794.
ISNAD Arkan, Gamze Nil. “TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler 10/Cumhuriyet Özel Sayısı (Ekim 2023), 806-824. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794.
JAMA Arkan GN. TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:806–824.
MLA Arkan, Gamze Nil. “TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. Cumhuriyet Özel Sayısı, 2023, ss. 806-24, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1348794.
Vancouver Arkan GN. TÜRKİYE’DE CUMHURİYETİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLERİN MÜZİKAL ANLATISI: ATEŞ ÜSTÜNDE YÜRÜMEK (1991) FİLMİ ÖRNEĞİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(Cumhuriyet Özel Sayısı):806-24.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.