Nowadays, Generation Z is the most discussed generation both in the world and in Turkey. With its unique aspects and skills, this generation is known to have a high potential to impact many areas of life, particularly education and work life. One way Generation Z representatives can be successful and maintain this success in a rapidly changing world is to empower themselves in a field of competency called 21st-century skills. This study aims to determine the level of 21st-century skills competency perceptions of Generation Z representatives (born between 2000-2018) and reveal whether these perceptions differ according to various demographic factors. The research covers a total of 402 Generation Z representatives who are mainly students in two foundation universities in Istanbul and one foundation university in Izmir and, other than the relevant universities, who are from the specified provinces. They were reached using the convenience sampling method. The data were collected by the survey method, and statistical analyses were conducted with the SPSS software. The research results indicate that the 21st-century skills competency perceptions of Generation Z representatives are quite high. Moreover, these perceptions of competency differ in some skill dimensions in terms of gender, age, and studied/graduated field variables. The study is expected to contribute to Generation Z representatives and individuals and institutions that assume the role of guiding these individuals. Furthermore, it is thought that the study will also be useful for the development of the literature covering a limited number of studies that have focused on Generation Z in the context of 21st-century skills.
Generation Generation Z 21st-Century Skills Competency Perception
Günümüzde Z Kuşağı gerek dünyada gerekse ülkemizde üzerine en çok tartışılan kuşak olma özelliğini taşımaktadır. Kendilerine özgü yönleri ve becerileri ile bu kuşağın, eğitim ve iş hayatı başta olmak üzere yaşamın birçok alanında etki yaratma potansiyelinin yüksek olduğu bilinmektedir. Z Kuşağı temsilcilerinin, hızla değişen bir dünyada başarılı olması ve bunu sürdürebilmesinin bir yolu, 21. yüzyıl becerileri olarak adlandırılan yetkinlik alanında kendilerini güçlendirmekten geçmektedir. Çalışmanın amacı, Z Kuşağı temsilcilerinin (2000-2018 yılları arasında doğanlar) 21. yüzyıl becerileri yeterlik algılarının ne düzeyde olduğunu belirlemek ve bu algının çeşitli demografik faktörler itibariyle farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırma, ağırlıklı olarak İstanbul’da 2, İzmir’de 1 vakıf üniversitesinin öğrencileri ve ilgili üniversiteler dışında, belirtilen illerden Z Kuşağı temsilcisi toplam 402 kişiyi kapsamaktadır. Katılımcılara, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak ulaşılmıştır. Veriler, anket yöntemi ile toplanmış; istatistiki analizler SPSS programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları, Z Kuşağı temsilcilerinin 21. yüzyıl becerileri yeterlik algılarının oldukça yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca, bu yeterlik algısı, bazı beceri boyutlarında cinsiyet, yaş ve okunan/mezun olunan alan değişkenleri itibariyle farklılaşmaktadır. Çalışmanın Z Kuşağı temsilcilerine ve bu bireylere rehberlik etme rolünü üstlenen kişilere ve kurumlara katkı sunması beklenmektedir. Ayrıca, Z Kuşağını 21. yüzyıl becerileri bağlamında incelemiş sınırlı sayıda araştırmayı kapsayan literatürün gelişmesi açısından yararlı olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer) |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 23 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.